Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 68

Ämne: Mc-förare OSYNLIGA??

  1. #11
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    /klipp/
    Idiotiska filbyten av förare som lever i sin egen värld råkar jag (i småstad) ut för varje vecka, även om jag själv kör bil.
    Självklart är det så! Jag tror att få bilister egentligen jävlas med just motorcyklister. Men problemet är ju att dåligt trafikbeteende kan drabba en oskyddad tvåhjulstrafikant så mycket hårdare, än t.ex. en annan bilist. Istället för buckla blir det blåmärken, liksom.

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Välkommen till obygden!

    Även i ren landsbygd förekommer det en del konstiga trafikbeteenden som kan få konsekvenser. Bonden som tvärnitar när han ser en vippa flyghavre, fågelskådaren, fipplandet med mobil eftersom det inte finns trafik, sedvänjehuvudleder som har företräde .... Ja säga det som inte förekommer är nog enklare.
    Haha, jodå, det känner vi till eftersom vi gärna kör på småvägar på vischan. Nu får vi närmare till de vägarna och blir dessutom en del av den mentaliteten själva...

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Självklart är det så! Jag tror att få bilister egentligen jävlas med just motorcyklister. Men problemet är ju att dåligt trafikbeteende kan drabba en oskyddad tvåhjulstrafikant så mycket hårdare, än t.ex. en annan bilist. Istället för buckla blir det blåmärken, liksom.
    Visst är det så. Nu är jag förvisso rätt ny på hoj och har inte så mycker erfarenhet ännu. Men jag ger utrymme och undviker om möjligt situationer på ett helt annat sätt än jag gör i bil. Har jag någon i en annan fil så försöker jag om möjligt att komma ordentligt före eller efter så att risken för ett plötsligt filbyte helt enkelt inte finns.

  3. #13
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Jag ser lika många blinda dårar när jag kör bil som när jag kör hoj, men som hojåkare så är man ju mer beredd på vansinnesbeteenden och kan förutse idioternas infall.
    Fjädring är överskattat..

  4. #14
    Ankan1
    Gäst
    Och i fel position en korsning bakom t ex en högersvängande lastbil syns vi inte alls för de bilister som tror att det är fritt och börjar köra ut ... och häpp, där kom en mc.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Och i fel position en korsning bakom t ex en högersvängande lastbil syns vi inte alls för de bilister som tror att det är fritt och börjar köra ut ... och häpp, där kom en mc.
    Läste just på nätet att en kvinna körde in i en bil i en korsning vars förare var bländad av solen.
    Man kör väl inte genom en korsning om man är normalt funtad om man inte kan se.
    Blev själv påkörd av en man i en bil där han skyllde på att han inte såg ordentligt för att solen stod lågt. Jag körde då som tur var oxå bil, men hann stanna vid vägkanten då han dök upp.

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Rent realistiskt så lär folk inte heller stanna pga motljus av solen. Det skulle t ex innebära att den mesta trafiken in till Uppsala skulle stå still på mornarna pga solen. Så jag skulle säga att de flesta normalt funtade människor kör trots motljus, eller brukar du stanna? Jag har då iaf aldrig sett någon stanna och jag har svårt att tro att jag skulle vara den enda som är bländad och har nedsatt sikt.

    /Freddo

  7. #17
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Vit hjälm, svart textilställ med neonfärger och blåtonade extraljus, vit, blå, gul färgkombination på hojen sedan har man en egen fil i trafiken!

    Jefvela ögontjänare...men det funkar!
    Never ever look back you're not going in that direction!

  8. #18
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Jag kör alltid som om jag vore osynlig, har varit med om så många bilister som inte sett mig. Jag förstår inte riktigt varför dom inte ser en. När jag själv kör bil så kollar jag efter allt, inklusive vanliga cyklister o fotgängare.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Rent realistiskt så lär folk inte heller stanna pga motljus av solen. Det skulle t ex innebära att den mesta trafiken in till Uppsala skulle stå still på mornarna pga solen. Så jag skulle säga att de flesta normalt funtade människor kör trots motljus, eller brukar du stanna? Jag har då iaf aldrig sett någon stanna och jag har svårt att tro att jag skulle vara den enda som är bländad och har nedsatt sikt.

    /Freddo
    Visst, så är det i trafiken. Ta även E18 bortåt Kristinehamn mot Karlstad en höstkväll. Tur är där vajerräcken nu. Men på andra vägar när man har lågt stående sol i ryggen vet man ju inte om den mötande ser någonting.
    Ett tips för er som kör hoj i motsol. Undvik att använda MÖRKT VISIR ELLER SOLGLASÖGON. NI SER INGET AV VAD SOM FINNS I SKUGGORNA. Visst kanske man tycker man är tuff då man inte visar sig i sin mörka kula, men..........
    Det bästa i motsol verkar vara en skärm av något slag. Själv har jag en bit tejp nertill på visiret och kan då öppna det och få en skärmeffekt. Funkar otroligt bra.
    Sedan beror ju sikten från en bil på exvis vindrutans skick. Gammal och smårepig eller kanske en skithinna på insidan eller bara smutsig på utsidan. Samma sak med mcvisiret,håll det rent!!!!!!

  10. #20
    Kör jag med solen i ryggen framåt kvällen så slår jag på helljuset, mötande ser mig förhoppningsvis bättre för dom brukar blinka med sitt helljus. Om jag inte ser något för solen går det att sänka farten kraftigt och skugga med handen, jag svänger aldrig till vänster om jag inte ser.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  4. Respektlösa mc-förare
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:50
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •