Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Byta packningar i bromsok XJ 400/550

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Precis min åsikt. Men nu är jag tvungen att ha kolven (med hjälp av ställskruven) ca 5 mm in från neutralposition så att säga för att få något så när vettig bromsverkan.

    Mirrisen, om fjädern var för utmattad så skulle kolven inte komma ut tillräckligt antar jag. Det är omvänt förhållande nu, jag måste alltså ha kolven påverkad alltid för att få någorlunda broms. Väldigt svårt att förklara allt detta i text i alla fall.

    Sammanfattningsvis så tror jag att renovering av huvudbromscylinder är lämpligt. Hojen kommer ju att vara som ny när jag är färdig med allt som strular, förutom utseendet...
    /Erik

  2. #12
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Bromsar känns primärt! Eller? :-)
    En renoveringssats kostar inte många kronor.

  3. #13
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    /klipp/
    Sammanfattningsvis så tror jag att renovering av huvudbromscylinder är lämpligt. Hojen kommer ju att vara som ny när jag är färdig med allt som strular, förutom utseendet...
    Jag tror min teori håller, du kommer se sen när du pillar isär det hela . Renovering av huvudbromscylinder är nog inte bara lämpligt utan i högsta grad nödvändigt...

  4. #14
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nu har jag fått hem renoveringskit. Förhoppningsvis passar det, jag är ju inte hundra. Kitet är till XJ 550, och jag har en 400. Men jag har fått uppfattningen att de två maskinerna är i princip identiska, i bromshänseende har 400 ett bromsok och skiva, 550 har två. Men de är likadana, så jag tror att huvudbromscylindern är likadan.

    Jag kollade på pinnen (vet inte vad den heter) och den är 16 mm stor. Jag skulle vilja hona innan jag sätter dit det nya, men Biltemas honingsverktyg går ner till 17,5 mm. De har även en honingsborste, men den finns i 8, 10, 12, 22 och 25 mm. Ingen som passar alltså. Så hur gör man då?
    /Erik

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Jag tror min teori håller, du kommer se sen när du pillar isär det hela . Renovering av huvudbromscylinder är nog inte bara lämpligt utan i högsta grad nödvändigt...
    Finns en hel del nya billiga master cylinders på ebay...
    Ska du renovera, jämför priset.
    När jag pysslande nyligen var ett nytt komplett bromshandtag inkl cyl bara obetydligt dyrare än en original renoveringssats!
    Ska du renovera, glöm bara inte att göra ordentligt rent överallt i loppet och i kanaler etc..
    Nu gissar jag lite, men är det verkligen samma master cyl på hoj med en skiva som med två?
    Det är ju mera lite mer vätska som ska flyttas vid bromsning med två skivor?

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har också gissat, jag har ju inte plockat isär innan jag beställde, jag vill ju kunna åka med hojen.

    Jag har googlat som en galning efter honingsverktyg, jag har hittat en som har till min storlek. Struntar nog i att hona, om det inte ser för jävligt ut inuti när jag väl plockat isär.

    http://www.bilverktyg.com/cgi-bin/v4...T1120&b=CT1120

    Steg ett är att få ut "pinnen" och mäta att jag har samma storlek på det jag beställt. Annars får jag plocka ihop igen och leta efter alternativ.

    Nytt bromshandtag, det gamla är krokigt efter någon tidigare ägares vurpa gissar jag
    Nya bromsbelägg
    Nytt luftfilter
    Nytt oljefilter, tänkte göra ett till oljebyte under sensommaren
    Nya gummin till fotpinne och växlingsspak
    /Erik

  7. #17
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Man är ju redlös. Plockar isär hela handtaget, förutom kontakten för bromsljuset som jag inte lyckas lista ut hur den sitter fast. Sedan tar jag fram nya kolven till det hela, utan att kolla så öppnar jag förpackningen. Först när jag ska jämföra för att sätta grejorna rätt så upptäcker jag att den nya är mycket större, precis som LowTech antog. Så nu får jag åka runt och leta lite för att få tag på nya grejor, sätter nog ihop det som det är för att kunna köra med hojen.

    Men hur får man loss bromsljuskontakten?
    /Erik

  8. #18
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Men har du någon bromsverkan fram alls?
    Om inte tänk dig för, enbart bakbroms är på tok för dåligt.
    Ledsen om jag konstaterar det uppenbara, men se det som ett vänligt tips :-)

  9. #19
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jodå, jag har bromsverkan och den är OK. Svårt att förklara känslan, men den är inte distinkt utan lite svampig, ung. som om man har lite luft kvar. Den är 50 gånger bättre om jag skruvar in skruven på bromshandtaget en bit så att kolven innanför är påverkad hela tiden, men det känns inte rätt att man ska göra så. Men jag har aldrig tidigare haft hoj, detta är min första och jag har ingen instruktionsbok eller Haynes så jag kanske tror fel där, skruven kanske ska vara inskruvad en bit.

    Med bara bakbroms skulle jag inte köra, jag är inte Haldo (eller vad han nu hette) på en chopper med bara bakbroms. Han som drog ifrån en sporthoj. Holländsk.

    Edit:
    Senast redigerat av erikn den 2013-08-14 klockan 17:41. Anledning: La till länk till Hildos race
    /Erik

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Ibland har jag lyckats med att köpa enskilda huvudcylindergummipackningar från mekonomen för några tior...kan ju vara värt ett försök.

    Sist slaktade jag en kopplingshuvudcylinder (som jag hade liggandes i en bra ha låda) för att få tag i en packning till en kawasaki Z750 blev hur bra som helst, var svampigt som tusans innan.
    Du kan också ha utslitna bromsslangar = svampig bromsverkan.

    Du kan hena en huvudcylinder med fin smärgelduk lindat på en slitsad träpinne om du är försiktig.

Liknande ämnen

  1. Montera bromsok på fel sida
    Av Pinch2007 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 12:17
  2. Kärvande bromsok
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-03-24, 20:30
  3. Byta Packningar till framgaffel
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 10:53
  4. Nya bultar till bromsok
    Av CPHB i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 21:39
  5. Var kan man hitta packningar till Virago 535
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-15, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •