Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 68

Ämne: Mc-förare OSYNLIGA??

  1. #31
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag skulle vilja ha ett lyser som blinkar väldigt snabbt, det tror jag skulle synas, typ som en del cyklar har i dag. Farbror blå gillar nog inte iden.
    Nä tack, inte i trafiken på motorfordon.Det är irriterande nog på ett fåtal cyklar där det även där endast är tillåtet med ett fast ljussken.

  2. #32
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av LinusE Visa inlägg
    Tragist att så många tror de e så...
    Färger o rörelse är viktigare...
    Tyvärr, ett riktigt halvljus syns långt tidigare än en färgglad kostym.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-07-20 klockan 10:49.

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Nä tack, inte i trafiken på motorfordon.Det är irriterande nog på ett fåtal cyklar där det även där endast är tillåtet med ett fast ljussken.
    Håller med Ankan. Vad skulle hända om alla fordon skulle börja med blinkande lysen.
    Något annat som effekten börjar avta, verkar det som, och det är alla dessa varselkläder.
    Man ser ju dessa kläder överallt numera, så snart reagerar man väl inte på dem som det var tänkt från början. Fått lite av intrycket av att folk tror att bär man varselkläder så är man synlig, men.............
    Tycker nog att dessa kläder skulle vara förbehållna de som jobbar med vägar och har annan varnande funktion. men det är klart att klädestillverkarna hoppade på en trend.

  4. #34
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    Tror också att varselkläder börjar förlora sitt syfte. Är såpass vanligt så man blir blind för dem med.
    Enda gången jag använder varselkläder är vid usel väderlek med dimma o störtregn,
    Känner att jag syns rätt så bra ändå. T.o.m att jag syns i backspeglar. Jag har inte felställt lyse och kör inte medd helljus. Jag stör mig på helljus dagtid.
    Då tror jag mer på att ha DRL slinga eller "dimljus" på hojen så det är fler ljuspunkter. Skenet från dioder känner jag syns LÅNGT mycket tidigare än t.ex varselkläder.
    Smc Medlem

  5. #35
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    OSYNLIGA????

    Varselkläder hit och dit, jag har en väst jag använder ibland men syftet är där att skapa kontrast mot mina övriga kläder och hoj som annars går i svart...

  6. #36
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Nä tack, inte i trafiken på motorfordon.Det är irriterande nog på ett fåtal cyklar där det även där endast är tillåtet med ett fast ljussken.
    Det där är ändrat till att fast ljus får kompletteras med blinkande ljus. Det finns krav på blinkfrekvensen, 200ggr/minuten om jag minns rätt.

    /Freddo

  7. #37
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Problemet är nog inte att man inte syns utan att folk inte ser. Personligen tror jag heller inte på varselkläder så mycket. För att när det är så vanligt då slutar man reagera. Därmed måste man ju inte vara helsvart med minimala lysen heller, för då är det svårt att synas.

    /Freddo

  8. #38
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143

    OSYNLIGA????

    Vi får väl helt enkelt montera blå/röd-blinkande ljus i fronten för att få andra att stanna, tuta lite sporadiskt och varför inte montera juiceblandare i allehanda färger på hjälm, styre etc... ;-) Förlåt, kunde inte låta bli, hehe

  9. #39
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av LinusE Visa inlägg
    Tragist att så många tror de e så...
    Färger o rörelse är viktigare...
    Jag TROR aldrig något

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag TROR aldrig något
    Det jäkliga är ju att om många tror på samma sak, så blir det slutligen sanning. Kolla bara på religionen. Den är ju roten till allt ont.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  4. Respektlösa mc-förare
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:50
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •