Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 47

Ämne: Abs

  1. #11
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Finns det sensorlösa system för bilar?

    Detta med tryckmätning på moppar kanske är tillräckligt för mopeder där hastigheterna är lägre än för en mc. Att begränsa trycket är ju tämligen kasst då vi egentligen behöver bromsa hårdare i proportion till hastigheten, dvs högre bromstryck. Om trycket skulle begränsas skulle vi alla krascha pga mångfallt längre bromssträckor. Vad säger en besiktning om detta? När väl friktionen går över till glidning känner ju ABS-systemet av detta genom oväntade pulsförändringar på bromsande hjulet och släpper bromsen i samma takt (tandhjulet i hjulet...)...

  2. #12
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Finns nått som heter bromsvåg som teorin skulle kunna användas på detta sätt, tryckreducerabde alltså. Men det är ju inte det egentliga användningsområdet och har aldrig hört talas om någon som använt dem i det syftet.

    /Freddo

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg

    Kinesernas reduceringsventil låter inte som vidare genomtänkt lösning.

    /Freddo
    Jag håller inte med då folk i allmänhet kör på asfalt och drar så det låser i en paniksituation och då faller man. Reducering av trycket när det når en viss nivå och icke låsning med längre bromssträcka är ju då att föredra. Vid normal inbromsning är inte ventilen aktiv överhuvudtaget, eller jag skulle ju inte tro det. Passar till 125cc scooter så det skulle säkert fungera på vanliga hojar också. Ett test på en hoj och dra fullt från 150 hade varit intressant tycker jag. Det fungerar vid kraftig inbromsning från 60-70 på torr asfalt för det vet jag av egen erfarenhet från en EU-moped.

    Hittade ABS-enheten lös: http://www.ebay.co.uk/itm/Baotian-AB...escription_tab

    Tycker idén som sådan är bra och det är innovativa kineser som får för sig att tillverka enheten. En enkel och billig enhet som visst då fungerar i de flesta lägena.

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Att montera en bromsdetalj som man TROR sig veta hur den fungerar och som fungerar i DE FLESTA lägena är väl just sånt som jag skulle säga inte är så genomtänkt.

    Det systemet kommer bara leda till en sak, längre bromssträcker på asfalt. Ställer man den riktigt lågt så kommer bromssyräckan bli längre på alla underlag och den kommer ändå inte hindra att man bromsar omkull sig eftersom det inte behövs så stort tryck för att låsa ett hjul på halt/glatt underlag.

    Det är ju en sak att försämra bromsen på nått toppar 50km/h och nått som toppar 150km/h...

    /Freddo

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Abs

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Att montera en bromsdetalj som man TROR sig veta hur den fungerar och som fungerar i DE FLESTA lägena är väl just sånt som jag skulle säga inte är så genomtänkt.

    Det systemet kommer bara leda till en sak, längre bromssträcker på asfalt. Ställer man den riktigt lågt så kommer bromssyräckan bli längre på alla underlag och den kommer ändå inte hindra att man bromsar omkull sig eftersom det inte behövs så stort tryck för att låsa ett hjul på halt/glatt underlag.

    Det är ju en sak att försämra bromsen på nått toppar 50km/h och nått som toppar 150km/h...

    /Freddo
    Du pratar om att försämra bromsen vilket ju inte är fallet. Som jag fattar det så blir det en reducering/pulsering av bromstrycket vid ett visst tryck och inte innan. Inte låsa hjulet vid en panikbromsning är ju bara positivt.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  6. #16
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Jo men fundera över hur god bromsteknik fungerar och när ett hjul främst låser. Det den här ventilen kommer göra är att minska trycket i början av en bromsning där risken för låsning är minst och där högt bromstryck gör som bäst verkan. Ju lägre fart vi får desto högre risk för låsning, det är där nånstans som det börjar bli intressant men det tar inte det här systemet hänsyn till.

    Istället får vi nog anta att ventilen stängt igen om vi inte vill ha bromssträcka som en oljetanker, och då kommer hjulet låsa och vi bromsar omkull oss iaf. Så vi uppnår ingenting jämfört med att montera dit en dålig broms.

    /Freddo
    Senast redigerat av TheCrow den 2013-07-08 klockan 13:00. Anledning: FFE...

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror inte på sådant system, utan det skall nog vara ett riktigt system.
    Kommer du 150 på en hoj som väger ca 250kg och har torr asfalt, så kan du nypa till hårt för hojen pressas ju framåt neråt och ökar tyngden väldigt mycket på framhjulet, samtidigt som hojen lättas i bak. Den neråtriktade kraften minskar ju när farten avtar och det är ju då som en riktig ABS fungerar bäst. Jag vet inte hur ABS funkar då bakhjulet lättar om man inte släpper i tid. vet någon???

  8. #18
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    ABS jobbar på men jag har lättat en decimeter i bak, jag såg en kille lätta en halvmeter i bak och en kvinna på risk2:an berättade att hon slog runt trots ABS.

    Det är dock resultat av dålig bromsteknik och inte dålig ABS. Gör man som ska så är det inget problem sägs det.

    /Freddo

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Abs

    Jag har försökt hitta en detaljerad beskrivning av ABS-enheten i fråga men misslyckats. På en moped fungerar det i varje fall på torr asfalt. Anledningen till att jag nämnde den var för att för mig veterligen finns det inget annat än tryckreducering för att lätta på en låsning av ett hjul vid panikbromsning.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  10. #20
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag har försökt hitta en detaljerad beskrivning av ABS-enheten i fråga men misslyckats. På en moped fungerar det i varje fall på torr asfalt. Anledningen till att jag nämnde den var för att för mig veterligen finns det inget annat än tryckreducering för att lätta på en låsning av ett hjul vid panikbromsning.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Jo, det finns ABS istället. Skillnaden är att en ABS jobbar lite olika beroende på situation. Det finns t ex ABS som inte jobbar alls i låga hastigheter, då på bil naturligtvis. Sedan kan de jobba så att de öppnar och stänger men med bibehållet tryck när de nyper, eller steglöst tryckreducerande.

    Men de jobbar alltid utifrån parametrarna bilens rörelse kontra hjulets rörelse. Det är t ex aldrig en ABS som kickar in när bilen står still, eller när en MC står still. Den där kinesventilen kommer som jag förstår det kicka in bara man trycker in bromsen tillräckligt hårt. Vilket i ett extremfall leder till att stannar du i en brant backe som kommer du få mindre bromskraft ju hårdare du trycker om den är steglös.

    Med undantag för att det möjligen finns en tröskel innan ventilen öppnar så kommer den fungera exakt som en dålig broms. Dom flesta är ändå rätt överens om att bra bromsar är att föredra framför en dålig även om man riskerar att bromsa omkull sig. Alternativet är ju att man många ggr inte får stopp alls i tid.

    Fortfarande måste vi komma ihåg att låsningen av ett hjul sällan kommer i början av bromsningen utan halvvägs nånstans kanske i de fall vi panikbromsar. Dålig bromsteknik kommer troligen leda till att vi tippar över på näsan oavsett ifall vi inte satt ner bromsförmågan så pass att mc:n inte niger tillräckligt.

    /Freddo

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •