Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 76

Ämne: Få ner ljudnivån

  1. #31
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Jag tycker det hör till att en motorcykel ska låta, det är en del av hela upplevelsen att köra knarr. Det är "tyst" i trafiken åtminstone halva året så på sommaren tycker jag det kan få väsnas lite mer. Kör man med lite omdöme behöver det inte vara så störande, även en mc med "raka rör" kan framföras ganska tyst där det är påkallat, om man är lite försiktig på gasen. Då anser jag hastigheten är ett större och farligare problem. För uppriktigt sagt, hur förnuftigt är det med bågar som gör 300 knyck egentligen...

    Knarr
    Senast redigerat av Knarr den 2013-08-08 klockan 22:04.

  2. #32
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    Jag tycker det hör till att en motorcykel ska låta, det är en del av hela upplevelsen att köra knarr. Det är "tyst" i trafiken åtminstone halva året så på sommaren tycker jag det kan få väsnas lite mer. Kör man med lite omdöme behöver det inte vara så störande, även en mc med "raka rör" kan framföras ganska tyst där det är påkallat, om man är lite försiktig på gasen. Då anser jag hastigheten är ett större och farligare problem. För uppriktigt sagt, hur förnuftigt är det med bågar som gör 300 knyck egentligen...

    Bobster
    Om så är fallet varför gör något fordon över gällande hastighetsregler.Ser fram emot nästa fabrikssålda hoj som planar in på 400 km/h.

  3. #33
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om så är fallet varför gör något fordon över gällande hastighetsregler.Ser fram emot nästa fabrikssålda hoj som planar in på 400 km/h.
    Det är säkert på gång...

    Bobster

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Få ner ljudnivån

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om så är fallet varför gör något fordon över gällande hastighetsregler.Ser fram emot nästa fabrikssålda hoj som planar in på 400 km/h.
    Av samma anledning som Porsche mfl gör det. Man vill sälja till hormonstinna killar som kör av sig på bana eller Autobahn. Även där finns avarter.

    Ankan vad menade du med om jag var på rätt forum? Skulle vara kul om alla tycker exakt lika i alla frågor 😀
    // Olof

  5. #35
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Reese Visa inlägg
    Av samma anledning som Porsche mfl gör det. Man vill sälja till hormonstinna killar som kör av sig på bana eller Autobahn. Även där finns avarter.

    Ankan vad menade du med om jag var på rätt forum? Skulle vara kul om alla tycker exakt lika i alla frågor 😀
    Du armbågar dig in på ett mc forum och kallar mig och flera andra för a-v-a-r-t-e-r för att vi tycker om hastighet på våra hojar då och då.Du är ett TROLL samt en liten besserwisser. FU2

  6. #36
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Du armbågar dig in på ett mc forum och kallar mig och flera andra för a-v-a-r-t-e-r för att vi tycker om hastighet på våra hojar då och då.Du är ett TROLL samt en liten besserwisser. FU2

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Få ner ljudnivån

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Du armbågar dig in på ett mc forum och kallar mig och flera andra för a-v-a-r-t-e-r för att vi tycker om hastighet på våra hojar då och då.Du är ett TROLL samt en liten besserwisser. FU2
    Så att skriva vad man anser om folk som bryter mot lagar och utsätter medtrafikanter för livsfara är inte ok på detta forum enligt dej?

    Att ha åsikter om folk som skämmer ut mc kollektivet är också inte ok enligt dej?

    Att tycka om fart etc har jag aldrig klagat på. Utan att man vissa kör för fort på fel tid och ställe. Eller kör med raka rör.
    // Olof

  8. #38
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag bytte ljuddämpare på min FZ1 igår. Och enda anledningen till att jag gjorde det var för att originaldämparen är så stor och ful!

    Nu ser det mycket bättre ut, men......den låter alldeles för mycket! Låter nästan som om det inte sitter något avgassystem på alls :-/

    Man kan ju plocka ut dom här db-killers som sitter i rören (dubbelpipor).....och jag funderade på om man kan vira in dom i något och ev få ner ljudnivån lite?

    Jag bryr mig inte så mycket om jag skulle få lite mindre effekt, så länge inte motorn tar skada av det?

    Eller får jag bara leva med det? tycker det är lite pinsamt att åka omkring med....
    Det finns ljuddämpar matta att köpa hos T. ex. Johans MC som du linda db killern med..
    Ett annat knep är att stoppa in diskbollar i systemet, finns på ICA, Willys osv. ser ut som en boll av stålull..

  9. #39
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Jag tror att lagstiftningen motverkar sig själv genom att ha satt så lågt värde på bullret från motorcyklar.

    Så att i princip "alla" byter till ett annat slipon, hel system eller likn.. Man ser det på scooters, äventyrhojar, sporthojar och custom.. Handlarna gillar det också för de får sålt grejerna..

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av epa23 Visa inlägg
    Jag tror att lagstiftningen motverkar sig själv genom att ha satt så lågt värde på bullret från motorcyklar.

    Så att i princip "alla" byter till ett annat slipon, hel system eller likn.. Man ser det på scooters, äventyrhojar, sporthojar och custom.. Handlarna gillar det också för de får sålt grejerna..
    Sliponsystem är väl rätt ok i förhållande till de klantarna som tar ur insaserna och kör med raka rör.
    Den dagen då polisen får en bärbar lätt hanterad bullermätare, så är det nog färdigåkt för många.

Liknande ämnen

  1. Dämpa ljudnivån på Vance & Hines
    Av henk2055 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •