Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 47

Ämne: Abs

  1. #31
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Olika tyckande om en reduceringsventils vara eller inte vara där jag ju haft en viss erfarenhet vid bromsning från hastigheter upp till 70-80. Men så är det, vi tycker olika...

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Först 60-70 nu 70-80 hur fort går kinesen?.Testa på torr asfalt med litet lager grus på,kan ju finnas i en paniksituation.Har kört på alla underlag med abs på hoj i 8år och vet hur bra det är.Min styvdotter köpte mot min avrådan en kinesmoped,popcorn hette den en massa bling,bling och även "abs" stod det på den,men det fanns det ju inte,bara en dekal på oket var väl nån ventil kanske som kineserna kallar abs.Bromsarna var då värdelösa på den som allt annat.

  2. #32
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jättelätt att få bakhjulslåsning både på asfalt och speciellt på grus. Framhjulslåsning är det ju inga problem att få på grus heller. De som kör på alla underlag tror jag har bättre medvetenhet om dessa problem och kan anpassa sin bromskraft bättre.
    Som jag skrivit tidigare så är ABS ett mycket bra system för all vanlig åkning.
    Som du skriver är det lättare att låsa på grus. Om du nu ställer in din ventil för att det inte ska låsa på grus, vad tror du händer med bromssträckan på exempelvis asfalt?

    /Freddo

  3. #33
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Först 60-70 nu 70-80 hur fort går kinesen?.Testa på torr asfalt med litet lager grus på,kan ju finnas i en paniksituation.Har kört på alla underlag med abs på hoj i 8år och vet hur bra det är.Min styvdotter köpte mot min avrådan en kinesmoped,popcorn hette den en massa bling,bling och även "abs" stod det på den,men det fanns det ju inte,bara en dekal på oket var väl nån ventil kanske som kineserna kallar abs.Bromsarna var då värdelösa på den som allt annat.
    Går det brant nerför så är 80 ingen omöjlighet med en kinesisk moped. Bromsarna är inte alls värdelösa på en kinesisk moped. Jag hade skiva både fram och bak. Pendlade med en kinesisk moped av märket Baotian i två års tid. Nog är kvalitén sämre och saker kan gå sönder men då är reservdelarna snorbilliga så det är ju en avvägningsfråga när man köper en ny moped.

    De sätter alltså dit en enhet som de skriver ABS på som inte har någon positiv funktion alls och säljer mopeden över hela världen med ett sämre bromssystem än om enheten inte suttit där? Ni får väl snart ge er och inse att enheten har en funktion som för den stora massan i en paniksituation på asfalt är en fördel. 99,9% av alla tvåhjulingar rullar på asfalt och mest när det är fint väder.

  4. #34
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Alltså nu ändrar du historien igen. Du förespråkar att vi ska ta en pryl som sitter fabriksmonterad på en moppe som så vitt vi vet saknar intelligent funktion är dekaltrimmad med ABS och montera på random MC och så tycker du att VI ska ge oss.

    Att kineserna monterar dit en reduceringsventil från fabrik kan ha massor av orsaker, t ex att bromssystemet är överdimensionerat för att passa starkare scootrar. Så ser det antagligen ut på en del västerländska MC också. Du säger i praktiken att vi ska montera på en moppe-broms på en mc...

    Jag inser att det går prestige i det här nu och lägger ner och hoppas du inte skadar dig själv eller nån annan om du monterar dit den där reduceringsventilen.

    /Freddo

  5. #35
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag förespråkar egentligen ingenting men när jag läser en tråd där TS undrar om det finns ett mekaniserat ABS-system så kom jag att tänka på den varianten som finns fabriksmonterade på en del nya mopeder och 125cc scootrar och finns att köpa att sätta dit i efterhand. Att jag själv efter flera års pendlande med moped vet att att det fungerar verkar av någon anledning inte få fäste hos vissa. Ni tror väl att jag ljuger.

    Enheten är inte mekaniserad som så utan bygger på att reducera trycket i bromsvätskan för att minska risken för låsning av framhjulet. Jag är övertygad om att systemet hade fungerat på en ordinär mc också, kanske med en viss modifiering vad gäller när trycket ska minskas.

    Du hävdar med sunda argument som jag läser och förstår och får motargument av mig. När jag till slut hävdar att enheten som sådan inte kan vara så dålig som du hävdar eftersom den är monterad på mopeder som även de måste klara av vissa grundläggande krav inkl bromsverkan för att överhuvudtaget få säljas så lämnar du diskussionen.

    Som en parentes så kan en EU-moped från Kina även säljas och köras i Kalifornien som ju har världens strängaste avgaskrav. Tror ni verkligen att ett dåligt bromssystem hade fått säljas där?

    Nu lämnar jag detta forumet, hej.

  6. #36
    Ankan1
    Gäst
    Hmmm, det låter ju väldigt intressant med endast en övertrycksventil som kan hindra bromsen från att låsa sig på en mc.Frågan är ju bara hur snabbt den kan öppna och stänga i en kritisk situation eller om den överhuvudtaget stänger sig direkt efter en låsning.Har du möjligtvis testat vid en låsning och var kan man isåfall få tag i detta system.

    Men va f_n, ska du dra från forumet nu igen Bosse.

  7. #37
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nja jag uppfattar det inte som diskussion längre så det är mest därför jag lägger ner. Inte heller verkar jag få fram varför en reduceringsventil inte kommer ge den funktion som efterfrågas.

    Men två paranteser. För det första, ingen sensor på hjulet ingen ABS. Det finns bara dålig bromsverkan eller risk för låsning. Precis som vilken broms som helst.

    Parants två, jag vet inte vilka krav carlifonien har på bromsar eller dess koppling till avgaskrav. Men jag vet de svenska kraven för bromsar och de flesta skulle nog bli lite tveksamma om de visste. Kravet är på torr asfalt är att kunna stanna på 19,5m från 50km/h. Det säger kanske inte så mycket, men en normal bil med normalt fungerande broms stannar på under 10m och en rallybil på ca 5-7m om bromsen är okej. Så de flesta skulle antagligen uppfatta bromsen som trasig ifall det tog 19m att få stopp. Trots att det uppfyller kraven. Prova själva.

    Att reducera bromstrycket kommer att skapa mer fara än det löser och personligen väljer jag lätt risken att bromsa omkull mig än riskerna med att inte få ner hastigheten innan krock.

    /Freddo

  8. #38
    Ankan1
    Gäst
    Men det är garanterat väldigt otrevligt med låsta frambromsar ...

    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-07-13 klockan 14:45.

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    107
    Är det någon som egentligen har koll på hur nämnda ventil faktiskt fungerar? Sökte runt lite och hittade inget definitivt, men det verkar inte som den minskar det maximala bromstrycket. Som jag förstår det så ger den snarare en viss tröghet i systemet.

  10. #40
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Abs

    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Men det är garanterat väldigt otrevligt med låsta frambromsar ...

    Usch ja!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •