Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 47

Ämne: Abs

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Abs

    Att dömma ut denna "ABS"- enhet som ingenting värd är att ta i. Gemene man som kan dra för hårt i frambromsen skulle nog vara tacksam för att hjulet inte låser utan släpper på trycket. Jag har skrivit och framhållit att det inte är ABS i egentlig bemärkelse men nog är det bättre än ingenting alls i en paniksituation.

    Någon skrev att han hade något på sin Intruder. Skulle vara kul att veta vad.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  2. #22
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Det var väl jag som skrev om mun intruder och det är original allt ihop, bromsen är bara inte bättre än så.

    Min invändning är att den där ventilen inte kommer göra någon som helst nytta där den behövs om man inte har reducerat trycket så pass mycket att man vesäntligt förlänger bromssträckan. På torr asfalt är låsning inte ett problem innan man kommit ganska långt ner i hastighet och på alla hala underlag skulle du behöva ställa ner trycket så pass mycket att det är högst tveksamt att det skulle klara ett bromsprov vid en flygande besiktning.

    Om man tycker att längre bromsträcka är att föredra framför eventuellt låsning på torr asfalt så visst... Men jag skulle föreslå en kurs hos SMC först, jag antar att de lär ut bromsteknik. Sedan kan man själv göra en bedömning av risken att låsa sina bromsar och i vilket skede av en inbromsning det i så fall sker. Därefter tar man sig en rejäl funderare över funktionen på den där reduceringsventilen och vad det får för konsekvens för bromssträckan.

    /Freddo

  3. #23
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Abs

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Det var väl jag som skrev om mun intruder och det är original allt ihop, bromsen är bara inte bättre än så.
    Du har alltså någon form av reduceringsventil i bromssystemet?

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  4. #24
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Du har alltså någon form av reduceringsventil i bromssystemet?

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Nä, men med enkel skiva fram blir det inte bättre. Tror dessutom att det är enkelkolv på bromsoket, fast jag kan ha fel och att det är två-kolvs. Bak är det trumma och de ger väl ungefär den bromsverkan som du kommer få ifall du sätter dit en reduceringsventil.

    /Freddo

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror inte på reduceringsventiler om de är "manuella". Antingen riktig ABS eller att man lär sig att bromsa effektivt. Många saknar den förmågan att kunna stanna effektivt på olika underlag. Orsaken beror ju på flera saker. Bristande träning eller dåliga bromsar på hojen.
    Skyll inte på underlag eller däck.
    Det skall nog vara riktig ABS för att funka bra på en hoj vid normalkörning.
    Vid avancerad gruskörning funkar den inte bra.
    Har ABS på bilen som funkar bra. Används ju lite då och då på vintern och provocerar ibland på sommaren för att hålla systemet intakt.

  6. #26
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror inte på reduceringsventiler om de är "manuella". Antingen riktig ABS eller att man lär sig att bromsa effektivt. Många saknar den förmågan att kunna stanna effektivt på olika underlag. Orsaken beror ju på flera saker. Bristande träning eller dåliga bromsar på hojen.
    Skyll inte på underlag eller däck.
    Det skall nog vara riktig ABS för att funka bra på en hoj vid normalkörning.
    Vid avancerad gruskörning funkar den inte bra.
    Har ABS på bilen som funkar bra. Används ju lite då och då på vintern och provocerar ibland på sommaren för att hålla systemet intakt.
    Det är i paniksituationer jag hela tiden argumenterar om. Inte kontrollerade vardagsbromsningar där man visst kan lära sig att bromsa optimalt utan ABS. Men när paniken är där så tänker gemene man inte rationellt utan bromsar så hårt det bara går och då är det ju oftast kört om man låser framhjulet/bakhjulet. En reducering/pulsering av bromsvätsketrycket måste ju bara vara att föredra framför låsning. Det är liksom panik och man tänker inte rationellt i en sådan situation. Ett ordentligt ABS-system ska man ha men som ett alternativ till riktig ABS är en reducering av trycket bara bra i en paniksituation.

  7. #27
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nej det kommer inte att vara bra för att en reduceringsventil kommer att reducera vid fel tidpunkt. Vilket är orsaken till att man har en givare på ABS.

    Jag har bromsat så hårt det bara går på framhjulet på XJ6 och det dröjer rätt länge innan ABS:en kickar in. Så det reduceringsventilen kommer att göra är att minska trycket när det gör som mest nytta och låsa hjulet något senare på sin höjd. Om man inte ställer ner trycket så pass mycket att man har mycket dålig bromsverkan hela vägen. Det i sin tur kan ju bli lite svårt att förklara när man kört över någons unge som klev ut i vägen.

    Den där ventilen är faktiskt en riktigt dålig idé skulle jag säga.

    /Freddo

  8. #28
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Abs

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg

    Den där ventilen är faktiskt en riktigt dålig idé skulle jag säga.

    /Freddo
    Olika tyckande om en reduceringsventils vara eller inte vara där jag ju haft en viss erfarenhet vid bromsning från hastigheter upp till 70-80. Men så är det, vi tycker olika...

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  9. #29
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Mjo, men det där skulle vara världens enklaste att visa ifall vi hade en. Den kommer göra fel saker vid fel tillfällen. Såvida den inte har en dold funktion som håller rätt på rörelseenergier, men det känns inte så troligt.

    Har du nån gång lyckats låsa ett hjul från första början när du bromsar hårt? Jag tror aldrig jag sett det på vare sig bil eller mc som varit utrustade med standardbromsar. Vet inte ens om jag sett det på racingbilar trots de betydligt kraftigare bromsarna som sitter på dessa.

    Det enda jag med säkerhet vet att det händer på är billiga cyklar. Men där är rörelseenergin så låg att det inte är så konstigt.

    /Freddo

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Mjo, men det där skulle vara världens enklaste att visa ifall vi hade en. Den kommer göra fel saker vid fel tillfällen. Såvida den inte har en dold funktion som håller rätt på rörelseenergier, men det känns inte så troligt.

    Har du nån gång lyckats låsa ett hjul från första början när du bromsar hårt? Jag tror aldrig jag sett det på vare sig bil eller mc som varit utrustade med standardbromsar. Vet inte ens om jag sett det på racingbilar trots de betydligt kraftigare bromsarna som sitter på dessa.

    Det enda jag med säkerhet vet att det händer på är billiga cyklar. Men där är rörelseenergin så låg att det inte är så konstigt.

    /Freddo
    Jättelätt att få bakhjulslåsning både på asfalt och speciellt på grus. Framhjulslåsning är det ju inga problem att få på grus heller. De som kör på alla underlag tror jag har bättre medvetenhet om dessa problem och kan anpassa sin bromskraft bättre.
    Som jag skrivit tidigare så är ABS ett mycket bra system för all vanlig åkning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •