Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: En grillad med bröd

  1. #1
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218

    En grillad med bröd

    Att köra hoj känns lite som ett äventyr varje gång jag sätter mig på sadeln för att ta en sväng vare sig den är av det kortare slaget eller det längre.Det är något som händer i kroppen och det känns som när man var barn och skulle göra något för första gången.Pulsen ökar en aning och förväntningarna på vad turen kan komma att innehålla gör att det känns spännande. Jag hoppas den känslan aldrig kommer att försvinna.

    Vad jag däremot är innerligt trött på och då gillar jag egentligen det rejält, är vurren på macken, korven vid tjorren osv osv när man ska äta nåt.Sverige är ett fantastiskt matland inte tu tal om saken men att vara spontan och äta en bit vällagad mat nej nej det går inte!(Tänker inte trötta ut er med detaljer från helgens tur i Dalarna&Härjedalen)
    Näe här gäller det att förbereda sig minutiöst om man även vill njuta av vad vårt vackra land har att erbjuda gommen,för det finns bara man vet var man ska leta. Därför har jag gjort lite research på matfronten så att även min gom&smaklökar ska få vara med på sommarens äventyr.


    http://www.whiteguide.se/

    http://www.valkojan.se/index.php/sv/
    Ligger fantastiskt vackert till och deras fish&chips är helt enkelt otroligt god,gjord på röding med två sorters panering.Här har du även möjlighet att övernatta i den av deras stugor precis nere vid vattnet.Får inte missas helt enkelt.

    http://www.lofsta.se/
    Ett gårdmejeri utanför Vallentuna (fin hojväg dit) Här kan du avsmaka,och köpa med dig ostar,smör, vaktelägg m.m ur den högre skolan som Marie Backrud Ivgren vunnit flera priser för.Så glöm inte ta med dig en liten kylväska att lägga i packboxen,ryggan.

    http://www.collinsostbod.se/
    Passa även på att ta dig en sväng till Norrtälje efter Löfsta,vägarna dit innehåller många fina härliga kurvor och du kan vraka o välja grus eller landsväg.Det personalen på Collins inte kan om sitt ostsortiment är inte värt att veta,världsklass på service och ostar.Här kan du även luncha, men det finns ett par ställen precis utanför Norrtälje vid vattnet om man föredrar vila o havsvindar som smeker kinden och svalkar dina svettiga fötter när du lite diskret sparkat av dig dina mcstövlar.

    http://www.lasseiparken.se/
    http://www.loopen.se/

    Är du less på landet? Dra dig in mot stan, närmare bestämt Hornstull.Här hittar du två av mina favvoställen som jag mer en gärna hänger vid sommartid, mer för den sköna avslappnade atmosfären än kanske maten som är klart godkänd. Lasse i parken huserar i ett vackert gammalt hus med anor från 1700-talet i en lummig liten oas och bjuder på både grillat och sköna band som inte kostar något att lyssna på.Ett måste under sommaren för dig som inte varit där än.

    Loopen ligger på vattnet nere vid Hornstulls strand och här sitter du på första parkett och blickar utöver Liljeholmsviken.Kuriosa,testa en (det räcker med en) Carib Lager Beer från Trinidad bara för att.

    Om du har tid ska du naturligtvis ta dig till Slussen och se en utställning på http://fotografiska.eu/Museet, kika in i bokshopen och bläddra lite bland böckerna för att slutligen ta dig högst upp till bistron.Här har Paul Svensson haft en finger med i menyn så det är helt klart värt ett besök en regnig dag.

    http://www.friden.nu/www.friden.nu/Valkommen.html
    Måste hit i sommar deras vedeldade pizzor är vida omtalade har du varit där?

    http://www.ostroofarfarm.com/

    Hm känns som jag kom ifrån ämnet en aning så nu vet jag inte riktigt hur jag ska knyta ihop det hela...
    Fast det kanske jag inte behöver ge mig dina favorittips på ställen att äta på i vårt avlånga land, korv eller inte
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230

  3. #3
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Hahaha Bullens är goda!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    har några gånger prövat sk. hemlagad mat ute på diverse gatuchapp.
    Min salig mor skulle gråta om hon visste hur det smakade. Blääh.
    Varför finns det så få ställen som lagar god mat till rimligt pris??
    Dessa som står i diverse mojar saknar det gamla svenska begreppet "hemlagat"

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag hävdar bestämt att det svenska köket håller världsklass. Men här som på de flesta andra ställen är det svårt att hitta det som är bra, det finns allt för många syltor som serverar värmda halvfabrikat, och det dom gör själva håller en klass som inte jag godkänner som mat.

    Husmanskost på riktigt, lagat på plats och med riktigt bra råvaror är vad jag vill ha när jag är ute och åker, men ack va svårt att hitta.

    Fisk? Plattfisk som panerats på fabrik och levererats fryst - tillagad på stekhäll med billigt flytande stekfett eller i varmluftsugn - serverad med "remouladsås" på hink och flottiga strips? Nä hellre korv med bröd!

    Hamburgare? Stekt skiva av korksula från en gammal platådoja lagd i sunkig mikrovärmd bulle från Mac Gyllene Måsen ( MAX hamburgare är däremot riktigt bra! )

    Andra ändan av samma sak - Gourmetköret. Blev för något år sen bjuden på 5-rätters på en av landets mest berömda inrättningar för matkultur. Erfor där att när man ohjälpligt misslyckats med maträtten kan man fullborda förödelsen och kalla det något fint. Ex.vis potatismos som blir blaskigt p.g.a. potatisen är för omogen kan man späda ytterligare, sila och kalla det hela "Potatisemolution" Fint och närmast äckligt...
    Efter den 5-rättersmiddagen ville jag gäärna att det funnits en korvkärra på torget så man kunnat få en kokt med bröd och lite känsla av att ha ätit.

    Nä! Hitta matställena är svårt. Bra ide att lägga upp en tråd som kan vara till hjälp.
    Senast redigerat av Ove den 2013-07-04 klockan 20:48.
    Ove

  6. #6
    I Skellefteå måste Krysset besökas. Enligt utsago en av de första Maxställena. Bara ett hål i väggen med utebord först, nu finns ett litet akvarium om det regnar. Inhyst i gaveln på Shell vid E4 söder. Goda hamburgare, fick faktiskt en utmärkelse en gång.

    Ur-Frasses, nej inte den på torgen utan längs efter Kanalgatan vid sportbaren har numera bytt namn till Big Smajl, dock misstänker jag att det kan vara samma leverantör. God lökdressing.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kanske skulle lämna ett bidrag - På Högkullen av Kinnekulle finns en restaurang med en lunchbuffe som inte går av för hackor. Även den hungrigaste kan få mer än nog där. Gillar man inte allt så finns det ändå alltid godbitar i utbudet. Det har hänt att jag inte orkat hela vägen fram till varmrätten
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    I Skellefteå måste Krysset besökas. Enligt utsago en av de första Maxställena. Bara ett hål i väggen med utebord först, nu finns ett litet akvarium om det regnar. Inhyst i gaveln på Shell vid E4 söder. Goda hamburgare, fick faktiskt en utmärkelse en gång.

    Ur-Frasses, nej inte den på torgen utan längs efter Kanalgatan vid sportbaren har numera bytt namn till Big Smajl, dock misstänker jag att det kan vara samma leverantör. God lökdressing.
    Ack ja, när jag bodde i Skelleftehamn åkte vi ofta dit, två tanter som huserade i ett gatukök.
    Otroligt goda hamburgare mycket bättre än de på Max på norra sidan av älven, de hade också en slags "supermax" med dubbla hamburgare (inte big max utan större).
    Ljuva minnen från åttiotalet.
    När vi nu är inne på god snabbmat vill jag rekomendera Stångebrogrillen i Linköping.
    Hoppas bara att Susie inte tycker att tråden spårar ur, om man även nämner snabbmat.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-07-05 klockan 08:22.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Håller med Ove. Visst står det sveska köket i världsklass. men VARFÖR I HELSIKE LAGAS DET INTE ANNAT ÄN DESSA JÄKLA PIZZOR OCH OLIKA KEBABRÄTTER?
    Saknas väl kompetens hos dessa " kockar "
    Visst finns det restauranger med fin, god mat. Ett ställe som dessutom ligger i en mycket fin gammal miljö är ju Kungskvarnen i Borgvik ca 5 mil väster om Karlstad.
    Finns en lättillgänglig lunchresturang på Örsholmen i Karlstad. Väldigt många tradarchaffisar stannar där, som är stammisar, varför de håller en hög kvalité på sin mat.
    På en del sk. vägkrogar har man ju märkt att personalstyrkan är på mininivå. Ostädade, skräpiga golv, skitiga toaletter, kladdigt runt salladsbarer osv.
    Kom och tänka på besök på tyska rastställen utmed autobahn och rena motsatsen vid Skånerasta.
    Ät gott med måtta och må bra

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Där har vi ju ett tips, om man nu skall stanna vid en vägkrog kan det vara en bra idé att kika efter en med många långtradare parkerade utanför.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •