Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Uppkörning gillinge behöver hyra mc

  1. #11
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Såg just att du kanske klarar effektkravet precis. Eftersom du kör som en gud så borde lågfarten inte vara ett problem. Då är nog högfarten ett större problem...

    /Freddo

  2. #12
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Håller med Crow,
    Nu kör jag en custom, men körde upp på en mc via skola.
    Det är inte omöjligt, bara mindre sannolikt, att man skulle klara alla moment klanderfritt på en customhoj.
    Det gäller ju då givetvis inte dig, som är guds gåva till trafik i allmänhet, och MC i synnerhet. ;-)
    /Zeeuus

  3. #13
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Citat Ursprungligen postat av AxJ Visa inlägg
    Uppkörning menar jag då, runt konor ja självklart
    Uppkörning har jag avklarat förra året men på en helt annan hoj Suzuki Bandit hyrde ena gången av körskolan, andra gången körde jag min egen också en Bandit.
    Läste häromdagen på SMC: Körkortsproven är inte rättvisa, scrolla ner du då jag kommer lite utanför ämnet men ändå inte...
    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-fo...ch-utbildning/

    Lycka till!

  4. #14
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Läste det också, men det har väl varit känt länge. Proven är till att börja med gjorda för en viss typ av MC vilket är helt värdelöst. Det rimliga är att de anpassas efter olika typer av MC beroende på vad den som ska köra upp har tänkt sig ha senare.

    Den typ av MC som det dessutom är gjort för är relativt höga och ganska tunga vilket leder till större svårigheter för korta personer. Tjejer t ex som generellt är kortare. Det leder till att man lättare tappar cykeln i backen. Vilket i sig inte är ett problem vid uppkörning då man ska kunna banan. Men innan man kommit så långt så blir det stor skillnad. Man får sig en betydligt större knäck på självförtroendet av att tappa hojen än av att bara sätta ner en fot. Syns tydligt hos min kompisar som också håller på men är just korta och tjejer. Tappat självförtroende leder till fler lektioner så det hela blir dyrare.

    Man kan dessutom ifrågasätta vad lågfartsprovet egentligen ska bevisa. Att man är dum nog att försöka krypköra in mellan parkerade bilar? I mitt sinne så leder man väl cykeln om det är trångt? Eller själva ledandet kan också ifrågasättas, gissar att de flesta grenslar och kör med anksimmet.

    Hålla låg fart rakt fram eller genom serpentin kan dock ha en poäng att kunna beroende på vart man har fotpinnarna. Läraren berättade det händer att folk som kör anksimmet tappar kopplingen vilket leder till att foten riskerar att fastna i backen och fotpinnen knäcker underbenet.

    Högfartsprovet har jag större förståelse för eftersom den tydligt visar att han fattat det där med motstyrning plus att det är en del koordination för att hinna med alla moment.

    Men helt klart borde man koncentrera sig mer på vanlig trafikkörning. Enligt trafikverkets hemsida, tror jag det var, så tar trafikdelen mellan 20 - 45 minuter. 20 minuter känns ju verkligen tveksamt att man skulle hinna kolla av speciellt mycket i trafiken.

    Man kan ju också undra hur det kommer sig att tung MC räknas från 35kW men det krävs minst 40kW för att få köra upp. Känns som nått som är konstruerat enbart för att få bort de flesta custom-hojar i 800-klass så någon får hyra ut fler motorcyklar.

    /Freddo

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Om du gudomligt behärskar alla moment med din customhoj så är det väl bara att köra upp med den?
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Det gäller ju då givetvis inte dig, som är guds gåva till trafik i allmänhet, och MC i synnerhet. ;-)
    Känn igen självironi när ni träffar på den, även jag har varit en GUD i trafiken men jag var fan så ensam om åsikten. Nu vet jag att dom andra hade rätt och jag har haft sällskap genom livet av påpassliga och starka skyddsänglar.

    Till saken: Custom har en nackdel i manöverförmåga genom låg tyngdpunkt och att man som förare sitter lågt och lite konstigt, men annars är det väl inte några större problem. Är man bara van vid en knepig ergonomi så kan man ändå få grejerna att fungera, det handlar ju ändå bara om en vanlig enkel motorcykel....
    Ove

  6. #16
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Känn igen självironi när ni träffar på den, även jag har varit en GUD i trafiken men jag var fan så ensam om åsikten. Nu vet jag att dom andra hade rätt och jag har haft sällskap genom livet av påpassliga och starka skyddsänglar.

    Till saken: Custom har en nackdel i manöverförmåga genom låg tyngdpunkt och att man som förare sitter lågt och lite konstigt, men annars är det väl inte några större problem. Är man bara van vid en knepig ergonomi så kan man ändå få grejerna att fungera, det handlar ju ändå bara om en vanlig enkel motorcykel....
    Nu är du Gud på forumet iaf :-)
    Senast redigerat av jrutgers den 2013-07-05 klockan 21:36. Anledning: Förlåt för OT

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Nu är du Gud på forumet iaf :-)
    Tackar!
    Ove

  8. #18
    Medlem AxJs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Känns som denna tråd gick fort OT men det är väl skitsamma, vill bara informera att jag hitta en suverän sida som kör ut hojar till gillinge banan för 1200:- per prov tillfället, vilket jag kan tycka är en rimlig peng.

    Många verkar undra varför jag inte väljer att köra med min egen när jag var ironisk angående min körförmåga, tydligen inte rätt forum o skämta till det på.
    jag väljer o köra en lättare hoj viktmässigt för att öka mina chanser till att få kortet vid första tillfället då jag anser att 1600kr inte är nått man bara slänger i sjön, har inget behov av att hävda mig o visa hur duktig jag är för handledaren vid provtillfället.

  9. #19
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Min körskola tar 1300:- för provtillfället och ytterligare en tusing för att hyra hojen från kvällen före så det var ju inte så värst stor skillnad...

    Uppenbarligen fungerar inte ironi åt andra hållet heller...

    Sen kan jag tycka att det är lite märkligt att hyra en hoj om man nu har en som är godkänd och som man klarar av banan med. Risken är ju bara större att man gör bort sig på en cykel som man inte är van vid och som har en helt annan typ av balans.

    /Freddo

  10. #20
    Om du kör som en gud, förstår jag inte frågan! Du skapar ju undren själv!
    Jo, jag förstår ironi, men kunde inte låta bli....

Liknande ämnen

  1. Uppkörning på Gillinge
    Av Mastkran i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 16:17
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-06-26, 20:24
  3. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 11:03
  4. Uppkörning på gillinge snart
    Av livewire i forum MC-kort
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 19:20
  5. Uppkörning Gillinge
    Av Peo i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •