Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 68

Ämne: Mc-förare OSYNLIGA??

  1. #41
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det jäkliga är ju att om många tror på samma sak, så blir det slutligen sanning. Kolla bara på religionen. Den är ju roten till allt ont.
    Jag syftar på ämnet och inte jesus

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag syftar på ämnet och inte jesus
    Hm. Fel vinkling. I trafiken och det som rör den skall man veta, vilket ju är riktigt.
    Man kanske tror att man är synlig i sina nya varselhjälmar och jackor, men kommer man in i skuggan av en skog , så är nog det enda synliga ett tänt lyse. Visst kanske tron kan försätta berg men den kan även förorsaka olyckor.
    Kom körandes i går i starkt solsken och då kom ur skuggorna en moped med två stycken på. Den syntes absolut inte, men tack vare att den hade lyset tänt, så observerade jag den.

    Vi får tänka på att när vi kör i starkt solsken så minskas ju vår förmåga att se i skuggorna. Kontrasten mellan skugga och ljus försvinner inte med mörkt visir eller solglasögon.

    Jäklar nu har tråden vinklats igen Den gäller ju hur vi skall vara så synliga som möjligt, eftersom vi syns så dåligt. Mera konkreta tips efterlyses.
    Senast redigerat av Olle Å den 2013-07-21 klockan 08:57.

  3. #43
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Personligen tror jag heller inte på varselkläder så mycket. För att när det är så vanligt då slutar man reagera. Därmed måste man ju inte vara helsvart med minimala lysen heller, för då är det svårt att synas.
    En viktigt distinktion som oftas försvinner. När alla använder varselkläder så slutar man reagera på dem, men man slutar inte se dem.

    Hur är det förresten med idiotin med släckta bakljusen på bil? Jag hoppas att det inte är tillåtet även på MC, och att ingen i så fall är anammar det.

  4. #44
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nya EU-regler, DRL. Hatar skiten. Särskilt när det inte är automatik, så att folk fortsätter åka med DRL även när det blir mörkt. Höll på att åka in i baken på en på motorvägen till Gustavsberg när den inte syntes och åkte långsammare än alla andra.
    /Erik

  5. #45
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Man får ha varselljus....men de exakta kraven på triangeln har jag inte hittat.
    /Freddo
    Utdrag ur Vägverkets föreskrifter (som finns här: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%20.htm)
    Vet inte om det kommit några ändringar de sist åren som inte finns med här.

    Varsellykta

    Övergripande krav
    55 § Tre- och fyrhjulig motorcykel får ha två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
    Annan motorcykel får ha en eller två varsellyktor som kan avge vitt eller gult ljus framåt.
    Ljuset från varsellykta skall ha sådan ljusstyrka att det vid dagsljus och klar sikt är väl synligt på ett avstånd av 150 m.

    56 § Varsellykta på motorcykel av 1984 eller senare års modell skall vara typgodkänd
    1. enligt ECE-reglemente 87 (se 3 kap. 1 §), eller
    2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.

    Installationskrav
    57 § Om motorcykel har endast en varsellykta skall denna vara placerad i motorcykelns centrumlinje och så nära fordonets huvudstrålkastare som möjligt.

    Om motorcykel har två varsellyktor skall dessa vara placerade på samma höjd och på samma avstånd från fordonets centrumlinje. Lyktorna får vara placerade på skyddsbågar eller skyddskåpa.

    Varsellyktorna bör placeras antingen så nära huvudstrålkastaren som möjligt eller så långt ut som möjligt på skyddsbågar eller skyddskåpa.

    58 § Varsellyktas placering i höjdled får vara lägst 250 mm och högst 1 200 mm.

    59 § Varsellyktas geometriska synbarhet på motorcykel av 1979 eller senare års modell skall vara 15° uppåt och 15° nedåt samt 80° åt höger och 80° åt vänster.

    60 § Varsellykta

    1. får grupperas med framåtriktad strålkastare eller lykta,
    2. får kombineras med annan lykta eller strålkastare,
    3. får bilda flerfunktion med annan lykta än körriktningsvisare.

    61 § Varsellykta på motorcykel av 1979 eller senare års modell skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill samtidigt lyser.

    Anslutning av varsellykta skall vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i motorcykelns elektriska system när motorcykelns hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  6. #46
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Nya EU-regler, DRL. Hatar skiten. Särskilt när det inte är automatik, så att folk fortsätter åka med DRL även när det blir mörkt. Höll på att åka in i baken på en på motorvägen till Gustavsberg när den inte syntes och åkte långsammare än alla andra.
    Drl äger...Syns ju mycket,mycket bättre.Men baklyse,ja det kan man väl diskutera.I mörkret och i dimma så kan det ju vara bra men i dagsljus så kvittar det för mig.Ställ upp din hoj,min hoj och dom flesta andra på långt håll och i den gruppen ställer du tex nya Ktm 1190 adventure som har Drl. Gissa vem som syns mest.

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Drl äger...Syns ju mycket,mycket bättre.Men baklyse,ja det kan man väl diskutera.I mörkret och i dimma så kan det ju vara bra men i dagsljus så kvittar det för mig.Ställ upp din hoj,min hoj och dom flesta andra på långt håll och i den gruppen ställer du tex nya Ktm 1190 adventure som har Drl. Gissa vem som syns mest.
    Ja absolut inget fel på dessa, jämfört med gamla dimmiga glödtrådar. Både frekvens och ljusstyrka är bättre.
    Men att tillåta släckta bakljus är ett steg bakåt. Starkt solljus, kombinerat med skugga resulterar i rejält sänkt synbarhet.
    Men är det någon som vet vad som gäller för DRL på MC? Får man köra med släckt arsle då också?

  8. #48
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Ja absolut inget fel på dessa, jämfört med gamla dimmiga glödtrådar. Både frekvens och ljusstyrka är bättre.
    Men att tillåta släckta bakljus är ett steg bakåt. Starkt solljus, kombinerat med skugga resulterar i rejält sänkt synbarhet.
    Men är det någon som vet vad som gäller för DRL på MC? Får man köra med släckt arsle då också?
    I starkt solsken så syns ju inte bakljuset fast det lyser.

  9. #49
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    I starkt solsken så syns ju inte bakljuset fast det lyser.
    Så då ska man ha det släckt annars också eller? Så det inte blir orättvist eller nått...

    /F

  10. #50
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Så då ska man ha det släckt annars också eller? Så det inte blir orättvist eller nått...

    /F
    Nä håller med,klart det ska lysa bak,men menar att i starkt solsken så syns det ju knappt ändå.Det där med att det bara ska lysa Drl fram förstår jag inte,är ju led bak med och det kan väl lysa med.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  4. Respektlösa mc-förare
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:50
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •