Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Centralstödet - teknik?

  1. #21
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435

    Sv: Centralstödet - teknik?

    Det handlar om teknik på dom flesta hojar. På min Bulldog är det skitenkelt att bara trampa upp den utan hjälp av handkraft! På min gamla BSA som väger bara en bråkdel av Bulldogen så är det snudd på omöjligt att få upp den på stödet utan att använda urkraft och lite svordomar!! :-)

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  2. #22
    Medlem Silverados avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Jag är en lättviktare och relativt kort men drar upp samma hoj som trådskaparen på centralstödet minst 2ggr om dagen. Som tidigare nämnts så gäller det att ha markkontakt med båda benen på centralstödet och sen drar jag bakåt/uppåt nere vid passagerarfotpinnen istället för handtagen uppe/bak vid passagerarsätet. Går lätt som en plätt. Handskar på är att föredra så man inte råkar bränna sig mot avgasröret.

    Best of luck!

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Silverado Visa inlägg
    Jag är en lättviktare och relativt kort men drar upp samma hoj som trådskaparen på centralstödet minst 2ggr om dagen. Som tidigare nämnts så gäller det att ha markkontakt med båda benen på centralstödet och sen drar jag bakåt/uppåt nere vid passagerarfotpinnen istället för handtagen uppe/bak vid passagerarsätet. Går lätt som en plätt. Handskar på är att föredra så man inte råkar bränna sig mot avgasröret.

    Best of luck!
    På FJR:en såg jag till att ha markkontakt med båda centralstödsbenen, sen ett rejält tag i #handtaget" under passagerardynan. Sen är det bara att lägga all kropssvikt på centralstödet med höger fot, dvs så att vänster fot är i luften och samtidigt dra lite försiktigt i "handtaget med höger hand. Voila, lätt som en plätt. Hade jag försökt dra upp den med båda benen på marken, eller ens ena benet med markontakt hade jag fått dra mig blå trots 185 cm och 90 kg.

  4. #24
    Medlem Silverados avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    P Sen är det bara att lägga all kropssvikt på centralstödet med höger fot, dvs så att vänster fot är i luften och samtidigt dra lite försiktigt i "handtaget med höger hand.
    Precis, glömde nämna att min kroppsvikt är på centralstödet så det kanske lät lite luddigt. Men jag menade så som du beskrev, då går det skitlätt!

  5. #25
    Medlem Silverados avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25
    Problemet för mig med att hålla i passagerarhandtaget är att det hamnar för högt upp. Jag är kort och hojen är hög så jag håller vid passagerarfotpinnen istället. Ett tips till alla kortisar där ute.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Silverado Visa inlägg
    Problemet för mig med att hålla i passagerarhandtaget är att det hamnar för högt upp. Jag är kort och hojen är hög så jag håller vid passagerarfotpinnen istället. Ett tips till alla kortisar där ute.
    Visst är det teknik med alla centralstöd , men originalet på Transalpen xl600v är ökänt dåligt. Bytte till en nyare och tillverkade ett själv och det funkar mycket bättre.
    På en del stöd kan man förlänga den pinne man sätter foten på och får då en hävstångshjälp.
    En del hojar har ju nästan 2 dm lång arm att trampa på medans andra bara har en liten knopp. Det gör en jäkla skillnad.
    Tänk på att om du har 20 kg last bakpå, så blir det ganska tungt ändå att lyfta. Är då tanken nästan tom så blir det ändå jäkligare.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Hojen skall inte dras upp den skall dra bakåt, lås stödet med en foten och dra hojen bakåt och lite grann uppåt, man kan med fördel använda sin kropsvikt genom att luta sig åt hojens bakända.

Liknande ämnen

  1. Teknik ????
    Av Olle Å i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2013-10-30, 09:04
  2. Enkel Teknik..
    Av LowTech i forum Ny på forumet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 08:56
  3. Centralstödet fixat
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •