Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 71 till 76 av 76

Ämne: Få ner ljudnivån

  1. #71
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jo,det är klart att det finns fler alternativ.Du kan ju proppa in en massa grejor i röret så att den i stort sett stryper sig själv och kommer att gå som en joggande snigel.Frågan är hur den kommer gå,om det är så bra för motorn.Du får kanske lägga en massa pengar på att bänka om den o s v,men du har helt rätt att där finns oändligt massa med alternativ.Du kan ju också lämna in den och be firman fixa den till vilket pris som helst.Med två alternativ menade jag två enkla och försvarbara alternativ.Vill man lägga ner en massa energi och tid och pengar på något som bara ger en liten vinst tillbaka så finns det många vägar att gå.Redan nu har det ju vållat dig en massa bekymmer vad gäller vi idioter som försökt ge dig vettiga råd och du är fortfarande inte nöjd med din hoj.Skulle du haft lämnat den på en verkstad och bett dom fixa den som du vill ha den skulle du förmodligen redan haft en hoj du är nöjd med.Hoppas det löser sig,men jag är skeptisk till en lösning utan kompromisser.
    Då originalburken är tätare, och då hojen är mappad efter den så skall det inte vara några problem att fylla upp med något.

    Och jag är skitnöjd med min nya hoj! Den är så mycket roligare att köra än min förra. Jag vill helt enkelt inte störa min omgivning bara.

  2. #72
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Ljuddämpning är en hel vetenskap, och jag är sannerligen ingen vetenskapsman men för att få riktigt effektiv dämpning behövs nåt som stör avgasströmmen så att den inte passerar obehindrat rakt ut. (vilket jag gissar att insatsen på din hoj ändå tillåter)


    Ett "idealförhållande, ur ljudnivåsynpunkt, är om avgaspulsen möter ett motstånd som skapar en puls åt motsatt håll så att dom s a s "tar ut varandra". Du kanske kan testa att modifiera insatsen, montera nån bricka eller nåt i änden på den?

    Knarr

  3. #73
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78

    Sv: Få ner ljudnivån

    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag har absolut ingenting att be om ursäkt för! Däremot du som hoppar på mig helt utan anledning och dessutom antyder att det skulle vara något fel på mig och mina föräldrars uppfostran av mig! Sorgligt!
    POPCORN!
    Smidig är inte ditt mellannamn eller hur?

    Not sent from an IThing?
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  4. #74
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det fanns på 50-60 talet en ljuddämpare som gjorde en V8 ljudlös på tomgång men öppnade upp vartefter varvtalet ökade, så att vid fullvarv var det raka rör.
    Har inte sett den uppskuren, men principen var att fjäderbelastade brickor i röret öppnades.
    Problemet är ju att ta bort avgasstötarna utan att öka motståndet för avgaserna. Som sagt. Att proppa i en massa ull tar tyvärr bort en del effekt. Men å andra sidan, att ta bort några hästar från kanske 130 spelar väl egentligen ingen roll?

  5. #75
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Sk. avgasspjäll som styr motståndet på avgassidan är något som man begrep tidigt. Kanske redan gamle Otto funderade över det. Numera är det elektroniskt styrt å sitter på min GS
    Jan

  6. #76
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    fz1:an ska ha ett spjäll i originaldämparen som styrs med vajrar (exup kallas det), ska även sitta 2 katalysatorer om jag har fattat det rätt, 1 i dämparen och en framför dämparen i collectorn.

    Val av slipon gör Mycket på ljudet, längd och storlek, med katt eller utan.
    En katt tar bort mycket av ljudet, är den främre rensad? är den kvar så kolla div. sliponlösningar med katt på ebay, har sett att det finns men vet ej hur det är med fz1:an men det är ju något som dämpar ljudet iallafall

Liknande ämnen

  1. Dämpa ljudnivån på Vance & Hines
    Av henk2055 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •