Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Omkörning vid köbildning?

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Vi pratar lite olika här. Stillastående köer är en sak. Säg att ett fordon håller 50-60 på en 80-väg. Det går sakta med långtradare som accelererar sakta och mötande trafik hela tiden så bilarna tycker att de hinner aldrig köra om. Jag på hojen kör då om en bil/långtradare i taget tills jag kört om alla, det är ju tillåtet att köra om.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Det tycker jag också är OK, så gör man ju ofta även med bil, om den man skall köra om håller ut ordentligt, kan man ofta köra om utan att hamna i mötande körfält.

  2. #12
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Sen kunde man ju önska att bilisterna gjorde som de blev lärda i körskolan (om de blev lärda som jag blev lärd), att hålla så långt till höger som möjligt under dagsljus för att underlätta sikt framåt och omkörning för bakomvarande. Jag gör alltid så då jag har bilen, med tanke på mina vänner på två hjul!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  3. #13
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Släpper också fram mc åkare ...alltid lika kul att kolla modeller och om det är någon från utlandet på mc semester
    Sen blir man ju själv glad när jag åkte på Öland och husvagnarna går åt sidan, självklart tackar man då...

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Det tycker jag också är OK, så gör man ju ofta även med bil, om den man skall köra om håller ut ordentligt, kan man ofta köra om utan att hamna i mötande körfält.
    Jovisst om bara inte en del är jäkla egoister eller vad det är för fel. Norr om Vänersborg har vägen extrabreda körfält som gör att man kan köra om även med bil utan att behöva gå över mittlinjen, men hur många gånger ligger inte Svensson och blockerar?
    Ett tag sedan jag körde där, kanske det blivit vajerräcken där nu.

  5. #15
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Eller nya trenden med bilar som ligger i vänsterfältet på motorväg väldigt länge, fast det är gått om plats i i högerfältet.....

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Står trafiken still med t ex två filer så brukar jag dra om på insidan i vägrenen.Har kört förbi bilister som krockat med varandra och orsakat långa köer där polis aldrig visat någon sur min för detta.Bilister som ligger i vänsterfil på rullande väg trots fri högerfil blir också omkörda på höger sida.De verkar ändå inte förstå bättre.

    Senast såg jag en Tysk hojåkare på förmodad semester med full packning och i kortbyxor och linne som eldade på i över 170 km/h och drog om i skymda kurvor, över heldragna linjer, på fel sida av andra trafikanter i samhällen mm.Hängde på en period fascinerad över hans körstil och undrade lite över hur länge han skulle klara sig i framtiden med denna framfart.Tjejen som åkte med hade samma form av klädsel satt och trummade med händerna.Gissar att hon lyssnade på sin mp3 spelare och tyckte allt var så himla bra.Arma människor den dag det smäller.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-07-25 klockan 13:44.

  7. #17
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Omkörning vid köbildning?

    Passerade Jönköping i fredags efter en veckas hojsemester. Kilometerlånga köer efter nattens regnande vart det på E4:an. Körde ut på vägrenen och passerade allihop, vissa såg lite sura ut och en del försökte stänga vägen för mig men med tungan rätt i munnen så gick det bra att ta sig förbi ändå.

Liknande ämnen

  1. Fullständigt vansinnig omkörning.
    Av Per Lindström i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 13:37
  2. Lastbil omkörning
    Av Cy2 i forum Off topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-09-26, 10:00
  3. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •