Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Centralstödet - teknik?

  1. #11

  2. #12
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Haha, han kan prova det där på min så ska vi se hur det går.
    /Erik

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Min hoj var sänkt när jag köpte den, då var det totalt omöjligt att få upp den på centralstödet. Har återställt den till normalhöjd, och jag klarar det fortfarande inte utan hjälpmedel, men har kunnat gå ner från två till en planka.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    "Få upp hoj på centralstöd" är enbart en fråga om teknik.
    Inte en styrkefråga..
    Vi som äger 375kg Goldwing vet.
    Innan jag lärde mig "hur", stod hojen som fastlimmad på hjulen och jag välsignade förekomsten av sidostöd..
    En stor del av tekniken ligger i att applicera dragkraften i rätt riktning, inte snett, utan i linje med hojen.
    Man bliver högeligen förvånad när man upptäcker att så många kilo är så lätta att lyfta
    Om man gör rätt - förstås..
    375 kg torrvikt,men med alla vätskor och bensin i tanken blir det 400 kg.Jag tror det handlar mest om att göra rätt.Får t o m upp min Gl 1800cc på centralstödet med en fot och en hand,och då är inte jag särskilt stor.Det är bara till att träna och prova så kommer tekniken så småningom.Det där med en planka låter ju smart så länge man är hemma förstås.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Gunnar_Ha Visa inlägg
    Själv hade jag oxå problem å få upp cykeln på centralstödet men står den tex i ett garage kan en planka under bakhjulet hjälpa till. Jag lägger en planka framför hjulet ca 20 cm lång å gungar upp cykeln på plankan sen är det mycke lättare å trycka ner stödet.
    Plankan kan nog underlätta men finns en varning..vissa hojar står med båda hjulen på marken när den står på centralstöd,min tex.Funderar om den kan ev tippa om det skulle ligga en planka under hjulet?.Jag brukar lägga en planka under centralstödet på min hoj (270) kg för att få upp bakhjulet för att underlätt tvätt

  6. #16
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Centralstödet - teknik?

    Hållet med tidigare skribenter, man ska inte behöva plankor eller övriga hjälpmedel. Ska gå med en hand och handlar endast om teknik.
    Träna, träna. När tekniken väl sitter så är det en baggis.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Inte skall man egentligen behöva hjälpmedel. Men nu är det ju så att en del centralstöd är nog nästan mest kosmetika. Ta evxis en äldre Transalp. Där får du verkligen slita för att få upp den. Fick svetsa på ett rör som man trampar på. då funkar det. På min nuvarande gjorde jag ett stöd själv, får lyfta lite, men är ok. utan en massa packning. Dock vilar hjulen mot marken, men jag har med mig två tunna träbitar som är lätt att lägga under stödet.
    Om man kollar på olika hojar , så ser man vilken skillnad det är på tramppinnen. En del saknar den nästan och en del har ju nästan 2 dm.

  8. #18
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det här är en av de få gånger min övervikt kommer till nytta : på min hoj behöver jag bara ställa mig på centralstödet och endast ytterst lite pressa nedåt med foten, så åker hojen enkelt upp på centralstödet !

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Det här är en av de få gånger min övervikt kommer till nytta : på min hoj behöver jag bara ställa mig på centralstödet och endast ytterst lite pressa nedåt med foten, så åker hojen enkelt upp på centralstödet !
    Förutom att nyttja övervikten, så kan man på de flesta hojarna förlänga pinnen man trampar på och det blir då mycket lättare att få upp hojen på stödet.

  10. #20
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194


    Jag har inga problem med att få upp min Fjr på centralstödet själv om den vägar 300kg

    _________
    Simen

Liknande ämnen

  1. Teknik ????
    Av Olle Å i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 09:04
  2. Enkel Teknik..
    Av LowTech i forum Ny på forumet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 08:56
  3. Centralstödet fixat
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •