Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Med eller utan skyddsutrustning ?

  1. #11
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Har sett en del diskussioner tidigare angående MC-åkning och klädsel. Själv tillhör jag nog kategorin som tycker det är viktigt, men som ibland slarvar. Så jag har ingen rätt att moralisera.

    Men jag undrar är varför scooter-åkare ganska genomgående skippar riktig klädsel. Ser väldigt sällan riktiga kläder med skydd på er som kör scooter. Slår man sig mindre om man lägger sig med en Silvervinge?
    Nä det gör man inte. Man slår sig om man vurpar med scooter även om den är så liten som 50cc. Det har jag gjort en gång i tiden. Iförd endast hjälm, pappas alltför stora jeansjacka, ballerinadojs och ett par trasiga jeans. Det blev ambulansfärd till akuten med hjärnskakning och ett rejält blåsvart och elefantstort högerben. Blev preparerad med kryckor och en massa värkmedecin som gjorde en helt konstig. Efter det har jag aldrig slarvat med klädseln vare sig jag åker motorcykel eller moppe.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    en snubbe/pucko som kom med en hjälm som var klistrad rakt över, från visir till nacke. Varför? Hjälmen hade spruckit när han tappade den golvet så han hade lagat den... Suck.
    Nödlösning för att kunna ta sig hem ?
    eller helt enkelt för att inte få böter för att inte bära en hjälm på huvudet.. kan man undra
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  3. #13
    Beror nog på, själv kör jag i jeans och vanlig jacka om jag skall en kortare bit och det är varmt. Dock slarvar jag inte med hjälm och ryggskydd. En del skinn kan man oftast avvara utan att det är livshotande men hjärnan och ryggraden är det sämre med.

    Jag begriper inte de amerikanska forum där folk säger att han och han skulle ha klarat sig med "full leather" Det är skitsnack.

    Ett skinnställ räddar ditt eget skinn från att skalas av och i vissa situationer håller det eventuella skydd på plats men det skyddar zip, zero, nada mot en sammanstötning med ett objekt. Det är ingen rustning men en del verkar tro det.

  4. #14
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Jag gillar dom här tuffa killarna som kör förbi här i mellanåt på sina sporthojar i enbart t-shirt, shorts och gympaskor. Det är för mig helt ofattbart. Jag har alltid skyddskläder på mig, från topp till tå. Jag skulle inte ens vilja köra utan handskar.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Beror nog på, själv kör jag i jeans och vanlig jacka om jag skall en kortare bit och det är varmt.
    Fungerar likadant - det kan ju inte hända något om man bara kör en kort bit, då behöver man väl varken skydd, hjälm eller säkerhetsbälte(i bilen!)?

    Visst resonerar man fel , men att dalta för mycket med sig själv kan göra att man faktiskt tappar lusten.
    Ove

  6. #16
    Medlem swischmcs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    infödd 08, dvs förortsbo :)
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Nödlösning för att kunna ta sig hem ?
    eller helt enkelt för att inte få böter för att inte bära en hjälm på huvudet.. kan man undra
    Det var på en HLR-kurs av alla ställen!

    Han var så nöjd med hjälmen, den satt fint på huvudet - ingen anledning att byta.
    Han var lite läskig den killen. Själv är jag hjärntvättad med smc´s säkerhetstänk och fick en chock när jag hörde om hans bravader även om det var den limmade hjälmen som var värst.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Fungerar likadant - det kan ju inte hända något om man bara kör en kort bit, då behöver man väl varken skydd, hjälm eller säkerhetsbälte(i bilen!)?

    Visst resonerar man fel , men att dalta för mycket med sig själv kan göra att man faktiskt tappar lusten.
    Hmm, jag har min gårdsutfart vid en 70-väg med ganska sparsam trafik. Men om jag tänker tillbaka genom åren, så hade jag smällt ordentligt ett flertal gånger om jag bara kört rakt ut.
    Man får inte lita på sk. statistik. " Här kom ju ingen igår, så varför idag? "

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Det var på en HLR-kurs av alla ställen! hjärntvättad med smc´s säkerhetstänk och fick en chock när jag hörde om hans bravader även om det var den limmade hjälmen som var värst.
    Helt sjukt ju, han måste ha en del felprioriteringar i sitt körande...

    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    . Jag skulle inte ens vilja köra utan handskar.
    Håller me, handskar är det obehagligt att köra utan, tänkter bara om man skulle ramla av i en högre hastighet och rent naturligt vill man ta emot marken med händerna, som i sin tur skalas av snabbt och lätt mot asfalten
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

Liknande ämnen

  1. Night Rod med eller utan ABS
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-13, 22:35
  2. Utveckling på skyddsutrustning?
    Av Motormannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 14:03
  3. Med och utan ABS
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 13:05
  4. Skyddsutrustning räddar liv
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 21:55
  5. Skyddsutrustning för cross
    Av Fredd i forum Offroad
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •