Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: BMW och ekonomi?

  1. #1
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230

    BMW och ekonomi?

    Är det dyrt att äga o köra en 70/80-tals BMW (R-modellen)? Har noterat att dom kan vara ganska överkomliga i inköpspris. Tycker dom har sin egen speciella charm också, och inbjuder till "customisering" i alla möjliga former. Har alltid haft uppfattningen att BMW=dyrt, i fråga om reservdelar, i alla fall när det gäller bilar. Å andra sidan verkar ju hojarna vara extremt pålitliga arbetshästar, så det kanske håller nere driftkostnaden? Vad säger ni som har erfarenhet av lite äldre BMW:ar?

    Knarr

  2. #2
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Även jag har börjat BMW "på¨gamla da´r "
    Något i denna stil skulle jag vilja ha någon gång, gärna original ! Detta är en R100s -79

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Hade en R75/5 72 en gång, otroligt lättskruvad, mycket elektroniken är bilelektronik (bosch), mycket hållbara så länge de sköts.
    Reservdelspriser vet jag inte, men min Yamaha verkar inte ha billiga delar, tvivlar på att BMW skulle vara ännu värre.

  4. #4
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Gamla BMWar har problemet med torkade gummitätningar å simringar. Annars är dom nog på kanten till outslitliga.
    Jan

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Billiga i inköp? Tycker de flesta gamla R modellerna verkar överprisade, även k modellerna har ofta ett löjligt pris jämfört med teknologin man får.

    Dock vore det riktigt ball med en R modell....


    edit: ångrar mig vad gällde k modellerna dom har droppat som stenar i blocket träsket...
    Senast redigerat av Borken den 2013-06-28 klockan 08:53.

  6. #6
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Ja jag kanske har misstolkat prisbilden. Fast vad gäller "teknologin" är min uppfattning att det kan vara värt ett lite högre inköpspris just för o slippa allsköns moderniteter. Är inte så förtjust i dagens komplicerade hojar.
    Per: du har säkert rätt vad gäller res.delspriser. Min Lifan är ju i allt väsentligt en Yamaha o jag har noterat hur dyrt det är. Som tur är finns ju ebay...

    Knarr

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    Ja jag kanske har misstolkat prisbilden. Fast vad gäller "teknologin" är min uppfattning att det kan vara värt ett lite högre inköpspris just för o slippa allsköns moderniteter. Är inte så förtjust i dagens komplicerade hojar.
    Per: du har säkert rätt vad gäller res.delspriser. Min Lifan är ju i allt väsentligt en Yamaha o jag har noterat hur dyrt det är. Som tur är finns ju ebay...

    Knarr
    Intressant; vad är det som är Yamaha i din Lifan? Kände inte till detta faktiskt .

  8. #8
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Det är ju en Yamaha, som är ihopplockad i Kina o fått ett nytt namn, så dom är i stort sett identiska. Den stora skillnaden är att det är gjutna fälgar o skivbroms bak på min, Yamaha har trådekerfälgar o trumma bak.
    Sen saknar min den lilla "panelen" med kontrollampor, jag har dom i hastighetsmätaren i stället.

    Knarr

  9. #9
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    BMW och ekonomi?

    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    Det är ju en Yamaha, som är ihopplockad i Kina o fått ett nytt namn, så dom är i stort sett identiska. Den stora skillnaden är att det är gjutna fälgar o skivbroms bak på min, Yamaha har trådekerfälgar o trumma bak.
    Sen saknar min den lilla "panelen" med kontrollampor, jag har dom i hastighetsmätaren i stället.

    Knarr
    Stor skillnad dock att den är monterad i Kina. Om japanerna ser något som inte stämmer trycker de på stoppknappen, stoppar bandet och åtgärdar. Om kineserna ser något som inte stämmer trycker de ihop det i alla fall. De trycker inte på stopp pga rädslan att inte vara konform. Kinesiskt montage betydligt sämre kvalitet mao då kvalitetsarbetet inte är lag på samma sätt som i Japan, även om komponenterna är samma.

  10. #10
    Hondamannen
    Gäst
    Du har rätt Jourtjänst...men även japanska hojars kvalite har försämrats sedan de började överlåta tillverkningen till andra länder än de själva. Jag tror att hojar tillverkade i Japan höll högre kvalite än de som tillverkas i europa eller har jag fel?

Liknande ämnen

  1. Mc-märke och ekonomi
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •