Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Enklast möjliga brytarlösa tändning?

  1. #1

    Enklast möjliga brytarlösa tändning?

    Jag är sedan några veckor lycklig ägare till ett riktigt härke, en Godden speedwaycykel från tidigt 90-tal.
    Enkla grejer, egentligen som en förvuxen moped MEN, förbannelsen i sammanhanget heter tändsystem.

    I original, som satt på vid inköp, har man ett specialsystem, Interspan.
    I korta drag en tändbox, kopplad till en magnettrigger på rotorn, och i alla fall i min termologi en något avancerad lösning på en enkel batteritändning.

    Batterierna är slut i tändboxen, som vi vilket fall som helst är ett relativt instabilt system.

    Alltså, eftersom eländet aldrig mer ska gå på tävling (reglementet) har jag därför plockat bort Interspanboxen, och ersatt denna med ett 12 v MC-batteri (som alltså inte laddas under gång) och en extern tändspole.
    DOCK visar sig triggern (pulsgivaren utanpå rotorn) vara död.

    Så: Vad tror ni?
    Om det ligger ström på spolen och puls kommer borde man kunna få eländet att funka ganska enkelt med ny trigger/pickup?
    Men var i hela feiden hittar man i så fall en sådan?
    Om ni har någon annan enkel och inte alltför dyr lösning så är jag i kraft av min inkompetens helt öppen för förslag.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Tantgredelin Visa inlägg
    Om ni har någon annan enkel och inte alltför dyr lösning så är jag i kraft av min inkompetens helt öppen för förslag.
    Välkommen på forumet! Kan inte bidra med något men gillar din formulering - ödmjuk eller realist var frågan?
    Ove

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Tändning är inte riktigt någon av mina paradnummer.... men jag tycker det du säger verkar vara logiskt.
    Strömmen ligger på och laddar upp spolen som skickar strömmen vidare när den får signal.
    Frågan är bara hur länge batteriet klarar sig innan det är slut utan laddning.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Tändning är inte riktigt någon av mina paradnummer.... men jag tycker det du säger verkar vara logiskt.
    Strömmen ligger på och laddar upp spolen som skickar strömmen vidare när den får signal.
    Frågan är bara hur länge batteriet klarar sig innan det är slut utan laddning.
    Drifttiden räknas nog i timmar...
    Ett sådant enkelt system behöver bara spänning och en fungerande trigger..(=elektronisk motsv till brytare)
    För test tror jag inte ens att du behöver försöka starta motorn, vrida på sv hjul (motsv) ska räcka med stift liggande på cyl för visuell koll.
    Sen kan ju trigger vara av olika typ, Hall- eller spole.
    En motståndsmätn borde ge runt 200ohm, +-200%..
    Skulle tro att en vanl multimeter inställd på 200mV borde "rycka till" när du snurrar på sv hjulet..
    Men börja med at kolla kablagen, sen KAN ju boxen vara defekt...

    Bara en del gissningar utan att direkt "veta"

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Kanske kunde funka med GM:s hei modul

    http://bronco.vandervortsweb.com/node/25

Liknande ämnen

  1. Tändning på en Twin Cam chopper
    Av Haz i forum Mekguider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-07-23, 10:54
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-02, 16:16
  3. Honda vt1100 c3 Säkring till tändning drar
    Av Mackan445 i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-06-09, 08:42
  4. Elproblem - ingen tändning
    Av Sprakan i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •