Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 54

Ämne: Byte av däck!?

  1. #31
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har man dom rätta verktygen så är bytet enkelt oavsett bredd, har bytt däck från 90 till 360 i bredd,inga problem,gamla däck som hårdnat kan vara lite knepiga men hittills har jag fått loss allt

  2. #32
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Förstår jag väl att det är enkelt att byta själv.Men bättre nån annan gör det när det ändå ingår i däckpriset.

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Det blir ju nästan 2 uppsättningar däck för varje säsong då? låter dyrt.....Själv hade jag tänkt ha mina däck i 5 år iallafall, om jag har kvar min hoj såpass länge ;-)
    Dyrt och dyrt,beror väl på hur man ser det.5år ???ja det går väl om man kör 150 mil per säsong.Däck är väl en rätt liten kostnad i tanke på vad man betalar för mycket annat.Tillbehör och personlig utrustning mm.Kan ju inte gå runt och tycka att saker och ting är dyrt,då kan man ju sälja hojen och gå.Jag brinner för detta och då får det kosta.Även om hojen stått ett par veckor nu åker när jag har tid,och snart semester.

  4. #34
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Sprack mitt däckbyte. Fick loss det gamla, men det var slang i det och jag trodde att det var slanglöst. Så nu har jag en fälg utan ventil färdigt för att få på det nya däcket.

    Var får man tag på en ventil till fälgen? Har googlat lite, verkar vara 8,3 mm (utan att ha mätt) som jag ska ha. Det är ju ingen vanlig ventil till plåtfälg för bil, fälgen är ju bra mycket tjockare.

    Helst i Södertäljetrakten då jag passerar där på väg till/från jobbet i Nykvarn, bor i Tumba.
    /Erik

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Var får man tag på en ventil till fälgen? Har googlat lite, verkar vara 8,3 mm (utan att ha mätt) som jag ska ha. Det är ju ingen vanlig ventil till plåtfälg för bil, fälgen är ju bra mycket tjockare.
    Bör inte bli svårt att hitta - fråga hos dom som säljer däck.
    Ove

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Sprack mitt däckbyte. Fick loss det gamla, men det var slang i det och jag trodde att det var slanglöst. Så nu har jag en fälg utan ventil färdigt för att få på det nya däcket.

    Var får man tag på en ventil till fälgen? Har googlat lite, verkar vara 8,3 mm (utan att ha mätt) som jag ska ha. Det är ju ingen vanlig ventil till plåtfälg för bil, fälgen är ju bra mycket tjockare.

    Helst i Södertäljetrakten då jag passerar där på väg till/från jobbet i Nykvarn, bor i Tumba.
    Fattar inte hur du menar. Har du tagit av det gamla däcket med slang, så borde väl ventilen sitta kvar på slangen?
    Har du en äldre fälg, så måste du ha en slang även om däcket i sig är slanglöst.

  7. #37
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag trodde i min enfald att jag kunde köra utan slang, jag har fått uppfattningen att andra gör det med den fälgen som jag har på hojen. Men det är möjligt att jag har missuppfattat det hela.

    Åker till en däckfirma på lunchen, har med mig fälg och däck i bilen. Får se om jag ber dem sätta på däcket också, det var svettigt i garaget igår när det gamla skulle av.

    Kommer inte ihåg vem det var som skrev det, men hjulsidan med bromsbackarna gled ut direkt så de kunde jag lyfta undan på en gång. Men blev lite snopen när andra sidan ramlade av med drevet under tiden jag vred och bände, det hade jag inte väntat mig.
    /Erik

  8. #38
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Du måste ha slang i däcket!

    Låt en firma göra jobbet, mycket bekvämare plus att du slipper klämma sönder slangen....
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #39
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Om man inte är händig å ha grejor, låt lokala däckhandlare sälja däck å montera åt er. Däck monterat brukar vara bra prisalternativ.
    Jan

  10. #40
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Förstår jag väl att det är enkelt att byta själv.Men bättre nån annan gör det när det ändå ingår i däckpriset.
    köper mina däck direkt från fabrik i England för en tredjedel av priset här (en uppsättning Avon Venom fram o bak gick på 2.500sek inkl frakt), så då får man byta själv eller betala att nån annan gör jobbet och eftersom jobbet är inte så märkvärdigt + att dom tar ca 400sek per hjul så kan jag gott göra det själv


    apropå ventiler så även Biltema säljer såna,men alla däcksfirmår har dom. Nu byter jag inte ventil varje gång jag skiftar däck men man bör inte ha alltför gamla ventiler på sina fälgar,sedan finns dom i alla möjliga böjda varianter så om du tycker det är bökigt att fylla på luft så se till att det blir rätt böj på ventilen vid nästa däckbyte, låter jag firman byta däck så ska ventilbyte ingå.
    har man slangar så sitter ju ventilen i slangen,som sagt tidigare

Liknande ämnen

  1. BYTE AV BLINKERS, HUR?
    Av MrDrewOne i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:16
  2. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  3. Laddning - byte av kol
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:32
  4. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34
  5. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •