Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 71

Ämne: Hur länge räcker ett däck?

  1. #21
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Tycker inte man ska begära att en däckkrängare ska klara att demont. å mont av alla hojars hjul. Då får man betala mcverkstadspris
    Jan

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tycker inte man ska begära att en däckkrängare ska klara att demont. å mont av alla hojars hjul. Då får man betala mcverkstadspris
    En del hjul är faktiskt ganska krångliga att ta av och sätta tillbaka. Alla hojar är ju inte speciellt nya heller.
    En del hjul är mycket enkla som exvis de med enkelsving. En annan hoj som är lite bökig om den saknar centralstöd är ju Transalpen. Så det är nog inte fel att krängaren vill ha en slant för hjul- monteringen.
    Att sedan en del har svårt att lägga 21" däcken exakt är en annan sak.

  3. #23
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    det är synd att däcken inte håller längre....fast det är säkert med avsikt

    Knarr
    Senast redigerat av Knarr den 2013-09-20 klockan 08:19.

  4. #24
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag är i behov av att byta bakdäck, är nog olaglig just nu. Har tänkt köpa löst och kränga på själv, gick ju på dotterns skoter-moppe. Men det balanserade jag inte, men har tänkt att göra det på hojen.

    Jag har letat guider för balansering av hjul med trumbroms, men inte hittat något. Att balansera ett framhjul utan trumbroms är nog relativ enkelt, har sett Biltemas stativ som jag tänkte köpa. Men hur gör man när man har trumbroms?
    /Erik

  5. #25
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Det finns ju inga delar i trumbromsen som roterar med hjulet så det bör väl inte vara några problem.

    Knarr
    Senast redigerat av Knarr den 2013-09-20 klockan 08:19.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jag har letat guider för balansering av hjul med trumbroms, men inte hittat något. Att balansera ett framhjul utan trumbroms är nog relativ enkelt, har sett Biltemas stativ som jag tänkte köpa. Men hur gör man när man har trumbroms?
    Inget problem -ta ut bromsen och drev med ryckutjämnare på andra sidan och sen är det lika som med skivbroms. Biltemas kit fungerar bra, mycket bättre än att balansera i maskin
    Senast redigerat av Ove den 2013-07-24 klockan 20:56.
    Ove

  7. #27
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    Det finns ju inga delar i trumbromsen som roterar med hjulet så det bör väl inte vara några problem.
    Jomen på balanseringsstativet så är det lager som axeln ska snurra på. Då används inte det inbyggda lagret i hjulet vilket medför (precis som Ove skriver) att bromsmekanism och ryckutjämnare (visste inte vad det hette) snurrar med. Försöker man balansera med dem roterandes med så har man nog bra studs i bakdelen sen när man kör...

    Lite merjobb alltså, man måste plocka isär bromsen också. Och i mitt fall så lär man väl få renovera den bromsen också med tanke på allt som jag måste göra på hojen som går sönder hela tiden
    /Erik

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jomen på balanseringsstativet så är det lager som axeln ska snurra på. Då används inte det inbyggda lagret i hjulet vilket medför (precis som Ove skriver) att bromsmekanism och ryckutjämnare (visste inte vad det hette) snurrar med. Försöker man balansera med dem roterandes med så har man nog bra studs i bakdelen sen när man kör...

    Lite merjobb alltså, man måste plocka isär bromsen också. Och i mitt fall så lär man väl få renovera den bromsen också med tanke på allt som jag måste göra på hojen som går sönder hela tiden
    Jodå, lagret i navet sitter kvar och rullar faktiskt lättare än Biltemapinnen. Bara att sätta dit dom koniska bitarna tight och sen lägga ändarna på något så att hjulet snurrar fritt. Kolla samtidigt så att slitbanan inte vinglar eller hoppar för då ska det justeras först.

    Bromsen är bara att dra rakt ut på min likaså på ryckutjämnarsidan så montering är ett starkt ord för inget plockas isär.
    Ove

  9. #29
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    ja fast jag läste nånstans att man skulle undvika såpa(?) o så tänkte jag att det skulle va skönt o slippa slabba med vatten, om man gnuggar med en tvål blir det ju halkigt fast ändå torrt liksom...ja ja, får testa mig fram när det blir dags

    Bobster
    Diskmedel med lite vatten i eller ännu enklare: monteringspasta.

  10. #30
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Kört 1000mil med Anakee 3 nu och mycket mönster kvar bästa däcken hittils för mig och jag kör rätt hårt med tung och stark maskin

Liknande ämnen

  1. Hur länge vänta...
    Av LowTech i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 19:32
  2. Reklamfilm? Ja, så länge den har humor.
    Av Jåke i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 19:49
  3. Ägt hojen länge?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 17:27
  4. Länge sedan!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •