Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: TDM900 hackar o stannar när motorn är varm

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    AgRos
    Jag vet inte hur bra du är på engelska.
    Det finns en funktion på TDM 900 på luftinsläppet i Luftburken, en "Air intake flap" en klaff som öppnar och stänger vid ca 3700 rpm.
    En del ägare brukar koppla ur denna funktion för att få den att gå jämnare på låga varv. Kolla med tidigare ägare om något sådant har gjorts.
    Mer kan läsas om detta : http://www.carpe-tdm.net/tdmforum/vi...r=asc&start=15

    Har du kollat laddströmmen på både låga och höga varv?

    Om den laddar dåligt vid lågvarv och batteriet är dåligt så uppstår problemet ungefär samtidigt som den är varmkörd, (bara en tanke..)

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Återigen tycker jag att ni ska kolla upp tempgivaren. Klassiskt fel på Jagrullar-forumet när bilar går skit när de blir varma. Var den sitter och vilka värden den ska ha kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
    /Erik

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Återigen tycker jag att ni ska kolla upp tempgivaren. Klassiskt fel på Jagrullar-forumet när bilar går skit när de blir varma. Var den sitter och vilka värden den ska ha kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
    Avser du temp givaren i luftfilterboxen?
    http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=603151 scrolla ner så syns givaren
    Senast redigerat av Håkan46 den 2013-08-04 klockan 19:47.

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nej, den där känner bara av temperaturen på luften. Och luften ändrar sig inte beroende på om motorn är varm eller kall. Har googlat lite, men inte hittat något matnyttigt. Det borde sitta en givare i blocket på motorn någonstans. Den ger troligtvis fel värde vilket får styrboxen att tro att motorn är kall (fast den är varm) och skickar in alldeles för mycket bränsle.
    /Erik

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    8
    NU IDAG, fick hojen en rejäl "överdos" av STP. Hostade och hackade och misstände som förut, men efter en stund lugnade den ner sig. Så kom nya svackor med hack och misständning, men har slutat att stanna vid varje gasavdrag. Den kan till och med stå och gå på tomgång igen! Ska vi tolka det som vi är på rätt spår? Den kanske behöver köras en längre period med STP i tanken för att få full efterfrågad effekt? Någon som vet?
    Fortsättning följer!

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av AgRos Visa inlägg
    NU IDAG, fick hojen en rejäl "överdos" av STP. Hostade och hackade och misstände som förut, men efter en stund lugnade den ner sig. Så kom nya svackor med hack och misständning, men har slutat att stanna vid varje gasavdrag. Den kan till och med stå och gå på tomgång igen! Ska vi tolka det som vi är på rätt spår? Den kanske behöver köras en längre period med STP i tanken för att få full efterfrågad effekt? Någon som vet?
    Fortsättning följer!
    Låter som det brukar göra när det funkar. Bara att fortsätta tills den går ua. Sen kan man skvätta i lite ibland som underhåll.
    Ove

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Låter som det brukar göra när det funkar. Bara att fortsätta tills den går ua. Sen kan man skvätta i lite ibland som underhåll.
    Vet inte hur mycket du hällde i tanken. Jag har haft lite problem med en tidigare hoj och då hällde jag i en hel flaska i tanken. Sedan brukar jag hälla i en skvätt höst och vår.
    STP tycker jag är ett universalmedel. Vid alla småkrångel så tycker jag man skall börja med det. Bränsletrubbel är ett ganska stort problem med tanke på vad som kan krångla. Går nog att räkna upp 10-15 fel som kan uppstå.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-08-06 klockan 08:30.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    8
    Tack alla för alla goda idéer! Dosen vi hällde i var "dubbel" rekommenderad dos, långt ifrån en hel flaska. Då kan vi safta på ännu mer för bättre effekt! Återkommer om det visar sig vara något annat vi behöver hjälp med

  9. #19
    Jåke
    Gäst

    Sv: TDM900 hackar o stannar när motorn är varm

    Har hojen nån gång stått stilla en längre tid?

    Skickat från min Novo 10 Hero QuadCore med Tapatalk 4

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av AgRos Visa inlägg
    Men Pinnen, det borde väl komma redan när hojen är kall? Den går som en klocka tills den är riktigt varmkörd, då börjar eländet! Stänger vi av den så den får svalna av lite och startar om en stund, så går den bra igen, till den är varmkörd, då börjar allt om igen!
    dålig kontakt skapar problem när värme/kyla, behöver inte vara statorlindningen, kan vara så mycket annat som rör sig lite som ett kontaktstycke som är lite oxiderat/utvidgat, huvudsäkring som nästan gått sönder, någon givare osv.
    Jag sitter tyvärr ej på något elschema så jag kan inte läsa mig till någon speciell punkt att kika närmare på men eftersom saker och ting släcks ut vid låga varv så tyder felet på att strömmen ej når fram/är tillräcklig.

    Om en cell i batteriet var dött så borde du haft för dålig startkapacitet så den biten räknar jag bort så jag tror mer på att det försvinner spänning alternativt problem i cdi:n? Kabel som är skadad som har en viktig huvudfunktion som börjat oxidera? några strömtjuvar monterade t.ex till handtagsvärmare?

    Finns hur mycket möjligheter som helst tyvärr, jag hade börjat med att mäta volt på batteriet när problemet uppstår, dra ut 2 kablar så det är lättåtkomligt och sen koppla på en multimeter och ut och köra, sjunker spänningen? om inte så är laddning ok och batteriet med, mät från + till chassie/motor så ser du att jorden är ok samtidigt.

    Är den ok ta reda på vilken som är strömmatning till cdi:n och Jord, är den ok, kolla övriga signaler från den= ok kolla tändsteg/spole (är det en dubbelspole typ twinfire eller separata?)

    Som sagt var det finns mycket man kan mäta sig till och när felet finns så går det att hitta och det är en stor fördel.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-06-22, 21:01
  2. Transalp, hackar
    Av clintann i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-08-21, 19:57
  3. Varm MC byxa.
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 17:23
  4. Motorn går varm (Honda cx500C-81
    Av pm_57 i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-06-02, 13:36
  5. En varm tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •