Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Broms-knas

  1. #1
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230

    Broms-knas

    Har problem med frambromsen som "pulserar" vid inbromsning. Har monterat ny skiva o belägg, men det har inte blivit bättre. Gjort rent med sånt där Brääääkleen. Nu har jag märkt att om man snurrar framhjulet då det hänger fritt, så kan man höra ett kort, svagt "skrapljud" som återkommer en gång per varv. Har som sagt bytt skiva eftersom jag antog att den gamla blivit skev. Det är ju möjligt att även den nya är skev, men tillsvidare utgår jag från att den inte är det (vad är oddsen?) och hoppas att det är något som är billigare att åtgärda. Är det någon annan här som haft samma problem, o har några tips att dela med sig av?

    Knarr

  2. #2
    Bromskolvarna löper lätt i oken??
    Om t ex en sitter fast och den andra är lös kan en del kul fenomen uppstå?
    Vibrationer och ev slag i skivorna ska lätt kunna peta in kolvarna..

  3. #3
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Jag vet inte, om jag ska vara ärlig, fast skulle det kunna orsaka att det "pulserar" när man bromsar, tror du? Ska anteckna det på min åtgärdslista i alla fall, tack för inputen.

  4. #4
    Noterade på ett annat forum där det tillslut visade sig att denne hade för mycket bromsvätska.

  5. #5
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    det är nog den märkligaste förklaringen jag stött på hittills! Minns du vad det var för forum? Ett svenskt?

  6. #6
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kan fälgen vara skev ?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det är nog inte bromsskivan det är fel på utan det kan vara underlaget som är skevt och då kommer skivan att vinda hur ny den än är. Kan vara värt att kolla.
    Ove

  8. #8
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Janne å Ove, den funderingen har jag också haft, att skivan inte ligger absolut plant emot ytan i hjulnavet. Frågan är om man i så fall skulle kunna "shimsa" den...(?)
    Har hittat nåt på webben nu om "cupped front tyre" som jag försöker klura ut vad det innebär, det ska tydligen kunna orsaka sånt här pulserande...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    Janne å Ove, den funderingen har jag också haft, att skivan inte ligger absolut plant emot ytan i hjulnavet. Frågan är om man i så fall skulle kunna "shimsa" den...(?)
    Jag kan absolut noll när det gäller metallbearbetning men jag har fått någon ide om svarv. Är det möjligt?
    Ove

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man säger så här. Om de pinnar som håller klossarna på plats kärvar och skivan är lite skev, så uppstår en puls.
    Alternativt är, att om de finns en liten ojämn beläggning mellan navet och skivan, så uppstår även då en liten puls.

Liknande ämnen

  1. kombinerat broms/blinkers/bakljus
    Av hocky62 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 06:11
  2. Tändnings-knas
    Av Knarr i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 23:14
  3. Pulserande broms
    Av Bael i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 21:47
  4. Beställt LSL broms och kopplingshandtag
    Av cribbe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-18, 19:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •