Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 54

Ämne: Byte av däck!?

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356

    Byte av däck!?

    Jag tänkte skicka efter ett par Michelin pilot road 3 till mina Yamaha FZ1, hoppas det blir bra för det första.....eller skall man ta något annat?

    Sedan har jag ringt till ett par däckfirmor här i Göteborg och frågat vad dom skall ha för ett byte av fram och bakdäck, och ingen av dessa firmor monterar av hjulen, utan man måste komma in med lösa hjul och däck :-/

    Finns ingen chans att jag ger mig på att skruva av några hjul, och jag har inte ens möjlighet att göra det då jag inte har något att lyfta upp hojen på.

    Är det bara Mc-verkstäder man kan vända sig till då? känns ju som att arbetet kommer bli dyrare än själva däcken då.... :-/

  2. #2
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Pilot Road är säkert ett bra val, men det kan du säkert få bättre vittnesmål om.

    Om du köper däcken via hojdäck.se kan du få dem skickade till närmaste vianor-verkstad. Sen bokar du skiftet hos dem med hjälp av hojdäcks kundnummer och då kostar skiftet på "hel hoj" (alltså att du kör dit hojen as is) 750 kr.
    Jag beställde mina däck i måndags kväll, i förmiddags kom de till däckverkstan och på eftermiddan var de skiftade på hjulen, som jag nu ska skruva fast på min hoj!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Jag ställde samma fråga till den nyöppnade MC-butiken i Kalmar. (Alternativ 1 MC). Han ville ha 500-600 kr för att skifta däcken på min hoj om jag kom med egna däck.

    Känns som ett rimligt pris för låta ett proffs göra hela jobbet.

  4. #4
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Pilot Road är säkert ett bra val, men det kan du säkert få bättre vittnesmål om.

    Om du köper däcken via hojdäck.se kan du få dem skickade till närmaste vianor-verkstad. Sen bokar du skiftet hos dem med hjälp av hojdäcks kundnummer och då kostar skiftet på "hel hoj" (alltså att du kör dit hojen as is) 750 kr.
    Jag beställde mina däck i måndags kväll, i förmiddags kom de till däckverkstan och på eftermiddan var de skiftade på hjulen, som jag nu ska skruva fast på min hoj!
    Nu körde jag på hojdäck.se, orka inte leta billiga lösningar som sparar mig nån hundralapp bara.

    JAg hoppas bara att dom har personal på Vianor som klarar av att montera av och på hjulen?

  5. #5
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Nu körde jag på hojdäck.se, orka inte leta billiga lösningar som sparar mig nån hundralapp bara.

    JAg hoppas bara att dom har personal på Vianor som klarar av att montera av och på hjulen?
    750 kr för hela hojen ÄR billigt.
    Du valde väl verkstad när du beställde däcken? Här kan du kolla vilka som tar hel hoj:
    http://hojdack.se/Verkst%C3%A4der/Karta.aspx

  6. #6
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    750 kr för hela hojen ÄR billigt.
    Du valde väl verkstad när du beställde däcken? Här kan du kolla vilka som tar hel hoj:
    http://hojdack.se/Verkst%C3%A4der/Karta.aspx
    Japp det gjorde jag. Jag undrar bara hur vana dom är vid att byta däck på en motorcykel Hoppas inte det blir något fel bara.

    Och jo det är väl helt överkomligt. Kunde dock beställt däcken från ett annat ställe för 400:- billigare, men då hade jag fått släpa med mig däcken till Vianor också, plus att det kanske hade kostat mer än 750:- då...

  7. #7
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Japp det gjorde jag. Jag undrar bara hur vana dom är vid att byta däck på en motorcykel Hoppas inte det blir något fel bara.

    Och jo det är väl helt överkomligt. Kunde dock beställt däcken från ett annat ställe för 400:- billigare, men då hade jag fått släpa med mig däcken till Vianor också, plus att det kanske hade kostat mer än 750:- då...
    Så värst rocket science är det ju inte att skruva av hjul. Ring och fråga dem annars?
    Det priset på Vianor gäller nog bara när man beställer via Hojdäck, så förmodligen blir detta ändå en bra affär.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84

    Byte av däck

    Jag köpte dom däcken som du har nu Michelin pilot road 3 fram och bak och fick betala för däcken + montering och balansering 3500 kr.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Räkna med repor å skit om det är en bildäckfirma som skall göra det!

    Annars är det inte för jäkla grinigt å skifta själv, 3 däckjärn ett par fälgskydd å en massa tvål är det som behövs förutom balansering då.

    Med en sån hoj, vore det inte bättre med Pilot Power?

  10. #10
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Räkna med repor å skit om det är en bildäckfirma som skall göra det!

    Annars är det inte för jäkla grinigt å skifta själv, 3 däckjärn ett par fälgskydd å en massa tvål är det som behövs förutom balansering då.

    Med en sån hoj, vore det inte bättre med Pilot Power?
    Om dom skadar något så får väl dom stå för det isf.

    Jag har ingen aning. Nu är pilot road däcken beställda, så det får bli så.

Liknande ämnen

  1. BYTE AV BLINKERS, HUR?
    Av MrDrewOne i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:16
  2. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  3. Laddning - byte av kol
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:32
  4. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34
  5. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •