Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byte drivpaket

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Byte drivpaket

    Under provturen efter bromsoksrenovering så märkte jag att det lät konstigt från kedjan, så jag insåg att jag inte kan vänta på däckbytet för att byta drivpaket.

    Det gamla kedjelåset var vänt åt fel håll enligt tips i andra trådar här.



    Svårt att förmedla på bild, men bakdrevet var slitet . På bild två så ser man grejor sticka ut, det är metallskägg. Framdrevet var inte synligt slitet, men jag bytte det ändå.





    Och kedjan byttes, men ingen bild.
    /Erik

  2. #2
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    ja,nog var bakdrevet slitet alla gånger, hoppas du la kedjelåset rätt nu

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vill bara varna er som byter drivpaketen själva. KOLLA hur mycket kedjan skall slacka. det varierar mycket mellan hojarna. EXvis de nya Husabergarna skall visst inte behöva något slack alls, medans Transalpen 600-650 skall ha 4-5 cm slack. Det är nog det vanligaste felet att spänna för hårt. Då blir det ett jäkla slitage och dessutom kan utgående axelns lager må dåligt av detta. Om kedjan är för hårt spänd och du kör ner i ett jäkla potthål och fjädringen slår i botten, så kan kedjan sprängas.

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Har du ett nitbartlås så kan du få låna en kedjenitare av mig om du vill. Så slipper du oroa dig för kedjelåset. Vi bor ju båda två på södra delen av stan så det är ju snabbt ordnat om du vill nita iställt.

  5. #5
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nä, jag är inte orolig för kedjelåset. Tyckte bara att det var roligt att det gamla kedjelåset satt åt andra hållet.

    Hur mycket slack ska man ha då? Är det någon som vet vad det ska vara på min hoj? Jag har i alla fall inte lyckats hitta information om det. Nu har jag så att jag kan ta kedjan ca 2 cm upp.
    /Erik

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Nä, jag är inte orolig för kedjelåset. Tyckte bara att det var roligt att det gamla kedjelåset satt åt andra hållet.

    Hur mycket slack ska man ha då? Är det någon som vet vad det ska vara på min hoj? Jag har i alla fall inte lyckats hitta information om det. Nu har jag så att jag kan ta kedjan ca 2 cm upp.
    Bör vara samma som till xj 600 för det är väl samma chassie. Vet att " Joacim " har en verkstadshandbok för xj 600, där det borde stå måttet.

  7. #7
    haha var inte mycket till kuggar, snarare en cirkel kedjan hängde på!
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

  8. #8
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    XJ 600 har jag ingen aning om, däremot XJ 550 har massor av delar som är samma. Samma broms, men två fram på 550 och bara en på min t.ex., samma avgasrör. Min är en -83, men enligt boken hos Yamaha så är det ljuddämpare från -81 som sitter på min.
    /Erik

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kors! Det var inte en sekund för tidigt att byta. Bytte också nu, mest för att kedjan såg täskig ut men mitt drev såg ju nästan nytt ut i jämförelse med ditt :-)

  10. #10
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Kedjelåset ser ut att sitta felvänt på bild 1.
    Antar att det sitter rätt nu när du bytt. Viktigt att vara noga med. En kedja har gått av för mig en gång när jag körde. Inte kedjelåset men mycket obehaglig upplevelse som jag inte önskar någon annan.

Liknande ämnen

  1. Drivpaket
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 12:44
  2. Obalans i drivpaket?
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 20:38
  3. drivpaket(storlek på drev)..
    Av mybba i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 22:55
  4. Drivpaket, ny fälg
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 12:44
  5. Drivpaket.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 11:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •