Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Byte framhjulslager Suzuki Volusia.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Utanför Uppsala
    Inlägg
    1

    Byte framhjulslager Suzuki Volusia.

    Ska byta framhjulslager på min Suzuki Volusia 1500-99. Är det nån som har tips hur man demonterar lagren utan specialverktyg?

  2. #2
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Du får tillverka ett eget specialverktyg, enligt Haynes så verkar det inte så komplicerat om man bara har lite lämpliga bultar/metallstänger liggandes.

    Fast vad kostar verktyget? Antar att det finns universal hos fultema också.

    /Freddo

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    DU vill ha något i stil med den här.

    Har haft tillgång tillsådanna verktyg via jobbet så jag har inte behövt tänka så mycket på hur man skulle bära sig åt utan det. Skulle kanske gå att använda ett dron som du kommer åt att slå ut lagret med på andra sidan hjulet. Men jag vet inte alls om det går.

  4. #4
    Att få ut ett lager där man kan slå ut det från andra sidan är inga problem, det svåra är när det nya skall tryckas i rakt utan att kantra. En passande hylsa från hylsnyckelsatsen brukar i regel funka.
    Jan-Olov

  5. #5
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Har några olika kärror, båtvagnar o sidovagnar som kräver lagerbyten ofta. Brukar spara ett beg. lager av varje sort som jag slipar en aning på smärgelskivan sedan är det bara att dongla på .
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  6. #6
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jag har just bytt alla lager på hjulen. Har man inte tummen mitt i handen brukar det gå bra.
    Lägg de nya lagrena i frysen över natten. Då krymper de lite och blir lättare att knacka i. Men knacka bara på kanten och inte i mitten av lagret. Då går det sönder.


    Är de gamla lagren mycket dåliga kan de sitta fast. Vissa värmer lite på fälgen för att få bort. Själv använder jag 556/WD40 och låter stå ett tag.

    Glöm inte heller att byta packboxar. Lägg på rejält med fett där du tror att det kan läcka in vatten. Då kommer dina nya lager hålla länge.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Finns ju lite tjuvtrix att ta till vi trilskande lager. Ibland skall ju ett lager träs på en axel och då kan det behövad att värma det. Antingen lånar man frugans bakugn och värmer 250 grader. ( inte så populärt då det kanske luktar olja ) Funkar även med en kokplatta och en kastrull med motorolja som kokar vid ca 250. Kan värma en burk med gassvetsen underifrån, så det kokar. ( risk för antändning). Har vid extremfall använt kolsyran från en brandsläckare för att krympa ett lager eller för att sätta i en bussning. Då lägger man föremålet i en burk och sprutar i kolsyran. Tänk på att man får svåra BRÄNNSKADOR OM MAN TAR I ETT FÖREMÅL SOM ÄR SÅ NERKYLDA utan handskar och dessutom kan bli sköra.

  8. #8
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    250grader skulle jag inte rekommendera då de flesta standard lager inte är värmeköassade till så mycket mer än 250C. När jag monterar lager, vilket sker ett par gånger i veckan. Ställer jag lagervärmaren på 115C. När lagren monterasinvändigt ska lagren inte värmas. Då är det kylning som gäller. Lägg dom i frysen över natten
    Senast redigerat av Twenty2 den 2013-06-28 klockan 14:02.

  9. #9
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    HåGy

    För att du inte ska riskera att göra fel så ska du eventuellt kyla lagren. Inte värma.

Liknande ämnen

  1. Bobber-skärmar Volusia
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-08-30, 09:10
  2. vance & hines till volusia-03
    Av lellejocke i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-04-29, 04:35
  3. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  4. Byte Honda CBX 750-84 mot Suzuki GSX 1100f?
    Av Chrille87 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 14:30
  5. Byte av hoj
    Av cribbe i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •