Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 68

Ämne: Mc-förare OSYNLIGA??

  1. #51
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Drl äger...Syns ju mycket,mycket bättre.Men baklyse,ja det kan man väl diskutera.I mörkret och i dimma så kan det ju vara bra men i dagsljus så kvittar det för mig.Ställ upp din hoj,min hoj och dom flesta andra på långt håll och i den gruppen ställer du tex nya Ktm 1190 adventure som har Drl. Gissa vem som syns mest.
    Kom på en sak som jag borde skrivit, jag är inte emot DRL fram, utan det är att baklysena är släckta. För det första tycker jag att man syns bättre dagtid, men det andra (och viktigaste) är att folk glömmer slå på halvljuset då det inte finns automatik på alla bilar. Höll som sagt på att åka in i en på motorvägen.
    /Erik

  2. #52
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast så är det ju även på gamla bilar. Så gott som alla bilar från Tyskland saknar väl automatik t ex. I vissa länder är det ju inte tillåtet att köra med lyse på under dagtid.

    /Freddo

  3. #53
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    En viktigt distinktion som oftas försvinner. När alla använder varselkläder så slutar man reagera på dem, men man slutar inte se dem.

    Hur är det förresten med idiotin med släckta bakljusen på bil? Jag hoppas att det inte är tillåtet även på MC, och att ingen i så fall är anammar det.
    Positiv överraskning, Volvo MY14 har bakljusen tända i samband med DRL.

    Jag tycker fortfarande att det är rätt att synas, även om varselkläder blir "för" vanligt. Om du syns så kan man ta hänsyn till dig, att inte köra ut framför o.s.v. Om du inte syns så är det större risk för olycka.

    Ingen skulle klaga om alla gångtrafikanter använde reflex, för då syns de i mörkret. Det är de som inte syns som är läskiga.

    Trots att det är sommar nu så var det en joggare som försvann för mig när jag åkte hem från landet måndag kväll i tidig skymning. Svarta skor, svarta strumpor, svarta halvlånga shorts och svart tröja. Åkte på halvöppen väg och längre bort var det tätare skog. Han försvann totalt i skuggan, hade jag inte sett honom innan så hade jag inte vetat att han var där.
    /Erik

  4. #54
    Citat Ursprungligen postat av Foosi Visa inlägg
    Det finns hur gott som helst med idiotförare som nog håller på med ett och annat bakom ratten än att läsa av trafiken tyvärr.
    Jag har på senare tid reflekterat över att de allra flesta korkskallar håller en mobil vid örat. Eftersom jag kör mycket bil också har jag varit kritisk till mobilförbud i bil, men har helt ändrat åsikt. Om folk körde bil istället för att prata i mobil skulle antalet incidenter för mig som hojåkare minska radikalt!

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Har på senare tid sett ett antal cyklister med ljuset tänt dagtid. Den lilla cykellampan gör en otrolig skillnad. De syns långt mycket tidigare än vad de skulle gjort med ljuset släckt.

  6. #56
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har mött en och annan mc-förare med helljuset på under dagtid, de syns verkligen.

  7. #57
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag har mött en och annan mc-förare med helljuset på under dagtid, de syns verkligen.
    Har för mig att det finns länder där det är tillåtet med helljus på mc dagtid under färd bara för att många andra trafikanter har så svårt att se när dessa mc dyker upp.

  8. #58
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144

    Cykellyset

    Citat Ursprungligen postat av EVK Visa inlägg
    Har på senare tid sett ett antal cyklister med ljuset tänt dagtid. Den lilla cykellampan gör en otrolig skillnad. De syns långt mycket tidigare än vad de skulle gjort med ljuset släckt.
    Det kommer ann på navdymon som inte märks att den är på, när man haft ljuset på kvällen före så glömmer man ljuset på, men jag håller med dig cyklisterna syns bättre när lampan glömts bort
    //

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Idag var jag osynlig för en drullputt som var ute och lämnade reklam i brevlådor. 2 pers. i bilen som kommer utfarande från vänster med kurs på en rad brevlådor i korset. Jag kommer puttrandes i kanske 30 km/t och får lägga på broms och stannade en meter från hans bakskärm. Ingen av blindstyrena såg mig förrän jag gav ljud ifrån mig.
    Eftersom samme förare har kört tidningar i området tidigare åkte jag hem och parkerade. Gick så ut och väntade och mycket riktigt kom dom som väntat, men fick syn på mig och körde in på en återvändsgata och dröjde där tills dom tyckte det blev tråkigt. Stoppade dom på väg ut och hade lite synpunkter som gick ut på att titta i körkortsboken vad som står om högerregeln. Svaret var att han hade inte sett mig(vilket jag redan förstått) så då blev det även en liten föreläsning om att hålla uppsikt medan man kör!!

    Tror nog att t.o.m. han begrep att han gjort fel även om han är en av alla världsmästare i bilkörning...
    Ove

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Har undrat många gånger hur vi mcåkare kan för vissa bilförare verka osynliga.
    I lördags kom jag på V. 55 körande efter en Peugeot cab. Där vägen från Åkers Styckebruk ansluter till 55:an kommer en liten blå bil fram och stannar. Kanske han stirrar sig blind på caben?.Då bilen före mig passerat, så kör det jäkla blindstyret ut. Som tur är, är jag ingen ovan förare och litar inte på bilister som stannat, så jag var beredd. Det blev inte mycket plats mellan en mötande lastbil och den blå bilen, men det räckte. Där åkte ett finger upp i luften. Föraren blev kanske chockad (hoppas jag) för bilen svängde in till vägkanten och stannade. Jag har ett par extra LEDflodljus monterade på hojen och vet att de syns väldigt bra.

    VILL VERKLIGEN RIKTA EN UPPMANING TILL ALLA NYA MCÅKARE ATT INTE LITA PÅ BILISTER.

    Tänk oxå på att ni är mjuka och bilar är hårda.

    Håller med Olle till 100% Lita inte på bilister,, fick den frågan från läraren på min risk 1a. Hur många litar på bilister i trafiken hand upp. Vi var 12 st på den utbildningen vi var 2st som inte litade på bilister. SÅ LYD RÅDET ATT INTE LITA PÅ NÅGON BILIST DET KAN BETYDA DIN DÖD.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  4. Respektlösa mc-förare
    Av Jonas i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:50
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •