Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Spik i ett nytt däck!!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84

    Spik i ett nytt däck!!

    Hade oturen att efter ca 150/180 mils körning på ett nytt bakdäck köra på en spik som orsakade en punktering, pratade med min lokala mekaniker som rekommenderade ett nytt bakdäck. Hmm,,är det skrot,,jag funderar så här kan man laga det från insidan,,rugga upp lite försiktigt och på med en lapp? är det dumt eller funkar det att göra så. jag har beställt 1 nytt. men kanske tänker behålla det "gamla" och laga & spara. Kan tänka så här,, varför spara laga och chansa släng skiten!! det handlar ju bara om ca 2000 kr. Det jag/vi åker på är en honda cbf 1000.// ha de fint på vägarna.

  2. #2
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Spik i ett nytt däck!!

    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Hade oturen att efter ca 150/180 mils körning på ett nytt bakdäck köra på en spik som orsakade en punktering, pratade med min lokala mekaniker som rekommenderade ett nytt bakdäck. Hmm,,är det skrot,,jag funderar så här kan man laga det från insidan,,rugga upp lite försiktigt och på med en lapp? är det dumt eller funkar det att göra så. jag har beställt 1 nytt. men kanske tänker behålla det "gamla" och laga & spara. Kan tänka så här,, varför spara laga och chansa släng skiten!! det handlar ju bara om ca 2000 kr. Det jag/vi åker på är en honda cbf 1000.// ha de fint på vägarna.
    På bilen har jag råkat ut för det. Då kan de alltid lagas genom att borra upp hålet inifrån och sedan laga med en plugg. Borde gå på hojdäck också tycker jag.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Går utmärkt att laga med plugg,så ditt däck är inte kasst.Rätt lagat med plugg lär pluggen hålla längre än däcket.Jag misstänker att det är däckakrängaren som vill att du köper nytt däck ?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Matfors
    Inlägg
    49

    Spik i ett nytt däck!!

    Testa biltemas lagningssats eller motsvarande. Det gjorde jag på min förra hojj. Däcket höll i 800 mil till. Då kan däcket sitta på.

    Brotcha upp hålet. Imed dubbelvikt tät massa. Skär av massan på utsidan. Pumpa däcket. Starta mc lägg i sexan (säkrad på centralstöd eller motsvarande). Kör däcket i 180 i en minut så centrifugalkraften kladdar ut massan inuti däcket. Snygga till med en kniv på utsidan. Ut och kör. Tar 10 minuter högst. Och funkar mycket bra om inte däcket är söndertrasat.

    Men visst att sätta en plugg inifrån är ännu bättre. Men då skall däcket av.

    Killen som hjälpte mej på North Bike lagar däck så ganska ofta. Och ingen har kommit tillbaka och sagt att det läcker etc. Men kör du bana eller i mycket höga farter. Så kanske man byter däck. Men på V-Strom som körs lagligt så lagar man och lägger pengarna på hög. Och köper sen året därpå en fin BMW.
    // Olof

  5. #5
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Har också fått lagat däck till bågen med plugg och det höll hela tiden.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Gert Visa inlägg
    Har också fått lagat däck till bågen med plugg och det höll hela tiden.
    Jag har fått bildäck lagade flera gånger med plugg utifrån. Det håller, så varför inte mc-däck?
    Förslaget att sätta en lapp på insidan och om man dessutom har pluggat och skurit rent så borde det vara 100%++

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    Tack för förslagen ! Men man lever bara en gång ! ett nytt däck kostar ca 2000 kr,, så varför chansa. Ha de fint på vägarna.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Tack för förslagen ! Men man lever bara en gång ! ett nytt däck kostar ca 2000 kr,, så varför chansa. Ha de fint på vägarna.
    Eh varför ställde du frågan från första början ??
    Senast redigerat av rogga den 2013-07-13 klockan 21:15.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Hornet Visa inlägg
    Tack för förslagen ! Men man lever bara en gång ! ett nytt däck kostar ca 2000 kr,, så varför chansa. Ha de fint på vägarna.
    Undrar också vad meningen med frågan var då du ändå tänkt köpa nytt däck,du tar bara energi från oss andra med frågor du vill ha svar på men ändå tänkt strunta i svaren ?

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    84
    [QUOTE=Bighoj;80933]Undrar också vad meningen med frågan var då du ändå tänkt köpa nytt däck,du tar bara energi från oss andra med frågor du vill ha svar på men ändå tänkt strunta i svaren ?

    Trodde jag skulle få ett professionellt svar men icke. förlåt att lag tog slut på din energi, var inte meningen. Trodde att jag skulle få raka svar på min fråga, men icke, Så därför gör jag som min mekaniker som har flerårig vana från mc körning och däcksfrågor. Han rådde mig att byta däck och vad är det för fel med det. ska jag känna mig lurad ?

Liknande ämnen

  1. Nytt batteri.
    Av Jan-Olov i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-24, 19:12
  2. Nytt bakdäck.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-28, 22:56
  3. Nytt på allt
    Av OneKiwi i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 20:42
  4. Gott nytt år
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 07:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •