Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Sommarkul i södra finland

  1. #11
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Ursäkta mig den dåliga bildkvaliten. Var tvungen att förminska dem för att kunna ladda upp dem.

  2. #12
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    nice pics )
    mycket fina mc vägar i Finland. Åkte runt en del i fjol. Väldigt fint och bra vägar.


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #13
    Moderator Markuss avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Skåne, Dalby
    Inlägg
    295
    Finba bilder, ser ut som att det varit en trevlig dag!
    Don't grow up, it's a trap!

  4. #14
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    nice pics )
    mycket fina mc vägar i Finland. Åkte runt en del i fjol. Väldigt fint och bra vägar.
    Vad kul. Fina vyer kan jag hålla med om, men vägarnas skick vet jag inte riktigt. Här i byhålan jag bor i känns det som att köra på ett tvättbräde när man beger sig ut på landsvägen. Men det kan ju förståss bero på att kommunen försöker spara in på allt möjligt nu när det är sämre tider. Sen kan det ju förståss vara en lokal företeelse.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Den här Boss Hossen var helt klart inspirerad av vinterkriget.
    Antero Rokka på bilden, och det handlar om fortsättningskriget (iofs är Rokka en vinterkrigsveteran)

    Eller snarare om filmen okänd soldat:

    http://youtu.be/0ljW0Huj-Fs

  6. #16
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Antero Rokka på bilden, och det handlar om fortsättningskriget (iofs är Rokka en vinterkrigsveteran)

    Eller snarare om filmen okänd soldat:

    http://youtu.be/0ljW0Huj-Fs
    Denna film är ett måste när det är självständighetsdag. Sänds varje år, samma tidpunkt

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    Denna film är ett måste när det är självständighetsdag. Sänds varje år, samma tidpunkt
    Kommer ihåg en replik ur den filmen , som jag såg för en massa år sedan. " Ryssland vann, men Finland blev tvåa"

  8. #18
    Ankan1
    Gäst
    Och så förlorade man ca halva Västkarelen till Sovjetunionen.Under detta Finska Vinterkrig kom min farbror som krigsbarn från Finland till Sverige som krigsbarn där min farmor och farfar tog emot honom som en av sina egna söner och min far och hans bror fick i.o.m detta en fosterbror från detta Finland.Han blev som vuxen hembjuden till Finland för några år sedan för att delta i någon form av minnesfest över dessa krigsbarn som skeppades ut från Finland men vägrade att åka med hänvisningen till att de en gång skickat iväg honom från hans hemland utan att fråga honom som grabb vad han själv tyckte och åkte aldrig hem när hans hem numera var Sverige och inget annat.

    Min frus mosters sambo som kom från Finland under denna tid dog däremot bitter över förlusten av liv i detta krig där han under många år var svårt alkoholiserad förmodligen för att glömma så gott det gick när han ofta började gråta när han berättade hur Ryska styrkor brände allt de lämnade bakom sig på väg in i Finland där människoliv inte var värt vatten.

    Själv väldigt historieintresserad har jag naturligtvis gjort stamträd över dessa Finska anhöriga där många bokstavligt talat försvann spårlöst på detta släktträd under kriget.Stalin var minst lika effektiv som Hitler på att ta livet av folk i ett krig som ofta gick ut på ren utrotning.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-07-31 klockan 23:25.

  9. #19
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Min mormor skickades också iväg som 3-åring. Ett minne hon bara talade om med mig och min syster när vi på barns raka och nyfikna sätt sade "Mommo! Berätta hur det var när du var liten!". Tror inte det var själva vistelsen i sverige som gjorde henne ledsen. Hon bodde på en bondgård hos en familj som älskade henne som sin egen. Tror att det traumatiska var att komma hem till den där på något sätt bekanta men ändå främmande människan (hennes mor som hon bara hade vaga minnen av) och samtidigt få reda på att hennes far inte fanns i livet mer. Hennes far som var hästkarl och sysslade med att köra omkring varor i Hangö med sina hästar och vagnar skickades ut i krig tillsammans med sina 5 hästar. Di enda som kom tillbaks var 2 av hans älskade hästar, så förstörda till sinnet av allt smällande att man tvingades skjuta dem för ingen kunde tas med dem. Själv blev han skjuten av en krypskytt när han stod på sin nattpost vid Ladoga. Detta var under vinterkriget, tror det var i februari.
    Senast redigerat av Mymlan den 2013-08-01 klockan 17:48.

  10. #20
    Ankan1
    Gäst
    Tackar för din intressanta berättelse Mymlan.Ja du Mymlan.Så trots ekonomiska kriser och annat elände i världen idag så har både din och min generation i varje fall sluppit ta del av detta elände som en gång ägde rum i vår närhet.Något att vara väldigt glad över.

Liknande ämnen

  1. Köra i Finland?
    Av Mickehall i forum Träffar & Körningar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 10:03
  2. Åland/Finland.
    Av pentti01 i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 20:38
  3. Södra Sverige
    Av Oden68 i forum Touring
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-17, 22:29
  4. Finland
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 10:35
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-21, 04:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •