Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 76

Ämne: Få ner ljudnivån

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Få ner ljudnivån

    Jag bytte ljuddämpare på min FZ1 igår. Och enda anledningen till att jag gjorde det var för att originaldämparen är så stor och ful!

    Nu ser det mycket bättre ut, men......den låter alldeles för mycket! Låter nästan som om det inte sitter något avgassystem på alls :-/

    Man kan ju plocka ut dom här db-killers som sitter i rören (dubbelpipor).....och jag funderade på om man kan vira in dom i något och ev få ner ljudnivån lite?

    Jag bryr mig inte så mycket om jag skulle få lite mindre effekt, så länge inte motorn tar skada av det?

    Eller får jag bara leva med det? tycker det är lite pinsamt att åka omkring med....

  2. #2
    Jåke
    Gäst

    Sv: Få ner ljudnivån

    Vill du ha tyst får du nog skaffa en elhoj, vilket jag faktiskt rekommenderar mer än börja stoppa upp saker i ljuddämparen. Annars är nog en ful originalburk det tystaste du hittar. Såg tidigare du tyckte även den lät för mycket, och det är klart den kan vara rensad. Men varför göra det på den typen av hoj när man dessutom har extra pipor?

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

  3. #3
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Vill du ha tyst får du nog skaffa en elhoj, vilket jag faktiskt rekommenderar mer än börja stoppa upp saker i ljuddämparen. Annars är nog en ful originalburk det tystaste du hittar. Såg tidigare du tyckte även den lät för mycket, och det är klart den kan vara rensad. Men varför göra det på den typen av hoj när man dessutom har extra pipor?

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta
    Jag vill inte ha en tyst hoj, men jag vill inte att det skall låta för mycket heller. Jag är ingen 18 åring som vill åka runt och försöka vara cool och häftig och få folk att bli irriterade på mig.

    Och ja den lät mycket även original.....hade hoppats på att det var något fel på originalburken så att denna nya dämparen skulle låtit mindre eller åtminstone inte mer....men så var inte fallet tyvärr.

    Och varför göra vad? få ner ljudet?

    Även om det låter rätt gott, så vill jag inte störa, och jag vill inte behöva åka runt med öronproppar och på 6:ans växel hela tiden för att få ner ljudet så mycket som möjligt.

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det funkar att linda in rören i dämpull finns hos mc handlaren.Sätt lite ståltråd runt för att hålla det på plats så blir det nog bra.

  5. #5
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Det funkar att linda in rören i dämpull finns hos mc handlaren.Sätt lite ståltråd runt för att hålla det på plats så blir det nog bra.
    Det skall jag kolla upp. Tack! :-)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Få ner ljudnivån

    Cubralibre tycker du har rätt inställning.

    Om vi inte skall få fler pålagor/förbud. Så måste folk sansa sej och sluta irritera folk som inte kör mc. Dom är i majoritet. Och denna majoritet begränsade alldeles nyss mc kollektivets körkort. Om vi inte hade fartdårar och allmänt störande mc åkare (dvs några få procent av alla mc åkare) hade det aldrig hänt gissar jag.

    Kör med insidan. Jag gör det numera. Även jag haft en effekdämpare på min 1984 års modell av Honda MBX 125f. Den lät för jävligt. Nu som vuxen vet jag bättre.
    // Olof

  7. #7
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Reese Visa inlägg
    Om vi inte skall få fler pålagor/förbud. Så måste folk sansa sej och sluta irritera folk som inte kör mc. Dom är i majoritet. Och denna majoritet begränsade alldeles nyss mc kollektivets körkort. Om vi inte hade fartdårar och allmänt störande mc åkare (dvs några få procent av alla mc åkare) hade det aldrig hänt gissar jag.
    Bullshit!
    Fjädring är överskattat..

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Få ner ljudnivån

    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Bullshit!
    Opps en som inte kan argumentera har loggat in. Känns som i högstadiet när hjärnan tar slut tar nävarna vid.

    Har du hört kommentarer av icke mc åkare när en med raka rör gasar på mitt i centrum? Eller en vässad R1a blåst om bilar i +200 blåst? Jag får höra det ganska ofta. Och är lite less på att påvisa att det är ett fåtal som gör detta. Majoriteten är ansvarstagande mc åkare. Du stärker inte aktien för hela mc kollektivet genom att väsnas. Tvinga inte på andra din hobby.
    // Olof

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    I stort sett alla jag känner av både dom som kör hoj samt dom som ej gör det anser att det är jävligt jobbigt och störigt med hojar som låter.Nästan alla oljud kommer ifrån customhojar och dess förare som tycker att det är hur tufft som helst att störa allmänheten med obefintliga dämpare.Jag tycker det låter för jävligt och skulle gärna se att det blev mycket tuffare tag mot dessa oljudsmarodörer.

  10. #10
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79

    Sv: Få ner ljudnivån

    Det kan ju vara skillnad på hur bullret upplevs, på landet där det är tyst upplevs det säkert som mer störande än i storstan.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Dämpa ljudnivån på Vance & Hines
    Av henk2055 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •