Sidan 10 av 14 FörstaFörsta ... 89101112 ... SistaSista
Resultat 91 till 100 av 134

Ämne: Sugen på Custom

  1. #91
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    xv1600 är en skön hoj med bra drag och inte att förglömma du MÅSTE köra den inte bara åka på den och fotplattorna viks upp i kurvorna.
    Dont worry be happy8)

  2. #92
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Allt beror på budget.

    /Freddo
    Japp, jag skall nog nämna att jag tänkt mig något begagnat och inte alls i klass med priserna på HD eller Victory.
    Budget upp till 60kkr. Borde kunna ge mig något helt onödigt klumpigt och maffigt?

    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Enda rådet jag ger är att du håller dig över 1500 cc...
    Det har jag också hört på annat håll, så det är en regel jag försöker följa när jag tittar.
    Finns säkert hojar med mindre CC som har bra klipp och vrid, men jag har inte för avsikt att byta efter något/några år igen, så det är lika bra att lägga sig på en nöjdnivå direkt. ( om jag nu någonsin kan bli nöjd när det gäller vilken hoj jag vill ha. Känner jag mig själv så hinner den nog inte gå många mil förrän jag hittar något annat som jag vill ha..är ju som ett barn, men inte ensam antar jag?)

    Jag sticker nog en sväng till den lokala MC handlaren på lördag för att klämma å känna och skapa intryck.

    Tack alla för inputen!

  3. #93
    Jåke
    Gäst
    Skillnaden mellan 1300 & 1500 eller mellan 1500 och 1700 är mer att de ska vara större. Det ska vara mycket kubik, punkt slut!
    Klipp eller drag har ganska lite med det att göra nuförtiden då sånt till stor del sköts av motorstyrningen och hur tillverkaren vill ha karaktären. Många bilar går t ex mot mindre mer bränslesnåla motorer som är minst lika pigga som sina gamla trötta stora föregångare. En 1700 kan vara tröttare än en 1400 och min 1000 har garanterat bättre drag och klipp än någon av dem tack vare konfiguration av växellåda, annan motorstyrning och lägre vikt (och kom inte med argumentet att glidaren går bättre vid 1500 varv, det är inte relevant eftersom man måste kolla på procent av tillgängligt varvtal och effektivt moment i asfalten om inte jämförelsen ska halta som en trebent gris).

    Självklart är det stor skillnad på en 800 och en 1500, men då är det ju dubbelt så stor motor man jämför. Jag anser med denna långrandiga utläggning bara att man nog inte ska stirra sig blind på en 1500-kubiksgräns i prestandahänseende... Däremot blir hojarna ju gärna fetare och grövre med större kubik, det är ett argument för att kolla efter större motor så gott som något.
    Senast redigerat av Jåke den 2014-06-04 klockan 11:54.

  4. #94
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Skillnaden mellan 1300 & 1500 eller mellan 1500 och 1700 är mer att de ska vara större. Det ska vara mycket kubik, punkt slut!
    Klipp eller drag har ganska lite med det att göra nuförtiden då sånt till stor del sköts av motorstyrningen och hur tillverkaren vill ha karaktären. Många bilar går t ex mot mindre mer bränslesnåla motorer som är minst lika pigga som sina gamla trötta stora föregångare. En 1700 kan vara tröttare än en 1400 och min 1000 har garanterat bättre drag och klipp än någon av dem tack vare konfiguration av växellåda, annan motorstyrning och lägre vikt (och kom inte med argumentet att glidaren går bättre vid 1500 varv, det är inte relevant eftersom man måste kolla på procent av tillgängligt varvtal och effektivt moment i asfalten om inte jämförelsen ska halta som en trebent gris).

    Självklart är det stor skillnad på en 800 och en 1500, men då är det ju dubbelt så stor motor man jämför. Jag anser med denna långrandiga utläggning bara att man nog inte ska stirra sig blind på en 1500-kubiksgräns i prestandahänseende... Däremot blir hojarna ju gärna fetare och grövre med större kubik, det är ett argument för att kolla efter större motor så gott som något.

    Mycket bra input! Tack!
    Som sagt, det skall vara mycket kubik, ju mer dessbättre. Speciellt med mitt argument att hela hojen blir större. Det är ju i första hand det som jag är ute efter.
    En omotiverbar stor fläskhoj som med sin storlek inte fyller något annat syfte än att vara just ultrafläskig, som bruppar gött och är bekväm att åka på.
    Sen inser ju jag också att det inte riktigt blir samma egenskaper som en R1 eller liknande, men min vision är att det är bättre med en hoj som är fetare än min röv, än tvärt om.
    1,88 & 100 kilo = stor hoj!? Yes? :-D

    Ok, Hoss Boss är att gå för långt, men snäppet under, och många bra exempel har nämnts i tråden som jag skall skaffa mig lite uppfattning om.


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

  5. #95
    Jåke
    Gäst
    Sund inställning. Jag är några kilo lättare än dig, så jag klarar mig med mindre hoj.

    Skickat från min LT25i via Tapatalk

  6. #96
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    finns en udda custom som är stor, xvz1300 (royalstar) och är för ovanligheten bestyckad med v4 och låter ganska snarlikt en smallblock v8:a, har själv ägt en och saknar den... priset är ganska rimligt för denna gamla lyxcruiser från Yamaha, kanske inte vad du söker? men den har ett hyfsat bra klipp då motorn kommer från v-max men har mindre effekt.

  7. #97
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Å andra sidan kör jag ifrån alla bilar utom V8r, eller mer, vid rödljusen med min 800:a trots mina 100+ kg Faktum är att min MC har samma vikt/hk med mig på som min SAAB Aero... Men det skiljer typ 200 hk . Och å andra sidan kör de ifrån mig efter 100 km/h... men då är det ändå inte så skönt på min hoj.

    /Freddo

  8. #98
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    finns en udda custom som är stor, xvz1300 (royalstar) och är för ovanligheten bestyckad med v4 och låter ganska snarlikt en smallblock v8:a, har själv ägt en och saknar den... priset är ganska rimligt för denna gamla lyxcruiser från Yamaha, kanske inte vad du söker? men den har ett hyfsat bra klipp då motorn kommer från v-max men har mindre effekt.
    Gytt sound!
    https://www.youtube.com/watch?v=URVtupIbbdw

  9. #99
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Ärligt talat lät den mer som en opel kadett med trasig ljuddämpare. En Custom ska ha en STOR v-Twin och låt som en dopad fiskebåt med tändkulemotor!

  10. #100
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Ärligt talat lät den mer som en opel kadett med trasig ljuddämpare. En Custom ska ha en STOR v-Twin och låt som en dopad fiskebåt med tändkulemotor!

    En exakt beskrivning av min uppfattning om hur jag vill att det skall låta


    Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Liknande ämnen

  1. Sugen på en VN 800
    Av rakarör i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 14:51
  2. Sugen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 08:04
  3. Blir så sugen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 12:48
  4. Så jäkla sugen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 07:52
  5. Hoj-sugen
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •