Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Underhålla skinnställ på bästa sätt?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140

    Underhålla skinnställ på bästa sätt?

    Har nyss köpt mig ett nytt Arlen Ness 2-delat skinnställ, som jag för övrigt är nöjd med! Det är gjort av 1.2mm nötskinn, om det nu spelar någon roll.

    Men nu undrar jag lite om hur man rengör och underhåller skinnstället på "bästa" och smidigaste sätt? Och hur ofta bör man göra detta? Borde man smörja in det varje gång det blivit blött efter en tur i regn? Hur känsligt är det egentligen?

    Har hittills hittat detta: http://biltema.se/sv/Fritid/Hastspor...sserie-364523/ Och undrar om det funkar?

    Tänkte då främst på lädertvålen + läderoljan? Att man först gör rent det med lädertvålen och efteråt tar en svamp och smörjer in det med läderoljan?

    Alla tips uppskattas

  2. #2
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    Underhålla skinnställ på bästa sätt?

    Du har funnit en av anledningarna till varför jag inte föredrar läderställ själv, pga all vård och pysslet om det börjar regna på turen.. Men men. Smaken ät ju olika som man brukar säga...

    Googlade lite och fann detta:
    http://www.ehow.com/how_6401633_care...et.html#page=0

    Om du vill veta mer så kolla upp just lädervård och vård av skinnställ på Google. Hoppas du blir nöjd med utrustningen!

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Du har funnit en av anledningarna till varför jag inte föredrar läderställ själv, pga all vård och pysslet om det börjar regna på turen.. Men men. Smaken ät ju olika som man brukar säga...

    Googlade lite och fann detta:
    http://www.ehow.com/how_6401633_care...et.html#page=0

    Om du vill veta mer så kolla upp just lädervård och vård av skinnställ på Google. Hoppas du blir nöjd med utrustningen!
    Tack för ditt svar! Har stället hängandes i mitt sovrum, där det är runt 22 grader, jag hoppas det duger. Att man ska hänga det i bomullslakan för att skydda det från damm tycker jag verkar vara lite överdrivet(?).

    Jo, det är klart, det är ju mer jobb än med ett textilställ (kan tänka mig att man inte behöver sköta om ett textilställ så ofta, förutom när det behöver rengöras), men det är sånt man får ta. Hittills är jag nöjd i alla fall, och förhoppningsvis duger det i "några" år till

    UPDATE: Har googlat runt lite nu och tror jag har hittat det mesta jag behöver veta. Egentligen onödig tråd som jag skapade eftersom det redan fanns en liknande tråd här i forumet.. Men någon som har något bra tips på någon läderfett / läderolja eller något? Eller är biltemas helt okej?
    Senast redigerat av simonwellander den 2013-07-24 klockan 02:33.

  4. #4
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Jag har köpt bra lädersmörja på Granngården, finns bland hästprylarna. De har också sadeltvål för rengöring av läder om det blivit rejält smutsigt. Ö&B har faktiskt en riktigt bra och billig lädersmörja också.

    Det är rätt enkelt med lädervård, känns det torrt & styvt är det dags att smörja in, det där märker du när du gjort det en gång.
    Fjädring är överskattat..

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Jag har köpt bra lädersmörja på Granngården, finns bland hästprylarna. De har också sadeltvål för rengöring av läder om det blivit rejält smutsigt. Ö&B har faktiskt en riktigt bra och billig lädersmörja också.
    Tack! Ska ta en sväng till granngården och om jag hittar det blir det ett köp


    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Det är rätt enkelt med lädervård, känns det torrt & styvt är det dags att smörja in, det där märker du när du gjort det en gång.
    Precis som jag tänkte

Liknande ämnen

  1. Bästa sätt att rengöra krom?
    Av Romeo i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 06:18
  2. Skinnställ vs textil, allväder
    Av Cubalibre i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-25, 15:44
  3. Sy om skinnställ
    Av Joachim i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 20:29
  4. Sy om skinnställ
    Av Jonas76 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 11:53
  5. Hur montera kedjelås på bästa sätt?
    Av Vallejos i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •