Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Ljuddämpning av hjälm

  1. #1
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137

    Ljuddämpning av hjälm

    Fick ett tips häromdagen. Man kan klippa till lite skumplast och trycka in i hjälmen, där örat sitter brukar det vara lite hålrum i stoppningen och passar man in lite mer dämpning där så får man bort mkt vindbrus och ljud, enkelt och gratis.
    Tipsaren hade sytt in extrastoppningen i tyg, men jag testade bara med skumplast och det fungerade över förväntan. Kommer att använda mig av detta i min jethjälm när jag ska köra längre sträckor.
    Fjädring är överskattat..

  2. #2
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Skulle inte våga mig på någon modifiering med skumplast och saker i hjälmen, däremot löser jag det lilla vindbruset jag har med min C3:a med ett par öronproppar eller propparna till mobilen.

  3. #3
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Ljuddämpning av hjälm

    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Skulle inte våga mig på någon modifiering med skumplast och saker i hjälmen, däremot löser jag det lilla vindbruset jag har med min C3:a med ett par öronproppar eller propparna till mobilen.
    Ska det verkligen behövas proppar i en C3?

  4. #4
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Ska det verkligen behövas proppar i en C3?
    Haha, nej egentligen inte. Därför jag skrev ju "lilla vindbruset"..

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av ThompaB Visa inlägg
    Skulle inte våga mig på någon modifiering med skumplast och saker i hjälmen, däremot löser jag det lilla vindbruset jag har med min C3:a med ett par öronproppar eller propparna till mobilen.
    Jag har själv mikrofon/hörlurar inbyggt i min hjälm och det skulle så fall vara farligare än lite skumplast.Har själv 2 st C3 hjälmar och tycker att min nya C3:a har mer plats för själva öronen men samtidigt tätar bättre runt öronen.Det är en bra hjälm som är mycket tyst så jag kör aldrig med pluggar.

  6. #6
    Medlem ThompaBs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    143
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag har själv mikrofon/hörlurar inbyggt i min hjälm och det skulle så fall vara farligare än lite skumplast.Har själv 2 st C3 hjälmar och tycker att min nya C3:a har mer plats för själva öronen men samtidigt tätar bättre runt öronen.Det är en bra hjälm som är mycket tyst så jag kör aldrig med pluggar.
    Sant, det är en väldigt tyst hjälm men efter att lyssnat på motorvägsbrus ett tag vill jag gärna ha lite bakgrundsmusik i öronen istället. Bara i undantagsfall jag kör med detta.

    Har inte satt dit SRC-systemet (tror det heter så?) än då jag tycker det är lite dyrt. Mina mobilproppar dämpar dessutom omgivningsljudet en del även om jag inte lyssnar på musik.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Håller med om att Src är lite väl dyrt,men säkert också mycket bra då det är scala som tillverkar dom så vitt jag vet.En tyst hjälm gör ju att man kan lyssna på musik/radio samt prata med varandra utan bekymmer även i motorvägsfart.Känner inte att jag personligen behöver ljudisolera min hjälm utöver vad den är från början,men ett bra tips dock.

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Håller med om att Src är lite väl dyrt,men säkert också mycket bra då det är scala som tillverkar dom så vitt jag vet.En tyst hjälm gör ju att man kan lyssna på musik/radio samt prata med varandra utan bekymmer även i motorvägsfart.Känner inte att jag personligen behöver ljudisolera min hjälm utöver vad den är från början,men ett bra tips dock.
    Du åker Goldwing va? Dom har ju så gott vindskydd så jag vet det är tyst bakom kåpan
    Åker själv med Shoei Neotec och utan öronproppar så blir det jobbigt.Likaså med min Schuberth S1,har även provat C3 och den är som min Neotec.Det som många säger att det är tyst förstår jag inte.Det måste ju ha med hojen att göra och hastigheten.Sedan har ju alla olika öron,vad vet jag.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Du åker Goldwing va? Dom har ju så gott vindskydd så jag vet det är tyst bakom kåpan
    Åker själv med Shoei Neotec och utan öronproppar så blir det jobbigt.Likaså med min Schuberth S1,har även provat C3 och den är som min Neotec.Det som många säger att det är tyst förstår jag inte.Det måste ju ha med hojen att göra och hastigheten.Sedan har ju alla olika öron,vad vet jag.
    Undrar just vad den personal som jobbar på hangarfartygens däck har för hjälmar? Dels måste de dämpa ljludet bra dessutom måste personalen vara i ständig kontakt med gruppledaren.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Undrar just vad den personal som jobbar på hangarfartygens däck har för hjälmar? Dels måste de dämpa ljludet bra dessutom måste personalen vara i ständig kontakt med gruppledaren.
    Tror inte det är samma sak, Yes (Peltor) hade ju en hjälm med inbyggda kåpor, jag provade den på en affär och tyst blev det, den var samtidigt rätt skön men det blev ingen succé. Förmodligen var den inte särskilt tyst på väg dock.

    Ljud leds ju via luften men även via skallbenet, det är därför det är svårt att få en hjälm tyst. Det är förmodligen enklare att dämpa en ljudkälla som ett flygplan än en luftström som konstant hamrar på hjälmens ytterskal.

    Jag förstår inte heller de som hävdar att deras hjälm är tyst. Den kanske är mindre bullrig än andra modeller och fabrikat men så tyst att man kan köra längre sträckor utan proppar blir den aldrig.

Liknande ämnen

  1. Hjälm för ATV?
    Av hokhok99 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 17:18
  2. Ny hjälm?
    Av rolfmm i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 09:15
  3. Ny hjälm
    Av Sepe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:26
  4. Ljuddämpning
    Av KTMFt i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 18:17
  5. Ny hjälm
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 12:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •