Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 41

Ämne: Min första vurpa

  1. #11
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431
    Själv gjorde jag min första vurpa samt mitt första långfinger igår, efter ett års hojkörande. Jag svängde in på en grusväg och fick släpp under bakhjulet. Hojen klarade sig dock fint eftersom den har välthjärn, plus att den landade på mig. Hade inte så hög hastighet så jag klarade mig också fint trots att jag blev lite skrämd, fast min stolthet fick nog ta den största smällen då jag insåg att jag faktiskt inte var så bra som jag trodde att jag var Lyckades själv komma lös. Dock behövde jag lite hjälp att lyfta hojen som lagt sig snyggt i en sluttning. Så jag ställde mig vid vägen och väntade. Fem bilister passerade (alla fånigt gloende) innan jag fick nog. När den sjätte bilisten var i beråd att bara köra förbi han också, då drog jag långfingret Bilisten vände då illa kvickt om och skyndade sig att hjälpa till med hojen. Den lilla rädslan fick jag dock snabt bortmotad, då jag insåg att det var över 18km hem och det bara var att köra hem.

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Min första vurpa skedde uppe i Älvdalen en vinter. Somliga får lära sig att hantera skidorna på hojen den hårda vägen…

  3. #13
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Mymlan Visa inlägg
    ,, Fem bilister passerade (alla fånigt gloende) ,,
    Skrämande, dåligt,,, Ingen av dom kan ha varit hojåkare !

  4. #14
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Skrämande, dåligt,,, Ingen av dom kan ha varit hojåkare !
    Visst kan dom ha varit det.Fick ett mindre fel på Sevenfiftyn ifjor och puttandes på denna hoj uppför en lååång och öde backe utanför Hästveda i Skåne far det plötsligt förbi en mc vars förare skjutsar på någon utan att ens bromsa in och fråga vad som är fel.

    Väl framme vid en parkeringsficka för en närmare studie över felet visade det sig vara bränsleslangen som försvunnit och när jag med en annan kortare slangstump under sadeln fick igång den igen och började köra möter jag helt plötsligt detta stolpskott som jag då gav fingret så nära jag bara kunde när vi möttes.Det kändes djävligt bra ska du tro.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Blev trängd av en buss nere i Österrike,stod nästan helt still men jag hade bussen på ena sidan och en trottoarkant på andra sidan.När bussen trängde mig kom jag närmare och närmare kanten och till slut låg hojen ner.Inga skador på varken oss eller hojen och innan jag visste ordet av det så fanns där ett helt gäng folk som reste upp vår hoj.Nu reser jag iofs upp vår vinge själv utan större problem,men finns där folk i närheten ska man inte vara rädd för att be om hjälp.Nu väger vår hoj 400 kg så därför har jag tränat på att lägga den och resa den själv upp,och detta gör jag varje gång jag byter bakdäck.Är för övrigt ett tips till alla-Träna på att få upp er hoj ifall ni lägger den och där inte finns hjälp i närheten.Det är faktiskt inte så jättesvårt om man har rätt teknik.Har faktiskt sett tjejer som får upp en liggande Goldwing utan att ta i så dom kräks.

  6. #16
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Min första vurpa

    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Det är faktiskt inte så jättesvårt om man har rätt teknik.Har faktiskt sett tjejer som får upp en liggande Goldwing utan att ta i så dom kräks.
    Berätta hur!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Hittils är enda vurpan när man med Xt250:n i gott klipp jagar ett par polare med KTM525r skär en kurva lite för snävt å får ett par rapp av intillstående björkar, nog för att man skall tappa fokus för nån sekund.
    Hursom så när jag kvicknat till så ser jag att jag är på väg rakt ut i skogen, instinktivt vrider jag ner hojjen i gruset. Inga skador förutom att man fick släppa lite på gaffeln för att styret skulle stå rakt igen.
    Hade jag inte lagt hojjen så hade jag med all säkerhet kysst en tall lite väl hårt

  8. #18
    Medlem Mymlans avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Bor i södra Finland i en liten stad som heter Karis
    Inlägg
    431

    Angry

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Skrämande, dåligt,,, Ingen av dom kan ha varit hojåkare !
    Verkligen! Satt där i en halv timma mitt i natten, ingen stannade ens för att fråga hur det gått med själva föraren (alltså jag i det här fallet).

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Berätta hur!
    Själv har jag två helt olika sätt att resa min 400 kg:s klump på.Det ena sättet är att jag sätter rumpan mot sadeln,ena handen på styret och andra handen bakom sadeln vid t ex passagerarhandtagen om sådana finns.Därefter backar jag mot hojen och får alltså upp mc:n med hjälp av benkraften.Detta sätt brukar man använda om man kollar på nätet.Det andra sättet brukar jag själv använda mig av då jag har lagt hojen på sidan för att ta av bakdäcket i mitt garage pga att där är lite trångt och en aning halt på golvet.Här lutar jag mig helt enkelt med magen över sadeln med ena handen på styret och andra handen bakom sadeln(Som i första ex) sedan låter jag min vikt med hjälp av lite benkraft göra jobbet.
    Googla på "Hur får man upp en Goldwing" eller hur reser man en mc upp så finns där filmer hur man gör.Där finns en film på en liten Japan(Tror jag) som reser upp en Goldwing på samma sätt som jag beskrev i senaste ex.Han reser upp vingen på ett helt löjligt enkelt sätt,nästan som om det vore en trampcykel.

  10. #20
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Här är en bra film om ämnet:

    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Så kan du resa din hoj efter vurpa
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 21:56
  3. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02
  4. Hjälp med första Mc:n
    Av jojjebros i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 23:23
  5. Första val!?
    Av Methx i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •