Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Suzuki GSX 750F ?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pin Visa inlägg
    Hej ThompaB!

    Ja, har hittat en bra sida på bilsport o mc där man kan räkna ut försäkringen. Hittade en galet cool sporthoj som inte alls var dyr! Och sen... tja som du säger, sen kom försäkringsslanten på det *garvar* och då var det helt plötsligt en omöjlig ekvation. Var inne på en Hornet innan, men precis som du säger, den kostar med en slant.

    Jag hade tänkt att nöja mig med halvförsäkring... Eller om jag tar helförsäkring precis nu i början, men på sikt tänkte jag halv... är det klokt/dumt? Har du (ni) erfarenheter?
    Ett tips är ju att du köper en äldre Transalp. Ganska billig in köp och är en otrolig slitvarg. Går jättefint att köra på alla sorts vägar och är ganska billig i försäkring.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    "Det känns rätt skönt att inte belasta ekonomin mer än så och samtidigt ha ett bra skydd. "

    Du tog orden ur munnen på mig! Skall se vad jag kan hitta som dessutom kan ha en själig försäkring. Tack!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett tips är ju att du köper en äldre Transalp. Ganska billig in köp och är en otrolig slitvarg. Går jättefint att köra på alla sorts vägar och är ganska billig i försäkring.
    När jag började kolla var jag helt inne på Transalp eller en Afric Twin, men jag är minst sagt kort i rocken och dessa tenderar att vara ganska höga. Vill helst inte behöva en pall för att ta mig upp på den Jag vet att det finns sänkningssatser men vet inte riktigt vad de kostar och hur lätta de är att få på. Annars är det helt klart ett alternativ

  4. #14
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Pin Visa inlägg
    När jag började kolla var jag helt inne på Transalp eller en Afric Twin, men jag är minst sagt kort i rocken
    /klipp/
    Då får jag nog slå ett slag för min XT ändå... Jag är själv 163 cm och har dessutom kortare ben än genomsnittet, så min XT är sänkt så att jag når ner med halva foten. Markfrigången är kvar tack vare ett annat avgassystem. Kolla annonsen här:
    http://www.blocket.se/stockholm/Sank...32450.htm?ma=1
    och är det så att det känns intressant så kanske en "hojen.nu"-rabatt kan diskuteras.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Då får jag nog slå ett slag för min XT ändå... Jag är själv 163 cm och har dessutom kortare ben än genomsnittet, så min XT är sänkt så att jag når ner med halva foten. Markfrigången är kvar tack vare ett annat avgassystem.
    Bra förslag. Det hojen fick mig att börja titta efter enstånka!

    Förstod inte riktigt vad du menade med att den inte skulle vara en bra förstahoj? Det här är ju en lättmanövrerad och trevlig maskin som klarar det mesta som man kan hitta på. Måste vara bättre än att börja med än en typ custom och vänja sig vid låg tyngdpunkt och att det SKA vara som att rida en tunggumpad tamgås..... (nu kommer jag att få på moppe.. )

    Det där med att man måste nå ner med hela foten är lite överreklamerat också. Når man ner med framfoten på båda sidor samtidigt fungerar det riktigt bra.
    Ove

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pin Visa inlägg
    När jag började kolla var jag helt inne på Transalp eller en Afric Twin, men jag är minst sagt kort i rocken och dessa tenderar att vara ganska höga. Vill helst inte behöva en pall för att ta mig upp på den Jag vet att det finns sänkningssatser men vet inte riktigt vad de kostar och hur lätta de är att få på. Annars är det helt klart ett alternativ
    Om du håller dig till vanliga vägar och inte ger dig ut i endurospår, så kan du sänka hojen utan att det behöver kosta något. Nu talar jag om Transalpen eftersom jag känner den bäst.
    Du kan släppa ner hojen på gaffelbenen kanske 4 cm . Släpp på bakfjädringen så blir den sänkt där oxå. Du kan plocka av dynan och lossa klädseln på främre delen och skära bort kanske 3 cm av skumgummit. Då har du fått en lite lägre hoj som kanske passar till kortare ben.
    Dessutom kanske du får en bättre sittställning.

  7. #17
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bra förslag. Det hojen fick mig att börja titta efter enstånka!

    Förstod inte riktigt vad du menade med att den inte skulle vara en bra förstahoj? Det här är ju en lättmanövrerad och trevlig maskin som klarar det mesta som man kan hitta på.
    /klipp/
    Goda poänger!
    Jag har tyckt att XT:n är lite... "brölig" men det är måhända så en stånka med insprutning ska vara. Att den är oerhört lätt att hantera är jag dock den första att instämma i! Den relativt låga höjden (aka: att nå ner!) i kombination med relativt låg vikt är för mig mycket värdefullt. Jag har kört allt möjligt med den: light-enduro, grusväg, knixkurser, små och stora asfaltsvägar, dagsetapper på över 50 mil och allt detta via ca 1500 mil på ett drygt år.
    Men jag fick känslan att TS siktat in sig på en 4-cylindrig hoj, och från det till en stånka är ju steget rätt långt.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    haha, jag hade beslutsånget innan så det heter duga, nu kan kan jag lova det är ännu värre *skrattar*. På många sätt är en Enduro helt optimalt för oss nya, både slitstark och billig att försäkra. Sittställningen lär vara kanon med. Antar att den rör på sig tillräckligt bra med Det som får mig att tveka lite är att den är för "liten" för att köra upp på. Hade gärna tagit min egen här som jag hoppas jag skall vara mer van vid än körskolans När jag sökte lite kvikt på denna cykeln är det just insprutningen det klagas lite på, annars är omdömmena goda! Sen vet jnte hur mycket detta påverkar i verkligheten... misstänker att jag och motorjournalister ser saker och ting från lite olika håll. Jo, en sak till som medför tvekan är frugan som mycket heller ser en Suzuki bandit eller liknande

    Transalpen är väl lite "samma"; grym enduro, men för liten att köra upp med!

    Nu snurrar det bra i huvudet och jag "ändrar" mig säkert var 10e minut vilken jag borde köpa Skönt att man sitter på jobbet så man i alla fall får betalt medans man grubblar

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    3
    Tjena!

    Jag gjorde exakt så att när ja skulle börja ta mc-kort vid slutet av säsongen förra året hittade jag en väldigt fin Suzuki GSX 750 F på blocket vilken jag helt ovetandes om hojar ändå åkte å köpte, baserat på omdömen på nätet. Kan säga att även nu när ja fått lappen och kört flertalet bågar att jag inte ångrar mitt köp.

    Skulle vilja instämma i vad man generellt ser på nätet att detta är en jättebra förstahoj som också är väldigt billig att försäkra. Om man ska vara petig så kan ja säga att just i övningssyfte finns det smidigare hojar att börja med. Avskalade och lätta streethojar som ju är vanliga på körskolorna är väldigt mycket enklare att manövrera och fixa själva uppkörningsmomenten med till skillnad från denna tunga sporttourer som är gjord för att åka rakt fram på landsväg.

    Har fortfarande problem att sätta den svårare lågfartsbanan med den här hojen jämfört med skolhojen som var en baggis i jämförelse (Suzuki Gladius). Det finns ju en poäng i att öva momenten på en svårare hoj än vad du råkar ut för på körskolan. Jag hade stor nytta av det i alla fall.

    Lycka till!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Ale, 3 mil norr om Götlaborg
    Inlägg
    66
    Hej!

    Det blev ingen Suzuki

    http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=7760

    Så nu är tanken att öva hej vilt på framför allt de långsamma manövermomenten på hemmaplan. Men även få lite mer erfarenhet generellt. På körskola kostar varje timme 800 spänn... rutin blir rätt dyrt då

    Tack o bock!

Liknande ämnen

  1. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  2. Gsx 750f problem
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 09:04
  3. Köpa Gsx 750f- 89 avgassystem?
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 14:34
  4. Suzuki VX 800
    Av Ron i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 21:54
  5. Suzuki RF 600/900
    Av intemartin i forum Touring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •