Sidan 4 av 8 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 71

Ämne: Hur länge räcker ett däck?

  1. #31
    Hondamannen
    Gäst
    1500 mil med michelin road pilot 2.

  2. #32
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Kört 1000mil med Anakee 3 nu och mycket mönster kvar bästa däcken hittils för mig och jag kör rätt hårt med tung och stark maskin
    Är det klackigt eller ojämnt slitet ?
    Jan

  3. #33
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Är det klackigt eller ojämnt slitet ?
    Nej inte klackigt,något platt bak på mitten och 5mm kvar.Framdäcket inte speciellt platt.Men litet dike på vänster sida men bara lite.Har kört med rätt lufttryck hela tiden och en kompis har en Gs adventure -11 och han har exakt lika slitage på den efter ca 1000mil.Nä jag är nöjd och kommer att köpa lika igen,han med.Itanke på att jag kört 3-400mil i Tyskland,mest på Autobahn och ofta runt 140-170kmt så anser jag det bra

  4. #34
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Men litet dike på vänster sida men bara lite.
    Men det har vi ju diskuterat i en annan tråd, vänsterkurvorna är ju längre (längre åksträcka på vänster sida) än högerkurvorna. Att kurvorna är olika långa beror på att vi har högertrafik. Vänsterkurvor = ytterspår, högerkurvor = innerspår.
    /Erik

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Men det har vi ju diskuterat i en annan tråd, vänsterkurvorna är ju längre (längre åksträcka på vänster sida) än högerkurvorna. Att kurvorna är olika långa beror på att vi har högertrafik. Vänsterkurvor = ytterspår, högerkurvor = innerspår.
    Tror inte på den teorin att kurvorna i sig har betydelse. Kan annars bero på att många förare kör fortare i exvis högerkurvor. Annars så borde det framkomma i Moto-GP i den större klassen att förarna har svårare på slutet av loppen att klara vissa KURVOR PGA. ATT DÄCKEN ÄR SLUT PÅ ENA SIDAN.

  6. #36
    Ankan1
    Gäst
    Lite förvånad men vid en titt på bakdäcket på plastraketen som visade sig vara ett Metzeler så är där fortfarande bra med mönster kvar efter 1200 mil.Ganska egendomligt trots hög hastighet mellan varven och en del burnouts som sällan är bra för däcken.När jag kommit på mig själv med att lågflyga i t ex 180 km/h i regn med bibehållet fäste så kan det ju heller inte vara ett skitdäck som många hårdare varianter sällan är med på.Det lär väl hålla in på nästa säsong med ser det ut som just nu.

    Däremot har jag aldrig stött på det där med snedslitna däck som några råkat ut för pga längre körning i t ex högerkurvor.

  7. #37
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror inte på den teorin att kurvorna i sig har betydelse. Kan annars bero på att många förare kör fortare i exvis högerkurvor. Annars så borde det framkomma i Moto-GP i den större klassen att förarna har svårare på slutet av loppen att klara vissa KURVOR PGA. ATT DÄCKEN ÄR SLUT PÅ ENA SIDAN.
    Det har de, eftersom det är precis det som händer och därför har de olika blandning på höger resp vänster sida... Nu är jag ingen MotoGP-förare så jag har bara "vanliga" däck men jag kan gärna visa bilder på några jag har liggande... De däck som sitter på hojen nu är nästan slut på höger sida och har inte alls det grepp de ska ha, på vänster sida och mitt på är de bara måttligt slitna tack vare ungefär 300 mil landsväg också.

    Har dock heller nästan aldrig sett fenomenet vid landsvägskörning så där har nog inte kurvorna nån betydelse, som du också är inne på. Även om jag sett det på ett antal BMW, vilket förvånar mig lite och får mig att undra om det inte helt enkelt har nåt med kardandriften att göra.

    Nåväl, det behöver inte dryftas mer i denna tråden utan hör väl hemma i "den andra". Här kan vi bara konstatera att slitaget beror på alldeles för många faktorer för att man ska kunna svara rakt av på hur länge ett däck håller.
    Senast redigerat av Jåke den 2013-09-17 klockan 15:48.

  8. #38
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Det har de, eftersom det är precis det som händer och därför har de olika blandning på höger resp vänster sida... Nu är jag ingen MotoGP-förare så jag har bara "vanliga" däck men jag kan gärna visa bilder på några jag har liggande... De däck som sitter på hojen nu är nästan slut på höger sida och har inte alls det grepp de ska ha, på vänster sida och mitt på är de bara måttligt slitna tack vare ungefär 300 mil landsväg också.

    Har dock heller nästan aldrig sett fenomenet vid landsvägskörning så där har nog inte kurvorna nån betydelse, som du också är inne på. Även om jag sett det på ett antal BMW, vilket förvånar mig lite och får mig att undra om det inte helt enkelt har nåt med kardandriften att göra.

    Nåväl, det behöver inte dryftas mer i denna tråden utan hör väl hemma i "den andra". Här kan vi bara konstatera att slitaget beror på alldeles för många faktorer för att man ska kunna svara rakt av på hur länge ett däck håller.
    Olika gummiblandning beroende på vilken sida av däcket ...Har jag aldrig hört och inte den lokala mc firman här hemma heller ... !?.Jag har samma möjligheter till fäste beroende på nedlägg i kurvorna oavsett om det är en vänster eller högersväng.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    En före detta arbetskamrats bakdäck höll i mindre än 400 mil, nästa hann inte slitas ut innan han slog skallen mot asfallten.
    Som tur var hann kirurgen såga ett hål i skallbenet vilket lättade på övertrycket, efter några veckor blev han nästan helt återställd.
    Hojen, en Yamaha R1, blev skrot.

  10. #40
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Question

    Strax dags att byta bakdäck. Om man gillar krokig asfalt, å kör lite grus, krav på fäste å livslängd. BMW 1200GS, vem har lyckats göra bästa däcket ?
    Jan

Liknande ämnen

  1. Hur länge vänta...
    Av LowTech i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 19:32
  2. Reklamfilm? Ja, så länge den har humor.
    Av Jåke i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 19:49
  3. Ägt hojen länge?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 17:27
  4. Länge sedan!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •