Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 31

Ämne: Mc? Hur gör man?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Mark
    Inlägg
    5

    Mc? Hur gör man?

    Hej!

    Jag har precis fyllt 20 och är riktigt sugen på att ta MC till nästa sommar men kan verkligen ingenting (än)..! Så vad ska man tänka på?
    Jag är cirka 160cm lång/kort så det behöver ju vara ganska lågt för att jag ska kunna nå ner osv, några tips på bra stabila nybörjahojar? Jag är inne på custom men funkar det bra när man är kort? Med tanke på att jag är 20 och jag bara få ta mellan-tung så är det också en fråga, vad finns det för modeller som är mellantunga? Jag har hört Virago nämnas..?

    /Anna

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Virago 535 och Suzuki LS650 Savage brukar väl funka fint om man är kort. Den senare tror jag är bland de lägsta i klassen. Däremot funkar väl ingen av dom så bra på en uppkörning. Inte så att det är omöjligt direkt men onödigt svårt kanske.

    Men custom i mellanklass så har både Honda och Yamaha alternativ i form av Shadow och Dragstar som borde klassas in. Lite osäker nu när de gjort om reglerna. Men de är nog lite högre och lite tyngre. Kawasaki EN500 tror jag också finns som mellanklass men lite högre.

    Att köpa hoj är väl kanske mest viktigt om du har möjlighet att övningsköra mycket privat, annars kan det kanske kvitta tills kortet är i hamn. Kan köra privat så finns det mycket att tjäna bara på att bli van vid mc.

    /Freddo

  3. #3
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Hej,

    Kul att du också vill ta hojkort, jag har snart haft mitt i en månad...

    Som du själv skriver är det A2-behörighet som du nu kan köra upp för, maxeffekt 35kW. Många större hojar går idag att strypa ned till denna effekt, men mer exakt vilka hojar det går att göra detta på vet jag inte.

    Gällande din längd är det många hojar som kan sänkas. På min körskola körde jag en BMW 700GS som hade sänkt sadel och sänkt fjädring. Jag som är 178cm lång kunde gott ha böjda ben och båda fötterna på marken.

    Det finns många motfrågor som kan påverka hur fort du kan tänkas ta kortet; kört moppe (manuellt växlad), trafikvana, privat handledare eller skola? Kolla i forumet under "MC-kort" så ska du se att du hittar många svar på dina frågor.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Mark
    Inlägg
    5
    Tack för infon! Nej, aldrig kört moped och har heller inte någon som jag kan övningsköra med så jag känner att jag har oddsen emot mig ^^. Dock har jag ju B-kort och haft det i två år så tarfikvana har jag. Jag har kontaktat lite olika körskolor här omkring och de säger att det inte är någon problem med längden men att jag helt klart har färre cyklar att välja på tack igen

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Mark
    Inlägg
    5
    Freddo, Kan man "veta" vilka modeller ex som går som mellan? Ska man köpa privat eller företag? För/nackdelar?

  6. #6
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    Tjena Pyret! Det är bara skriva in sig på nån av trafikskolorna här i kommunen, jag körde med Ben Roos o det gick smidigt som fan. Nu är det så att du är lite väl sent ute för i år men skriv in dig redan, plugga på o så kommer du ha kortet innan semestern nästa år.
    Som de flesta har nämnt så är Virago, Shadow och Savage perfekta custom hojar för din längd. Min tjej är inte ens 1.60 o hon övningskör på min Shadow utan nåra bekymmer. Kom förbi Fritslavägen nästa helg så kan du provsitta den,
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tänk om alla hojar vore försedda med en kortläsare för körkortet för att kunna köras.

  7. #7
    Medlem Nysses avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    32

    Mc? Hur gör man?

    Det är inte försent att ta det i år. Jag tog mitt kort i fjol och det gick på ca 1,5 månader.

  8. #8
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo det går att kolla. Dels går det att hitta på exempelvis tillverkarnas hemsida. Men det kan vara svårt att se om de som är strypta. Men transportstyrelsen har en app, där knappar man in reg.nummer. Kollar in under fordonsdata och är effekten 35kW eller mindre så är man hemma. Både Virago 535 och Savage ska vara lugna i det avseendet. Hondorna får man se upp med lite däremot för där finns det många modeller och en del ligger över och andra under. Men en Shadow 600 går väl normalt sett in som mellanklass.

    Sen om man ska köpa privat eller inte är väl en fråga om tycke och smak. Har man ingen som hjälpa till med köpet kan det kännas tryggare med företag. Men vare sig Viragon eller Savage är särskilt dyra och är kanske inte jättevanliga på företag beroende på vart man bor. Privat kan man nog få tag på dom för under 20' i synnerhet om man köper i höst Kawasakis EN500 har jag sett för 25' hos firmor.

    /Freddo

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Kan rekommendera Kawasaki EN500 som nämns, men man ska vara medveten om att det är en parallel-twin och inte en V-twin som de flesta andra customs.

    Däremot går den smidigt och är väldigt manövrerbar för att vara en custom hoj. Man sitter också lågt på den och den har pipor på bägge sidorna om rammen vilket alltid är coolt Motorn delas bl.a. med Kawas KLE offroad-hoj och deras Ninja, så det är beprövat maskineri och den drar bättre jämfört med de flesta andra i samma klass (har själv ägt en)

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Mark
    Inlägg
    5
    Tack för all respons

    Jag har ingen att övningsköra med här så det blir nog att köra på trafikskola det mesta.. Med tanke på att jag är född med tummen mitt i handen när det kommer till mekaniska prylar så undrar jag lite om det spelar någon roll på vilken årsmodell det är? Det känns logiskt att ju äldre desto mer problem kan det vara? Har jag rätt?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •