Sidan 5 av 8 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 76

Ämne: Få ner ljudnivån

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Få ner ljudnivån

    Med en slipon så har du en dämpare. Flera märken kan du även besikta hojen med.

    Med raka rör så har man valt bort dämpningen. Och för att inte få huvudvärk kör många med hörsellproppar......
    // Olof

  2. #42
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Funderar på att ta ut min hoj nu, med slipon och dB killers. Vet inte hur jag ska göra med kopplingen torrkoppling rasslar mycket, kanske fylla kopplingskåpan med stålull så ljudet sjunker.
    Kan tänkas att jag kommer över gällande hastighetsbegränsningar på vissa ställen.

    Läs med ironi...

  3. #43
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    om man pumpar däcken hårt som f*n kanske man kan minska friktionsljudet med nån dB också...
    Bobster

  4. #44
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av epa23 Visa inlägg
    Jag tror att lagstiftningen motverkar sig själv genom att ha satt så lågt värde på bullret från motorcyklar.

    Så att i princip "alla" byter till ett annat slipon, hel system eller likn.. Man ser det på scooters, äventyrhojar, sporthojar och custom.. Handlarna gillar det också för de får sålt grejerna..

    Håller med där. Jag har provat en del och ett helt öppet system "raka rör" blir jobbigt i längden, speciellt på längre färder. Det man är ute efter är ju ett "gött" ljud d.v.s. dovt & mulligt muller.
    Korta avgasrör brukar ge ett smattrande ljud medans längre rör ger ett dovare ljud.
    Med originaldämpare lät Sportstern som att man hade en symaskin mellan benen..

    Ett skönt råmande från insuget är också önskvärt..
    Senast redigerat av rakarör den 2013-07-24 klockan 19:11.
    Fjädring är överskattat..

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reese Visa inlägg
    Med en slipon så har du en dämpare. Flera märken kan du även besikta hojen med.

    Med raka rör så har man valt bort dämpningen. Och för att inte få huvudvärk kör många med hörsellproppar......
    Vore väl inget problem om de kunde förse omgivningen med öronproppar.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg

    Håller med där. Jag har provat en del och ett helt öppet system "raka rör" blir jobbigt i längden, speciellt på längre färder. Det man är ute efter är ju ett "gött" ljud d.v.s. dovt & mulligt muller.
    Korta avgasrör brukar ge ett smattrande ljud medans längre rör ger ett dovare ljud.
    Med originaldämpare lät Sportstern som att man hade en symaskin mellan benen..

    Ett skönt råmande från insuget är också önskvärt..
    Jag föredrar också ett dovt muller framför ett skarpt smatter. Om en custom med V&H mullrar förbi retar sig folk antagligen mindre än om den har Rask eller kanske t.o.m raka rör. Ljudets karaktär är minst lika viktigt som själva ljudstykan när folk bestämmer sig för om det låter illa eller ej.

  7. #47
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag föredrar också ett dovt muller framför ett skarpt smatter. Om en custom med V&H mullrar förbi retar sig folk antagligen mindre än om den har Rask eller kanske t.o.m raka rör. Ljudets karaktär är minst lika viktigt som själva ljudstykan när folk bestämmer sig för om det låter illa eller ej.
    Håller med. Om jag kör på 2:an så det ylar vänder sig folk och stirrar. Gissar att de tycker det låter, fast man måste väl få acca någon gång under kontrollerade former.

  8. #48
    Köpte en Kawa KLE 500 som jag funderar på hur tusan jag ska göra en "snygg decibelkiller" till. En seriös killer, inte för att använda utan helt enkelt mer för att den ska finnas tillgänglig. Hålet är bara 25mm, rakt cirka en decimeter och böjs sen inne i en stor ljuddämpare.

    Avgassystemet är original och ett helsystem(så jag vet inte hur dom fått ur innehållet ur den)

    Min fantasi far iväg i allt möjligt.....nån som har nån ide/förslag(har tillgång till svets och det finns lite dämparull)

  9. #49
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Jag var iväg igår och köpte dämparull.....ut med båda insatserna....vira runt en massa dämparull och ståltråd på det. Idag var jag iväg en sväng och jag tyckte nästan det lät ännu mera! Efter att jag kört 5mil ungefär så stanna jag till på ett ställe och tog en fika. Då hade ståltråden på något sätt lyckats ta sig ut genom ena röret, och stack ut 30cm ungefär. HAr ingen aning om hur det har kunnat lossnat och först tagit sig bakåt i systemet, för att sedan leta sig in i det lilla röret i db-killern och hela vägen ut :-/

    Tänkte jag skulle försöka det här med "diskbollarna" i stål.....stannade till vid en affär och tittade på dom.....det är ju bara en stort trassel med massa stålull......det kommer ju blåsa ut med en gång. Det skulle ju vart ett nät runt hela bollen isf......det kanske finns sådana varianter också?

    Värst upplever jag ljudet vid 50-60 och under, oavsett vilket varvtal nästan. Drar man på och kommer upp i hastighet lite så känns det inte lika illa.....men då kanske man bara köra ifrån ljudet, eller så överrustas det bara...

  10. #50
    Lånar tråden lite, Besiktigade min hoj idag ( i regnet ) och fick nerslag på ljudnivån 6db över :/
    Vill bara få den godkänd och har hört om bonna lösning att lägga i stålull i dämparen, räcker de för att få ner den till godkända nivåer, eller om ni har något annan billig patentare ?
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

Liknande ämnen

  1. Dämpa ljudnivån på Vance & Hines
    Av henk2055 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •