Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Bästa vägen till Europa?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Bästa vägen till Europa?

    Vad är bästa/billigaste vägen från Sverige till västra Europa med MC enligt er med utgångspunkt Stockholm?
    Det finns ju en ''uppsjö'' av färjor att välja mellan och dessutom broarna över Danmark.
    Från Stockholm direkt till Gdansk? Stockholm-Göteborg och med Stena till Kiel? Köra hela tråkiga vägen genom Sverige och Danmark? Ta Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden? Malmö-Travemunde, kanske?

    Vill också gärna veta om någon av er varit över till UK och vilken väg tog ni då? Förut fanns det ju färjor från Gbg men nu verkar det vara Esbjerg-Harwich eller Hoek van Holland-Harwich som gäller? Ska man till Skottland kan man kanske med fördel välja Amsterdam-Newcastle?

    Vad blir mest ekonomiskt om man räknar med total milkostnad (bensin, slitage etc.) på hojen?

    Glad sommar också!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Beror ju lite på vad "västra Europa" är? Frankrike/Spanien etc som ligger längst västerut, eller länder som Österrike och därikring som inte räknas som östländer?
    Skulle jag ner mot Spanien hållet skulle jag försöka ta tåget neråt från Hamburg. Dit ner via H-H och Rödby-Puttgarden.
    Nynäs-Gdansk kan ju vara lockande för att slippa harva genom Sverige, men då i första hand om man ska söder- eller österut sen, man missar ju lite tågmöjligheten från Hamburg med den, för att köra Gdansk-Hamburg blir ju inte så stor skillnad mot Sthlm-Hamburg.
    Mot Österrike/centraleuropa är det väl ungefär vilket som, mest beroende på exakt vart man vill och vilket rutt man vill ta dit.

    Om dryga 2 veckor bär det av via H-H, R-P och Hamburg-Munchen.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Har för mig, utan att veta, att det går bra och rel. billiga båtar från Norge ut till ön UK. Kanske värt att kolla.
    Ove

  4. #4
    Medlem ralsbos avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    29
    Jag åker över till England nästa vecka med hojen.
    Som vanligt tar jag Tysklandsbåten från Gbg till Kiel på kvällen och efter ett par pilsner i baren så blir det en god natts sömn på färjan.
    Efter en god frukost (nåja) är man redo klockan 9,00 att ta vägen över Tyskland och Holland för att komma fram till nattfärjan i Hoek Van Holland. Även där en god natts sömn och man är redo för de Brittiska vägarna ännu en gång.
    Har även prövat på Esbjerg ett par gånger, och den funkar hyfsat också. Har även åkt kanaltunneln, men det är en dryg väg att åka ner till Frankrike för att åka det tåget.
    Genom Tyskland fungerar bäst för mig. Man kan i lugn och ro åka mot färjan och ändå ha tid att stanna vid Louis och shoppa lite MC-prylar eller stanna vid något annat intressant.
    Esbjerg går nog fortast, då du är över till England på ett dygn, när du äntligen kommit fram till färjan.
    Ska man upp mot Skottland är det väl ca: 65 mil till Edinburgh från Harwich och det klämmer man väl på en dag om man känner för det.

  5. #5
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Menar du biltåget genom Tyskland då? Kollade det igår och det skulle gå på närmare 1 000 euro t/r för MC och två personer i enklaste liggvagn... dvs sv*ndyrt! (Hamburg-Italien)
    Senast redigerat av Motormannen den 2013-07-15 klockan 16:27.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  6. #6
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av ralsbo Visa inlägg
    Jag åker över till England nästa vecka med hojen.
    Som vanligt tar jag Tysklandsbåten från Gbg till Kiel på kvällen och efter ett par pilsner i baren så blir det en god natts sömn på färjan.
    Efter en god frukost (nåja) är man redo klockan 9,00 att ta vägen över Tyskland och Holland för att komma fram till nattfärjan i Hoek Van Holland. Även där en god natts sömn och man är redo för de Brittiska vägarna ännu en gång.
    Har även prövat på Esbjerg ett par gånger, och den funkar hyfsat också. Har även åkt kanaltunneln, men det är en dryg väg att åka ner till Frankrike för att åka det tåget.
    Genom Tyskland fungerar bäst för mig. Man kan i lugn och ro åka mot färjan och ändå ha tid att stanna vid Louis och shoppa lite MC-prylar eller stanna vid något annat intressant.
    Esbjerg går nog fortast, då du är över till England på ett dygn, när du äntligen kommit fram till färjan.
    Ska man upp mot Skottland är det väl ca: 65 mil till Edinburgh från Harwich och det klämmer man väl på en dag om man känner för det.
    Åker du själv då och vad har du räknat med att dels resekostnaden t/r blir och den totala prislappen? Hur länge blir du borta? Räcker en vecka i England?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  7. #7
    Medlem ralsbos avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Åker du själv då och vad har du räknat med att dels resekostnaden t/r blir och den totala prislappen? Hur länge blir du borta? Räcker en vecka i England?
    Färjebiljetterna går på ca 5000:- för bägge färjorna ToR.
    Väl i England lever jag billigt, tält på de små gårdscampingarna kostar 5-6 pund och mesta maten lagar jag själv på Trangiaköket.
    En vecka i England är vad jag lyckats förhandla mig till hos frugan och det räcker gott för mig.
    Jag åker själv, det är ingen av mina kompisar som orkar med mina obefintligt planerade resor och alla tältnätter. Denna gången har jag tänkt att ta mig ner till Lands End, men det hinner hända så mycket på vägen och många trevliga bikers man träffar som gör att jag inte har en aning om vart jag hamnar.
    Men ambitionen är att hamna i Lands End.

  8. #8
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Beror ju lite på vad "västra Europa" är? Frankrike/Spanien etc som ligger längst västerut, eller länder som Österrike och därikring som inte räknas som östländer?
    Skulle jag ner mot Spanien hållet skulle jag försöka ta tåget neråt från Hamburg. Dit ner via H-H och Rödby-Puttgarden.
    Nynäs-Gdansk kan ju vara lockande för att slippa harva genom Sverige, men då i första hand om man ska söder- eller österut sen, man missar ju lite tågmöjligheten från Hamburg med den, för att köra Gdansk-Hamburg blir ju inte så stor skillnad mot Sthlm-Hamburg.
    Mot Österrike/centraleuropa är det väl ungefär vilket som, mest beroende på exakt vart man vill och vilket rutt man vill ta dit.

    Om dryga 2 veckor bär det av via H-H, R-P och Hamburg-Munchen.
    Det jag är mest sugen på är Frankrike, Italien och Tjeckien
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  9. #9
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    snabbaste sättet till kontinenten är att köra hela vägen,tog Öresundsbron och Stora bältbron. Stockholm - Hamburg på en bräde. Blev billigast också,färjepriserna var avsevärt dyrare än soppan. Men jag gillar ju att köra min hoj och har inget emot transportsträckor. Då behöver man inte passa några tider heller - känns skönt för min del.
    Har jag hojsemester så kör jag hoj,brukar inte transportera den - men smaken är olika.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    snabbaste sättet till kontinenten är att köra hela vägen,tog Öresundsbron och Stora bältbron. Stockholm - Hamburg på en bräde. Blev billigast också,färjepriserna var avsevärt dyrare än soppan. Men jag gillar ju att köra min hoj och har inget emot transportsträckor. Då behöver man inte passa några tider heller - känns skönt för min del.
    Har jag hojsemester så kör jag hoj,brukar inte transportera den - men smaken är olika.
    Håller med dig.Körde 5 mil söder om Hamburg-Borlänge via Putgarden-rödby, H-H på en dag.Åkte vid 9.00 hemma vid 22.40 1200kr t/r H-H, rödby -putgarden och lite bensin

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-18, 23:05
  2. Hemma efter min resa i Europa
    Av ralsbo i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-25, 09:45
  3. Europa sväng
    Av engström67 i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-06, 18:06
  4. Hyra MC södra europa
    Av bjante i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-05, 19:23
  5. Campingar i europa
    Av Bighoj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •