Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Bra körskola i Stockholm?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73

    Bra körskola i Stockholm?

    Har en bekant i huvudstaden som är på gång att ta MC-kort under hösten.

    Känner ni till några bra körskolor som ni kan rekommendera alternativt vill avråda ifrån?

    Hon har även funderat på att ta kortet i sin hemstad som har en något snällare trafikmiljö.

  2. #2
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Lötsjö trafikskola tog jag mitt på, bra priser, trevligt bemötande, kunniga lärare i både Awet och Sean!
    http://www.lotsjotrafikskola.se/

    Har hört dåligt om Jarla trafikskola, att de inte släpper iväg elever på uppkörning m.m men inget som jag kan bekräfta...

    Google is your friend!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Kan varmt rekommendera Staffans Trafikskola i Älvsjö. Kenneth som jag körde med är lugn, pedagogisk i ordets bästa bemärkelse (feedback, tips, balans mellan prova-själv och "gör så här", man får veta när kunskapen sitter och när den inte gör det osv). En riktig trafiklärare.

  4. #4
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    Bra körskola i Stockholm?

    Har inte gått där själv, men en kompis gick på City trafikskola i Sumpan och var visst väldigt nöjd. Jag körde bara risktvåan med dem då de var billigast i Mälardalen... Har dock läst lite här och var i efterhand att de kan verka vara lite bryska och statistikfokuserade; ogillar starkt om man failar en skrivning eller uppkörning. Inget jag kan bekräfta dock...

  5. #5
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    /klipp/
    Har hört dåligt om Jarla trafikskola, att de inte släpper iväg elever på uppkörning m.m men inget som jag kan bekräfta...
    Min elev, som för övrigt klarade lappen igår gick en del på Jarla. Hon var inte riktigt nöjd. Hon tyckte att hon hölls tillbaka och inte fick gå vidare i utbildningsstegen i en dräglig takt. Men allt sånt här blir förstås högst subjektivt och man måste ju prova sig fram. Vad som passar den ena passar kanske inte den andra.

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag gick på Farsta trafikskola, dom har sin hojdel i. Västerhaninge.
    Jag trivdes som fisken i vattnet. Avslappnade lärare, egen bangård och nära till området som uppkörningen görs på vid tullinge.

    Jag har också hört lite dåligt om jarla, ingen erfarenhet av dom personligen. Svärmor gick där och det var hela tiden "några lektioner kvar till uppkörningen" slutnotan landade på en bit över 35tusen för kortet för hennes del. Vilket jag tycker är rena rånet. En annan polare som har kört en hel del på egenhand åkte till jarla för att fixa ett kort. Efter ca 20minuter på banan förklarade läraren att det var ca 30 till 35 dlektooner för honom innan han kunde köra upp. Det känns i min värld inte helt seriöst.

  7. #7
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    35 tusen?! Att läraren kan bedöma hur många lektioner man måste ha är väl omöjligt efter en kort provlektion? Det kan gå snabbt framåt för en del bara de kommer igång!
    Jag tror jag fick 7-8 lektioner på Lötsjö och landade väl totalt på strax under 10 tusen innan det var klart.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  8. #8
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag är helt enig. Att göra en sådan bedömning efter mindre än en lektion ger inte ett seriöst intryck. Framför allt att ge ett specifikt antal lektioner. Känns som att det handlar om att suga ut varje krona det går

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Det var intressant att läsa era tips, det verkar inte finnas någon skola som sticker ut ur mängden. Det skulle vara Jarla som känns lite tveksam.

    Kan det vara så att det hänger en del på personkemin mellan eleven och läraren?

  10. #10
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    Bra körskola i Stockholm?

    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Det var intressant att läsa era tips, det verkar inte finnas någon skola som sticker ut ur mängden. Det skulle vara Jarla som känns lite tveksam.

    Kan det vara så att det hänger en del på personkemin mellan eleven och läraren?
    Ja, nog är det mycket så... Hade jag inte klickat rätt bra med min körlärare (för övrigt samma lärare jag tog B-kort med för 11 år sedan) hade jag nog bytt skola. Man ska aldrig känna sig bunden, köpte därför inga paket med massa körlektioner utan anpassade mängden efter vad som jag tyckte behövdes.

    Stalltips, prova och känn efter.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-04, 08:14
  2. Hjälp med el Stockholm
    Av Geesus i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-10, 19:08
  3. Customdelar i Stockholm?
    Av Smauland i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-08, 23:38
  4. Nån som är bra på hoj-el i stockholm?
    Av Twenty2 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 20:30
  5. Bytt körskola och hoj
    Av Reject i forum MC-kort
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-12, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •