Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 68

Ämne: Mc-förare OSYNLIGA??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Mc-förare OSYNLIGA??

    Har undrat många gånger hur vi mcåkare kan för vissa bilförare verka osynliga.
    I lördags kom jag på V. 55 körande efter en Peugeot cab. Där vägen från Åkers Styckebruk ansluter till 55:an kommer en liten blå bil fram och stannar. Kanske han stirrar sig blind på caben?.Då bilen före mig passerat, så kör det jäkla blindstyret ut. Som tur är, är jag ingen ovan förare och litar inte på bilister som stannat, så jag var beredd. Det blev inte mycket plats mellan en mötande lastbil och den blå bilen, men det räckte. Där åkte ett finger upp i luften. Föraren blev kanske chockad (hoppas jag) för bilen svängde in till vägkanten och stannade. Jag har ett par extra LEDflodljus monterade på hojen och vet att de syns väldigt bra.

    VILL VERKLIGEN RIKTA EN UPPMANING TILL ALLA NYA MCÅKARE ATT INTE LITA PÅ BILISTER.

    Tänk oxå på att ni är mjuka och bilar är hårda.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-07-17 klockan 09:17.

  2. #2
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Att vi är osynliga för många är ett faktum, något jag hunnit förstå under den korta tid jag kört hoj. Min inställning till trafik oavsett om jag kör bil eller framförallt hoj är att andra är blinda och generellt dumma i huvet (dvs misstänksam till allt och alla).

    Med detta sagt är väl det bästa rådet att köra försiktigt och med insidan då så många andra inte gör det.

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jag var med om att en billist utan att använda blinkers eller backspegel bytte fil och närinpå prejade mig. Blev lite förbannad

  4. #4
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Har varit med om körning mot stopplikt utan att ha sett mig 2 ggr, Båda gångerna "fuskade" bilisterna med stopplikt o stannade knappt.
    Första gången fick jag väja andra gången kunde man bromsa in.

    Kom upp en näve o visa vad man tyckte.
    Smc Medlem

  5. #5
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    yup.. jag försöker alltid köra som om jag vore osynlig för andra efter ett antal år (jag 48) i sadeln så har man haft många nära upplevelser med mängder med blindstyren och korkskallar och det är tyvärr så att man kan inte lita på att någon SER dig.. fast man ibland kör på med hel-ljus vid vissa situationer. Ibland funderar jag om man skulle behöva en juiceblandare på hojen , samt en 200 db siren ) som tur är har jag åtmindst rör som mullrar rätt bra och jag är övertygad om räddat mig många många ggr ) så de som gnäller över högljudda rör har jag ett antal bra överlevnadstips ) hur än tråkigt det må vara för vissa att man bullrar. Det finns hur gott som helst med idiotförare som nog håller på med ett och annat bakom ratten än att läsa av trafiken tyvärr. Och sedan vissa som verkar nästan skita i vilket sedan har vi ökande antalet äldre halvblinda, glömska och noll reaktionsförmåga.

    senaste incidenten för ett par veckor sedan på väg hem från jobbet, en äldre herre i en Volvo 850 bestämde sig för att han var på fel väg och vände när han fick lucka i mötande trafik hux flux. mitt på en tvåfilig väg med full trafik efter. Han hade inte en susning om att han hade kö efter sig, utan svängde ut i högerkanten varpå vi skulle köra om som låg efter.. då lägger han full vänstersväng direkt och vände över vägen och vi tvärnitade ganska nära hans sida... tur det var lite avstånd och att det gick sakta... Inte ens då verkade han inse vad han höll på med ) det föll några svarta ord i hjälmen .. så kör man vidare för det där var bara ett av alla djävla idiotgrejer som händer flera ggr i veckan.
    så för bövelen kör så ni hinner stanna / veja... och största chansen till att klara oss är att HÅLLA AVSTÅND.... går ej säga för många ggr... HÅLL AVSTÅND så ökar chansen stort att vi överlever !
    Kör om när ni skall köra om.... men ligg inte i röven på föregående för att invänta chansen... kör ni inte om... dra bakåt några meter igen.... det gör en djäkla skillnad.... nu tuggar jag på nåt som alla såklart vet redan ) och efterlever


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  6. #6
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Gubbe i vit BMW talar i mobiltelefon och svänger ut rakt framför mig......
    Skåpbil på Essingeleden byter fil och nästan prejar mig in i andra körfältet
    Tant byter fil i rondell och jag får tvärbromsa
    Gångtrafikanter släntrar över övergångsställe mitt i stan och mot röd gubbe och tittar förvånat när jag kommer körande, de tror nog jag är en moppe?? Lite tutande fick fart på alla, utom en gubbe som demonstrativt gick extra sakta....

    Ja det var lite situationer som denna säsong bjudit på hittills....

    Expect the unexpected som Joe Labero sa!

  7. #7
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    När jag inte har semester kör jag under sommaren nästan dagligen hoj till jobbet - 20 minuter i inte särskilt hårt trafikerade områden 2 mil norr om Sthlm. Jag är för feg för att lanesplitta och jag kör inte heller förbi köer. Tar alltså inga onödiga risker och kör med stora marginaler. Ändå räknar jag in en incident nästan varje dag: prejningar, bilister som pillar med annat än att köra, huvudlösa körfältsbyten... Jag har faktiskt helt förlorat körglädjen när det gäller stadskörning. (Vi löser det genom att flytta ut på landet om några månader... )

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Fenomenet finns säkert, men jag tror att MC-åkare överdriver effekten av selektiv syn hos bilister. Idiotiska filbyten av förare som lever i sin egen värld råkar jag (i småstad) ut för varje vecka, även om jag själv kör bil.

    Nyligen svängde jag själv ut med bil ifrån utfart framför en MC. Som väl är så förutsåg MC-föraren min idioti och räddade oss från en olycka. Jag tror mig veta varför jag gjorde som jag gjorde. Det kunde lika gärna varit en lastbil. Jag hade inte sett den i alla fall.

    Så länge vi tillåts köra våra fordon själva, så kommer vi göra fel i trafiken. Fel som kan ha väldigt allvarliga följder. Vi får göra vårt bästa för att minimera felen och köra utfrån förståelsen att andra också kommer göra fel.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    (Vi löser det genom att flytta ut på landet om några månader... )
    Välkommen till obygden!

    Även i ren landsbygd förekommer det en del konstiga trafikbeteenden som kan få konsekvenser. Bonden som tvärnitar när han ser en vippa flyghavre, fågelskådaren, fipplandet med mobil eftersom det inte finns trafik, sedvänjehuvudleder som har företräde .... Ja säga det som inte förekommer är nog enklare.
    Ove

  10. #10
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Ytterligare ett problem är s.k road rage. Exempelvis när man kör förbi en kö och blisterna blir förbannade och försöker blockera vägen. Ofta taxi och budbilar som retar sig på detta, fast det är o.k om man håller sig i samma fil. (Villket jag dock inte tror de vet om!) Brukar bara göra detta om jag har god marginal och kön står till, min hoj är ganska liten och smal.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  4. Respektlösa mc-förare
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:50
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •