Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 54

Ämne: Byte av däck!?

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Om dom skadar något så får väl dom stå för det isf.

    Jag har ingen aning. Nu är pilot road däcken beställda, så det får bli så.
    Pilot power...nä pilote road ska du ha,både bättre livslängd och våtgrepp

  2. #12
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Jag beställde ju mina däck på hojdäck.se, vade leverans till Vianor där skiftet skall ske. Ringde dom idag för att kolla om dom hade fått in mina däck, vilket dom hade. När han hörde att jag inte skulle komma in med lösa hjul utan med hela hojen så tyckte han det var jobbigt med en gång. Det är tydligen en Vianor däckverkstad för LASTBILAR, och det trots att det står klart och tydligt att dom byter på hel hoj.

    Det var heller inget dom kunde göra medan man väntar, utan dom är tvungna och ha hojen på morgonen, och hela dan :-/

    När jag frågade om det skulle bli några problem, och om dom visste vad dom sysslade med så svarade han bara att dom kan ju mecka och skruva med saker :-/

    Känns ju sådär bra.....jag ringde med en gång till en mc-verkstad och frågade, dom skulle ha 1600:- för att byta 2 däck, och hade ingen tid förens i mitten av September. Andra stället jag ringde till erbjöd enbart skifte om man hade köpt däcken hos dom :-/

    JAg tittade föresten på ett klipp på Youtube där en kille visar hur man monterar av ett bakdäck. Och det är ju bara en en enda mutter och bort med bulten så är hjulet löst. Varför skall dom behöva ha min hoj i 8 timmar när det känns som att hela jobbet är gjort på max en timma....

    Vad fan gör man....

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag beställde ju mina däck på hojdäck.se, vade leverans till Vianor där skiftet skall ske. Ringde dom idag för att kolla om dom hade fått in mina däck, vilket dom hade. När han hörde att jag inte skulle komma in med lösa hjul utan med hela hojen så tyckte han det var jobbigt med en gång. Det är tydligen en Vianor däckverkstad för LASTBILAR, och det trots att det står klart och tydligt att dom byter på hel hoj.

    Det var heller inget dom kunde göra medan man väntar, utan dom är tvungna och ha hojen på morgonen, och hela dan :-/

    När jag frågade om det skulle bli några problem, och om dom visste vad dom sysslade med så svarade han bara att dom kan ju mecka och skruva med saker :-/

    Känns ju sådär bra.....jag ringde med en gång till en mc-verkstad och frågade, dom skulle ha 1600:- för att byta 2 däck, och hade ingen tid förens i mitten av September. Andra stället jag ringde till erbjöd enbart skifte om man hade köpt däcken hos dom :-/

    JAg tittade föresten på ett klipp på Youtube där en kille visar hur man monterar av ett bakdäck. Och det är ju bara en en enda mutter och bort med bulten så är hjulet löst. Varför skall dom behöva ha min hoj i 8 timmar när det känns som att hela jobbet är gjort på max en timma....

    Vad fan gör man....
    Man får då lov att lära sig att byta själv. det ät faktiskt inte så¨svårt. Får väl investera i lite hjälpmedel. men då slipper du ju att vänta och bli frustrerad.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det tar nog mer än en timma om dom inte gjort det på en likadan hoj innan.

  5. #15
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Vette f-n om jag skulle lita på att grejerna satt som dom skulle när dom é klara?

    Du borde ju fått ett solklart Ja på att dom kan och vet vad dom håller på med..

    Så tycker iaf jag....

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Idag ringde Posten och frågade om jag var hemma, de hade ett däck till mig. Det var jag inte, så vi får se hur det löser sig. Sedan ska jag byta själv, det blir spännande för det är första gången. Ska köpa den där ställningen på Biltema för balansering också.
    /Erik

  7. #17
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Var på posten i dag o hämtade två nya Metzelerdäck, har tänkt kasta mig över dom med mina nya Biltema-däckjärn nu i helgen.

    Knarr

  8. #18
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Nej jag tycker också det känns lite läskigt. Vågar man åka där ifrån....

    Jaja, jag känner att jag inte har så mycket att välja på....får hoppas det blir bra.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ett tips till er som försöker kränga däck själva. Använd gärna stark diskmedelslösning och pensla på vid fälgen även då ni skall ta av det gamla däcket. Biltema har smörja att använda vid påläggningen.
    Du kan ju använda diskmedlet där oxå. Kan vara lite bökigt att få loss däcket från fälgen. Finns lite tjuvtrix där ocxå. En tving funkar bra.
    Jag har ingen balanseringsapparat utan borrade ett hål i arbetesbänken och sticker in hjulaxeln där.
    Har gjort en mycket enkel apparat för att hålla fast hjulet vid monteringen och även ett järn som klämmer loss däcket via en hävarm.

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Tur att sådant ingår vid köp av däck på Euromaster här,och repfria fälgar

Liknande ämnen

  1. BYTE AV BLINKERS, HUR?
    Av MrDrewOne i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:16
  2. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  3. Laddning - byte av kol
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:32
  4. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34
  5. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •