Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Ny blivande tvåhjulingsåkare

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    18

    Ny blivande tvåhjulingsåkare

    Tjena!

    Har efter många års tankar på att ta kortet nu bestämt mig för att göra det. Detta i en tid som är allt annat än passande; relativt ny med hus, en treåring som springer runt benen och en till knodd på väg. Jobbar heltid natt och pluggar även heltid på universitetet i hopp om en bättre vardag om ett par år.
    Så tänkte jag att jag har nog några timmar över på en vecka, kan lika gärna fylla dem också...

    Tidigare har det främst varit ekonomi som satt käppar i hjulen, även resfebern med frugan. ;-)

    Hursomhelst, jag har ett par vänner i klassen som åker och jag hakade på bakpå häromdagen. Jäklar, var fast direkt!

    Har nu ansökt om lämp, skaffat iKörkort MC på luren, börjat skanna av blocket och pratat med säljare/mekaniker om hojar till salu och diverse "att tänka på" -grejer.

    Dessutom börjat planera för körning med en av polarna.

    Frugan är inte direkt eld och lågor över detta men hon har lätt att hamna i ett katastroftänk sedan vi skaffade barn. Hon tror jag kommer bli helt galen i fart så fort jag sätter mig gränsle över cykeln. Detta trots en hel del förklaringar om hur jag helst vill ha en custom framöver. Att jag lockas av glidandet och ljudet av en sådan.
    Jaja, hon vänjer sig nog tids nog.

    Jag kommer säkert ställa en del korkade frågor då jag är helt rookie på området, har bara testat några hojar i min ungdom om man bortser från en del moppeåkande. Ha tålamod med mig, jag kommer nog fram till en del kunskap och erfarenhet jag också till slut... ;-)

    Hoppas vi ses där ute på vägarna i framtiden. Kanske vid något trevligt fiskevatten, det är också en passion i livet.

    Med vänlig hälsning, Danne Hall

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Visst är det kul!
    Såg att du har iKörkort. I den under Teori & Trafikregler hittar du allt om vad som krävs av ditt privata fordon vid uppkörning som du frågade om i en annan tråd.

    Lycka till!!

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Ny blivande tvåhjulingsåkare

    Välkommen och lycka till!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    18

    Ny blivande tvåhjulingsåkare

    Tackar! :-)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Kalmar (fel sida av järnvägen)
    Inlägg
    73
    Välkommen blivande hojåkare! Jag började att ta mitt kort i slutet på april i år och på måndag är det dags för uppkörning. Börjar bli något nervös nu.

    Hoppas att du lyckas med kortet innan hösten, även om du verkar ha fullt upp så vill jag nog påstå att det är fullt genomförbart. Kontakta en trafikskola som känns bra och boka in riskettan nu direkt, när du har fått några mil i sadeln och börjar känna dig säker så bokar du risktvåan.

    Har man haft B-kort några år så brukar teorin vara rätt så smärtfri att ta sig igenom. Spenderade all ledig tid under påskhelgen med att plugga teori, men så har jag inga barn heller.

    Har du sen en polare att övningsköra med privat så är det guld värt.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    18

    Ny blivande tvåhjulingsåkare

    Citat Ursprungligen postat av Grusbusen Visa inlägg
    Välkommen blivande hojåkare! Jag började att ta mitt kort i slutet på april i år och på måndag är det dags för uppkörning. Börjar bli något nervös nu.

    Hoppas att du lyckas med kortet innan hösten, även om du verkar ha fullt upp så vill jag nog påstå att det är fullt genomförbart. Kontakta en trafikskola som känns bra och boka in riskettan nu direkt, när du har fått några mil i sadeln och börjar känna dig säker så bokar du risktvåan.

    Har man haft B-kort några år så brukar teorin vara rätt så smärtfri att ta sig igenom. Spenderade all ledig tid under påskhelgen med att plugga teori, men så har jag inga barn heller.

    Har du sen en polare att övningsköra med privat så är det guld värt.
    Tackar!
    Jag har i och för sig lagt upp en lite mer långsiktig plan så jag inte behöver viga resten av min tid till detta, mkt för frun och barnens skull. ;-)
    Men det blir av helt klart. Skulle vara grymt att ta det snabbt och börja köra själv nästa säsong, det håller jag till fullo med om men jag ser det som så att jag har många år av njutning framför mig ändå. :-)

    Teorin blir nog inga som helst problem då jag testade mig på iKörkort MC några ggr utan större motgångar. Ändå är det några år sedan b-körkortet togs.

    Riktigt trevligt forum detta måste jag säga. Mkt läsvärt och peppande.

    Med vänlig hälsning, Danne

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har man B-kort så ser jag det som att det inte är några problem med teorin, man har ju mycket gratis från den erfarenheten. Jag tog körkort förra året, 30 år efter att jag tog B-kort. Jag fick vid första körlektionen ett antal testprov via körskolan, det var det enda teorin jag gjorde innan provet.

    Lycka till, det svåraste tyckte jag var krypkörningen. Tyvärr hade jag inte tillgång till MC så jag körde ingenting privat förutom ett par timmar på grannens hoj de två kvällarna innan uppkörning.
    /Erik

  8. #8
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Jag sa till min fru att jag börjar försiktigt så kanske jag tar kortet till nästa år. Att köpa hoj inte var inte ens aktuellt. Det får allt vänta på sig, så hon skulle inte behöva oroa sig...

    Detta höll inte. Knappt två månader senare har jag nu visst både kortet klart och hoj. Hoppsan.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    18

    Ny blivande tvåhjulingsåkare

    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Har man B-kort så ser jag det som att det inte är några problem med teorin, man har ju mycket gratis från den erfarenheten. Jag tog körkort förra året, 30 år efter att jag tog B-kort. Jag fick vid första körlektionen ett antal testprov via körskolan, det var det enda teorin jag gjorde innan provet.

    Lycka till, det svåraste tyckte jag var krypkörningen. Tyvärr hade jag inte tillgång till MC så jag körde ingenting privat förutom ett par timmar på grannens hoj de två kvällarna innan uppkörning.
    Tackar för lyckönskningarna!
    Tror inte heller teorin blir något att oroa sig för. Problemet är tid. Och handledare. Har en eller två som jag kommer kunna åka med sporadiskt närmaste året, sen är det en polare som jag umgås mer med som har möjlighet att vara handledare och därigenom får jag större möjligheter att öva oftare. Plus att det är då sista året på universitetet och jag siktar på att ta kortet efter examen.

    Ska hursomhelst bli riktigt kul att öva på de tekniska momenten och lära sig hantera cykeln i tajta situationer och kurvtagning mm. Köra rakt fram är nog inga större problem. ;-)

    Med vänlig hälsning, Danne

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    18

    Ny blivande tvåhjulingsåkare

    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Jag sa till min fru att jag börjar försiktigt så kanske jag tar kortet till nästa år. Att köpa hoj inte var inte ens aktuellt. Det får allt vänta på sig, så hon skulle inte behöva oroa sig...

    Detta höll inte. Knappt två månader senare har jag nu visst både kortet klart och hoj. Hoppsan.
    Haha, ja, vem vet hur det blir?! :-)

Liknande ämnen

  1. VN800 - Blivande bobber
    Av nauska i forum Min hoj
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-05-24, 09:10
  2. adrenalinkick eller blivande organdonatörer
    Av Foosi i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-13, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •