Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Mc-förare OSYNLIGA??

  1. #61
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Bra jobbat Ove! Att säga till föraren får honom förhoppningsvis att bli mer uppmärksam i fortsättningen!

    Tack Hornet..jag är ju ny mc- förare, och tycker alla i min sits skall ta ditt råd på allvar..

  2. #62
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    OSYNLIGA????

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Idag var jag osynlig för en drullputt som var ute och lämnade reklam i brevlådor. 2 pers. i bilen som kommer utfarande från vänster med kurs på en rad brevlådor i korset. Jag kommer puttrandes i kanske 30 km/t och får lägga på broms och stannade en meter från hans bakskärm. Ingen av blindstyrena såg mig förrän jag gav ljud ifrån mig.
    Eftersom samme förare har kört tidningar i området tidigare åkte jag hem och parkerade. Gick så ut och väntade och mycket riktigt kom dom som väntat, men fick syn på mig och körde in på en återvändsgata och dröjde där tills dom tyckte det blev tråkigt. Stoppade dom på väg ut och hade lite synpunkter som gick ut på att titta i körkortsboken vad som står om högerregeln. Svaret var att han hade inte sett mig(vilket jag redan förstått) så då blev det även en liten föreläsning om att hålla uppsikt medan man kör!!

    Tror nog att t.o.m. han begrep att han gjort fel även om han är en av alla världsmästare i bilkörning...
    ...förlåt på förhand, men har du möjligen läst boken "en man som heter Ove"? Om inte så läs den, får härliga associationsvibbar från detta inlägg

  3. #63
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    OSYNLIGA????

    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Har undrat många gånger hur vi mcåkare kan för vissa bilförare verka osynliga.
    I lördags kom jag på V. 55 körande efter en Peugeot cab. Där vägen från Åkers Styckebruk ansluter till 55:an kommer en liten blå bil fram och stannar. Kanske han stirrar sig blind på caben?.Då bilen före mig passerat, så kör det jäkla blindstyret ut. Som tur är, är jag ingen ovan förare och litar inte på bilister som stannat, så jag var beredd. Det blev inte mycket plats mellan en mötande lastbil och den blå bilen, men det räckte. Där åkte ett finger upp i luften. Föraren blev kanske chockad (hoppas jag) för bilen svängde in till vägkanten och stannade. Jag har ett par extra LEDflodljus monterade på hojen och vet att de syns väldigt bra.

    VILL VERKLIGEN RIKTA EN UPPMANING TILL ALLA NYA MCÅKARE ATT INTE LITA PÅ BILISTER.

    Tänk oxå på att ni är mjuka och bilar är hårda.

    Håller med Olle till 100% Lita inte på bilister,, fick den frågan från läraren på min risk 1a. Hur många litar på bilister i trafiken hand upp. Vi var 12 st på den utbildningen vi var 2st som inte litade på bilister. SÅ LYD RÅDET ATT INTE LITA PÅ NÅGON BILIST DET KAN BETYDA DIN DÖD.
    Jag sa samma sak. Min grundinställning i trafiken är att alla är dumma i huvet tills motsatsen bevisats, vilket gäller oavsett om jag kör bil eller hoj. Kör jag hoj förutsätter jag även att jag är osynlig...

    Sett för många nötter på vägarna som gör mycket annat bakom ratten än just att köra bil; kollar film, sms:as, surfas, borsta håret, sminka sig osv osv... Märkligt beteende.

  4. #64
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Jag sa samma sak. Min grundinställning i trafiken är att alla är dumma i huvet tills motsatsen bevisats, vilket gäller oavsett om jag kör bil eller hoj. Kör jag hoj förutsätter jag även att jag är osynlig...

    Sett för många nötter på vägarna som gör mycket annat bakom ratten än just att köra bil; kollar film, sms:as, surfas, borsta håret, sminka sig osv osv... Märkligt beteende.
    Bland det värsta beteendet jag sett var då en chaffis tog fram en telefonkatalog och började leta efter ett nummer. Jag frågade då om jag skulle leta. Nej, inga problem sa han!!!!!!!!!!!
    En annan grej är ju GPS i bilarna och faktiskt även på mc. Den kräver ju flera sekunders tid varje gång man skall kolla den. Då är man ju frånvarande. Det är faktiskt värst i början med GPS, sedan blir man ju mycket snabbare att kolla på den.
    Om man kör ca 100 km/h så förflyttar man sig ca 25 meter per sekund. Om man kollar sin GPS i 4 sekunder, så hinner mycket att hända på 100 meter. Inte konstigt då att en del föremål då blir osynliga.
    Jag tittar inte på GPS i 4 sekunder invände nog många. Men om du tar blicken från vägen för att kolla gps, så har det gått en liten tid, sen skall du se informationen och sedan vända tillbaka blicken och ev. samla in ny trafikinformation.

  5. #65
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Nivå som har lite m erfarenhet..

    Skulle ni säga att trafiken är farligast i stressad semestertid, eller är det i stressad rusningstrafik, eller lika illa hela tiden?

  6. #66
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Medtrafikanterna pillar med massa prylar som tar bort kollen på trafiken. Häromåret mötte jag en lastbil som va helkonsentrerad på rätt kordinat till den vägen han skulle grusa.
    Jan

  7. #67
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    OSYNLIGA????

    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Nivå som har lite m erfarenhet..

    Skulle ni säga att trafiken är farligast i stressad semestertid, eller är det i stressad rusningstrafik, eller lika illa hela tiden?
    Semestertiden är värst, åtminstone i Sthlm. Folk utomsocknes som ska göra storstan svänger både hit och dit med både bilar, husbilar och husvagnar samtidigt som de lyssnar på GPS mellan ungar som skriker... Å andra sidan är Sthlmarna inte så trevliga när de ska ut från stan heller. Många verkar köra mot landstället som om det håller på att brinna ned. Ja, fokus på mycket annat än trafiken runtomkring. Rusningen är vi mer vana med. Färre turister och ja vanlig vardag helt enkelt...

  8. #68
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Här på västkusten är det helt hopplöst semestertider, för pelikanerna tror att bara för dom är på landet och kommer från fina stan, så har dom förkörsrätt i nästan alla situationer?
    Så jag känner igen det du skriver tompaB..

    Tycker också att det är en bättre rytm i Sthlm än i GBG ( upplevt i bil ) för i GBG kan man bara inte låta någon under några omständigheter få komma före. Känns mer smidigt i Sthlm faktiskt.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  4. Respektlösa mc-förare
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:50
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •