Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Enkeltsving vs. dubbelsving

  1. #1
    Medlem rolfmms avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Dalsland
    Inlägg
    304

    Enkeltsving vs. dubbelsving

    Vad är egentligen fördelen med enkelsving (om det är nån fördel)? Enklare att få av hjulet? (det tar man ju av rätt ofta.......?)
    * Min tidvis dåliga svenska beror på att jag egentligen är norsk.....

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag har ju en Gl 1800cc och den har ju enkelsving och i mitt fall är det en jäkla skillnad till motsats till t ex 1500cc som har dubbelsving.Att plocka hjulet på min är lika enkelt som att ta av att hjul på en bil,men på 1500:an är det en himla massa skruvande.Jag kör ju drygt en säsong på ett bakhjul så det är väl ändå ganska ofta och värt att det är simpelt att ta av hjulet tycker jag.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag har ju en Gl 1800cc och den har ju enkelsving och i mitt fall är det en jäkla skillnad till motsats till t ex 1500cc som har dubbelsving.Att plocka hjulet på min är lika enkelt som att ta av att hjul på en bil,men på 1500:an är det en himla massa skruvande.Jag kör ju drygt en säsong på ett bakhjul så det är väl ändå ganska ofta och värt att det är simpelt att ta av hjulet tycker jag.
    Håller med. Det är ju ett jäkla skruvande och pulande med bakhjulet med dubbelsving. Tänk att bli sittande med punktering ensam ute i skogen. Är man då ovan, så blir det ett helsike.

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Har aldrig haft av något bakdäck och eftersom jag är ganska oförmögen att laga en punktering på ett slanglöst däck vid vägkanten så är det bara punkteringssprayet under sadeln som hjälper.Däremot ser det ju ganska coolt ut med enkelsving.LOL.

  5. #5
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag har ju en Gl 1800cc och den har ju enkelsving och i mitt fall är det en jäkla skillnad till motsats till t ex 1500cc som har dubbelsving.Att plocka hjulet på min är lika enkelt som att ta av att hjul på en bil,men på 1500:an är det en himla massa skruvande.Jag kör ju drygt en säsong på ett bakhjul så det är väl ändå ganska ofta och värt att det är simpelt att ta av hjulet tycker jag.
    Lättare att sno bakhjulet dock om någon skulle vilja. Och de flesta av oss har ju bromsskivelåset på framhjulet.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Lättare att sno bakhjulet dock om någon skulle vilja. Och de flesta av oss har ju bromsskivelåset på framhjulet.
    Hur många stulna bakhjul har du hört talas om? Själv kan jag inte påminna mig om något...

    Men framförallt; Enkelsving är snyggt!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Har aldrig haft av något bakdäck och eftersom jag är ganska oförmögen att laga en punktering på ett slanglöst däck vid vägkanten så är det bara punkteringssprayet under sadeln som hjälper.Däremot ser det ju ganska coolt ut med enkelsving.LOL.
    Tyvärr funkar punkaspray dåligt i däck med slang. En kortare sträcka kan det dock funka.

  8. #8
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av stefan. Visa inlägg
    Hur många stulna bakhjul har du hört talas om? Själv kan jag inte påminna mig om något...

    Men framförallt; Enkelsving är snyggt!
    Noll stycken!

  9. #9
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av rolfmm Visa inlägg
    Vad är egentligen fördelen med enkelsving (om det är nån fördel)? Enklare att få av hjulet? (det tar man ju av rätt ofta.......?)
    Finns en del fördelar.
    Ljuddämpare kan dras närmre utan att gå högt upp, fördel bättre nedläggningsvinkel utan att det tar i backen. Passagerarens fotpinnar kan placeras lägre bättre komfort om man kör med passagerare.

    Snabbare däckbyte nyttan finns vid tävling.

    Utseende snyggare med enkelsving är i och för sig en smaksak.

    En nackdel är att det oftast blir tyngre med enkelsving..

Liknande ämnen

  1. Svenska ord - "dubbelsving"?
    Av Windrose i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-28, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •