Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Knarr/gnissel framhjulet - se film - Vad är felet?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    2

    Knarr/gnissel framhjulet - se film - Vad är felet?

    Kolla in filmen
    Det syns inte på filmen, men framgafflarna skakar.

    Det är en Yamaha XJ650.

    Antagligen har det att göra med att jag igår klantade jag till det och körde iväg med skivbromslåset i

    Men, sedan dess har jag kört ca 7 km utan en tillstymmelse till missljud. Dock så förstördes hastighetskabeln, så jag köpte en ny och monterade på den idag. Först när det började gnissla trodde jag det hade med hastighetskabeln att göra, men jag skruvade bort den och den är det inte.

    Jag ska snart ut och plocka bort bromsbeläggen och se vad som händer.

    Har ni någon idé? Tas tacksamt emot.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av BrandonW Visa inlägg
    Kolla in filmen
    Det syns inte på filmen, men framgafflarna skakar.

    Det är en Yamaha XJ650.

    Antagligen har det att göra med att jag igår klantade jag till det och körde iväg med skivbromslåset i

    Men, sedan dess har jag kört ca 7 km utan en tillstymmelse till missljud. Dock så förstördes hastighetskabeln, så jag köpte en ny och monterade på den idag. Först när det började gnissla trodde jag det hade med hastighetskabeln att göra, men jag skruvade bort den och den är det inte.

    Jag ska snart ut och plocka bort bromsbeläggen och se vad som händer.

    Har ni någon idé? Tas tacksamt emot.
    Kan vara att beläggen kärvar lite för att kolven inte släpper trycket helt Ta bort beläggen och framhjulet och pumpa ut kolven en bit. Om du ser en beläggning på kolven slipa med en smal remsa av ett fint slippapper och exvis bromsolja, så den blir ren. har själv haft bromsok som legat an lite och det avhjälptes så. Du kan ju låta framhjulet sitta kvar, MEN DÅ FÅR DU LOSSA BROMSOKET.

  3. #3
    Låter precis som bromsen ligger på lite, testa själv att stå i en backe med bilen och släpp sakta på bromsen tills den precis inte klarar knipa om bromsen och börjar rulla, precis de ljudet låter de som
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Låter precis som bromsen ligger på lite, testa själv att stå i en backe med bilen och släpp sakta på bromsen tills den precis inte klarar knipa om bromsen och börjar rulla, precis de ljudet låter de som
    Det är sant... Låter väldigt likt.
    Igår så tog jag av bromsbackarna, fast bara på den sidan där jag hade haft skivbromslåset och kört iväg.
    Så nu blir det att kolla den andra sidan, hålla tummarna för det

  5. #5
    Kul ljud(menar inte så)

    Knarret kommer ju redan när du rullar hojen. Vet inte varför du tar bort bromsbackarna(bromsbeläggen). Två bultar så är hela bromsoket lös....och rulla sen.

  6. #6
    Jag tycker att det låter som stefatätningarna är torra, dom som sitter utanför hjullagren och tätar.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Lite gnissel från framgaffeln
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 16:14
  2. Rassel/Gnissel från motorn
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 21:22
  3. Fel på framhjulet?
    Av moses i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 20:34
  4. Fel på framhjulet? Flyttad till Mekhörnan.
    Av moses i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-11, 20:34
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •