Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 37

Ämne: En grillad med bröd

  1. #21
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    I rondellen Saltängsvägen-Johannisbergsvägen, fast bara när det är Power Meet

    Åhh, var du också där?
    Var där igår med hojen. Fick lite tråkningar, men det får man ta om man kör hoj på en raggarträff.
    /Zeeuus

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    I rondellen Saltängsvägen-Johannisbergsvägen, fast bara när det är Power Meet
    Aha!.
    Ove

  3. #23
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Åhh, var du också där?
    Var där igår med hojen. Fick lite tråkningar, men det får man ta om man kör hoj på en raggarträff.
    Trist o höra att du fick gliringar. Jag gillar både hojar o "raggar"bilar, det är ju bara fånigt o anse att det ena utesluter det andra, och jag tror nog att huvuddelen av dom "seriösa" bilmänniskorna uppskattar schyssta bågar också. Du råkade nog ut för några rötägg, såna där som bara hänger på för o festa... Jag kryssade mig fram mellan bilarna längs raggarrundan o filmade utan större bekymmer. Kör man bara lugnt o undviker att repa ner dom allra finaste bilarna så tror jag inte nån tittar snett.

    Knarr


  4. #24
    Det finns ju hur mycket bra matställen som helst om man bara letar lite. Dom bästa matställena är sällan dom mest lättillgängliga utan ligger inne i samhällena. För att sen kasta in en liten brasklapp om raggmunkar(raggarmunkar) är ett bevis på den svenska kulinariska kvalitén så har vi inte så mycket att vara stolta över.
    Men jag håller med, svensk snabbmat eller den försvenskade versionen av snabbmat från andra länder är väldigt enahanda och smaklös. Den smakar salt! I och för sig som merparten av rätterna i den traditionella svenska matkulturen.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Det finns ju hur mycket bra matställen som helst om man bara letar lite. Dom bästa matställena är sällan dom mest lättillgängliga utan ligger inne i samhällena. För att sen kasta in en liten brasklapp om raggmunkar(raggarmunkar) är ett bevis på den svenska kulinariska kvalitén så har vi inte så mycket att vara stolta över.
    Men jag håller med, svensk snabbmat eller den försvenskade versionen av snabbmat från andra länder är väldigt enahanda och smaklös. Den smakar salt! I och för sig som merparten av rätterna i den traditionella svenska matkulturen.
    Jo visst skall man ta sig in i samhällena för att hitta bättre käk än vad som erbjuds i kiosker eller liknande. Finns faktiskt en del lunchrestauranger som erbjuder skapligt käk till överkomlig peng.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    För att sen kasta in en liten brasklapp om raggmunkar(raggarmunkar) är ett bevis på den svenska kulinariska kvalitén så har vi inte så mycket att vara stolta över.
    Jajjamen! Det är enkel och mycket god mat som vi kan vara stolta över! Men tyvärr finns det avarter där också med frysta raggmunkar som får slarvigt tinas upp och fläsk som hanteras illa på stekbordet - hälften bränt och resten rått, ingen höjdare.

    Rätt och omsorgsfullt tillagad med nyrivna potatisar, stekta i riktigt smör tills dom är gyllene och har en frasig kant, tillsammans med fläsk som serveras frasigt och med härlig seghet och lite knastrighet i svålen + hemgjord lingonsylt.

    Finns ju annat också: Dillkött av lamm som exempel. Framdelsköttet på djuren är väldigt underskattat. Ujuj vilka goda grytor som kan göras, bara det att det finns inte så många riktigt duktiga kockar i restaurangvärlden utan det blir det gamla vanliga grillade och en massa fjålls med märkliga ingredienser som man försöker stila med, och det imponerar INTE på mig.
    Ove

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jajjamen! Det är enkel och mycket god mat som vi kan vara stolta över! Men tyvärr finns det avarter där också med frysta raggmunkar som får slarvigt tinas upp och fläsk som hanteras illa på stekbordet - hälften bränt och resten rått, ingen höjdare.

    Rätt och omsorgsfullt tillagad med nyrivna potatisar, stekta i riktigt smör tills dom är gyllene och har en frasig kant, tillsammans med fläsk som serveras frasigt och med härlig seghet och lite knastrighet i svålen + hemgjord lingonsylt.

    Finns ju annat också: Dillkött av lamm som exempel. Framdelsköttet på djuren är väldigt underskattat. Ujuj vilka goda grytor som kan göras, bara det att det finns inte så många riktigt duktiga kockar i restaurangvärlden utan det blir det gamla vanliga grillade och en massa fjålls med märkliga ingredienser som man försöker stila med, och det imponerar INTE på mig.
    Jo, nog kan raggmunk vara gott tillagat på rätt sätt. Problemet är som sagt att hitta kockar som gör det på rätt sätt. Det är som palt som oftast bara är stabbigt och salt men där en riktig kock kan göra underverk.

  8. #28
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Pyttipanna, med stekt ägg o ketchup!

    Knarr

  9. #29
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218

    Sv: En grillad med bröd

    Alldeles snart är det dags att spänna fast väskorna på hojarna och bege sig ut på vägarna i jakten på sköna kurvor & god mat i vårt avlånga land. Mission impossible eller.. forts följer

    Ps. sköna och roliga kurvor är det ju inte direkt brist på, den 13 och ett par dgr fram kommer vi befinna oss i Dalsland. Närmare bestämt Håverud, så har du tid över haka gärna på ...
    Ds.

  10. #30
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Är det inte Bosse Bildoktorn på whiskyboken? Han som tipsade om champagne som bra (men dyr!) spolarvätska!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •