Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 35

Ämne: Ljuddämpning av hjälm

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Utan en ruta som leder vinden helt över hjälmen tycker jag att rutor bara är skit. Vinden som rutan, om den är lägre och bara leder bort vinden upp till brösthöjd, tar ju vägen upp till hjälmen + den ordinarie vinden som träffar hjälmen direkt. Det blir kaka på kaka och en jädra turbulens. Med en hel och hög ruta tycker jag det känns som jag sitter i en bil med ruta framför mig. Jag föredrar fullt drag över hela kroppen för det är ju riktig hojåkning.

    Men jag kör ju inga längre sträckor och undviker regn så jag är kanske inte rätt hojåkare att tycka om rutor...
    Det beror väl på hur bra hjälmen fungerar. Jag kör oftast med rutan helt nerfällt och får då vinden i bröstet. Om det regnar eller är kyligt ute kan jag ha rutan i högsta läget vilket då gör att vinden hamnar på övre delen av hjälmen. Med förra hjälmen, Biltema, så var detta olidligt men med min Shoei hjälm så är det inget problem.
    Det är alltså en kombination av rutan och hjälmen som gör det komfortabelt eller inte....

  2. #22
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag har Biltema-hjälm. Ska ha rutan kvar i garaget, men just nu är den avmonterad. Ska testa när/om jag köper ny hjälm. Den är skön, men den läcker lite vid visiret.
    /Erik

  3. #23
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Utan en ruta som leder vinden helt över hjälmen tycker jag att rutor bara är skit. Vinden som rutan, om den är lägre och bara leder bort vinden upp till brösthöjd, tar ju vägen upp till hjälmen + den ordinarie vinden som träffar hjälmen direkt. Det blir kaka på kaka och en jädra turbulens. Med en hel och hög ruta tycker jag det känns som jag sitter i en bil med ruta framför mig. Jag föredrar fullt drag över hela kroppen för det är ju riktig hojåkning.

    Men jag kör ju inga längre sträckor och undviker regn så jag är kanske inte rätt hojåkare att tycka om rutor...
    Jodå; du har rätt till att ha en åsikt, precis som alla andra

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Provade min Transalp med originalrutan som gav vindtryck i bröstet och oljud i hjälmen en Nolan. Köpte en MRAruta, som flyttade luften till halsen just under hjälmen. Jäkligt obehagligt. Lånade frugans bakugn och la in en Lexanbit och formade till en förhöjning till originalrutan. Går bra med Makrolonplast oxå.
    Nu kan jag köra 90-100 med visiret uppfält. Vinden tar precis i överkant på hjälmen. Funderar på att göra en 5 cm högre. Blev ju tystare i hjälmen.

  5. #25
    Jag har kommit fram till att turbulensen på toppen av hjälmen är ett sekundärt problem. Jag har en N90 och jag la en hand på sidan av halsen och tätade där, vips försvann ljudet. Skillnaden var enorm och det var samma med min gamla N101. Ska prova att trycka upp en halsduk och se vad som händer.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Diversion Visa inlägg
    Jag har kommit fram till att turbulensen på toppen av hjälmen är ett sekundärt problem. Jag har en N90 och jag la en hand på sidan av halsen och tätade där, vips försvann ljudet. Skillnaden var enorm och det var samma med min gamla N101. Ska prova att trycka upp en halsduk och se vad som händer.
    Det här med ljudnivå är verkligen skumt. Om jag kör med visiret öppet, så låter det mindre än då det är stängt.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det här med ljudnivå är verkligen skumt. Om jag kör med visiret öppet, så låter det mindre än då det är stängt.
    Bullret kommer väl från skarven visir- hjälm. Jag funderade ju ett tag på att kanta visiret med syntetpäls för att minska bruset och skaffade en tomtemask som jag tänkte slakta och limma dit. Blev inte av för jag köpte en ny hjälm så masken finns kvar om du vill ta över den och testa.
    Ove

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bullret kommer väl från skarven visir- hjälm. Jag funderade ju ett tag på att kanta visiret med syntetpäls för att minska bruset och skaffade en tomtemask som jag tänkte slakta och limma dit. Blev inte av för jag köpte en ny hjälm så masken finns kvar om du vill ta över den och testa.
    Hmmmmmm. Fick då tanken att klä hela hjälmen med fuskpäls. Kanske den blir tyst då.
    Har en gammal Nolanhjälm som kanske skulle kunna vara ett pilotprojekt. Tror jag har en bit fårskinn att prova med. Kanske blir fruktansvärt varmt i den i så fall.

  9. #29
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hmmmmmm. Fick då tanken att klä hela hjälmen med fuskpäls. Kanske den blir tyst då.
    Har en gammal Nolanhjälm som kanske skulle kunna vara ett pilotprojekt. Tror jag har en bit fårskinn att prova med. Kanske blir fruktansvärt varmt i den i så fall.
    Varmt å snyggt!

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror jag har en bit fårskinn att prova med. Kanske blir fruktansvärt varmt i den i så fall.
    Nejdå, ull isolerar även mot värme. ( Tror att du kommer att bli ganska söt i ullhjälmen Olle!)
    Ove

Liknande ämnen

  1. Hjälm för ATV?
    Av hokhok99 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 17:18
  2. Ny hjälm?
    Av rolfmm i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 09:15
  3. Ny hjälm
    Av Sepe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:26
  4. Ljuddämpning
    Av KTMFt i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 18:17
  5. Ny hjälm
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •