Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Omkörning vid köbildning?

  1. #1
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720

    Omkörning vid köbildning?

    Jag försöker få nån klarhet i det här, är det tillåtet eller är otillåtet? Vi förutsätter att vi kör på ett ansvarsfullt sätt där avvägningar om vårdslöshet i trafik är onödigt att spekulera i.

    Vi kom igår på motorvägen och det blev typ 3km kö som i praktiken stod still, sådär så att infarterna till Stockholm under rusningstid framstår som autobahn ungefär.

    Min teori är att det är fullt tillåtet och borde räknas som vilken omkörning som helst och att de är regler för dessa man har att förhålla sig till.

    Någon som VET hur det förhåller sig och ännu bättre har en hänvisning till relevant källa?

    Mvh
    Freddo

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Jag försöker få nån klarhet i det här, är det tillåtet eller är otillåtet? Vi förutsätter att vi kör på ett ansvarsfullt sätt där avvägningar om vårdslöshet i trafik är onödigt att spekulera i.

    Vi kom igår på motorvägen och det blev typ 3km kö som i praktiken stod still, sådär så att infarterna till Stockholm under rusningstid framstår som autobahn ungefär.

    Min teori är att det är fullt tillåtet och borde räknas som vilken omkörning som helst och att de är regler för dessa man har att förhålla sig till.

    Någon som VET hur det förhåller sig och ännu bättre har en hänvisning till relevant källa?

    Mvh
    Freddo
    Finns nog många synpunkter, men om den fil du kör i har plats för både bil och mc, så är det fritt fram, även att byta fil om det inte är heldragna sträck. DVS om du kör på en vajerväg och det finns plats så kan du köra om.

  3. #3
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Fast jag har ju hört det andra med och i körkortsboken såg jag att det stod att det var direkt förbjudet att köra om en bilkö om det inte finns plats att komma in i kön igen. Nu är väl den främst skriven med bilar i åtanken men det framgår inte och det framgår inte heller om det gäller stillastående köer eller rullande köer eller båda...

    /Freddo

  4. #4
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    När jag tok mitt kort för tre år sen, uppmuntrade läraren den typen av körning i alla fall. Han menade att har man en MC, skall man också köra MC, inte bil. Alltså att man skall utnyttja smidigheten hos hojen, och köra om när plats finns i ex. bilköer...
    For those about to rock - We salute you!

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag försöker alltid komma om i bilköer. Även i sakta gående trafik så kör jag om bil efter bil efter bil tills jag är först. En del bilister retar sig nog på beteendet och att hojen kommer före men det är ju deras problem. I andra länder går visst bilarna ut till sidan och lämnar en fil i mitten just för att mc och scootrar ska kunna komma fram.

    Om det är tillåtet eller inte vet jag inte men jag tycker ju att en mc med dess smidighet bara ska förbi alla köer...

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Man får köra om i bilköer, så länge man befinner sig i samma körfält och till vänster om bilen. Oftast är det för trångt att det inte går (SUVar tar gott om plats t ex) men så säger trafikreglerna. Samma körfält och till vänster om det omkörande fordonet.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag försöker alltid komma om i bilköer. Även i sakta gående trafik så kör jag om bil efter bil efter bil tills jag är först. En del bilister retar sig nog på beteendet och att hojen kommer före men det är ju deras problem. I andra länder går visst bilarna ut till sidan och lämnar en fil i mitten just för att mc och scootrar ska kunna komma fram.

    Om det är tillåtet eller inte vet jag inte men jag tycker ju att en mc med dess smidighet bara ska förbi alla köer...
    Vilket egentligen är lite ironiskt. Kör vi mellan och framåt så tar vi ju inte upp en hel "bilplats" i kön heller...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Sen är det ju lite hur man gör det, som vanligt.
    En jädra skilnad mellan att försiktigt puttra förbi kön och att kryssa mellan bilarna som en galning.
    En farvindskyld MC (och dess förare ), kan överhettas av att stå stilla i längre perioder.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2013-06-27 klockan 10:17.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Finns nog många synpunkter, men om den fil du kör i har plats för både bil och mc, så är det fritt fram, även att byta fil om det inte är heldragna sträck. DVS om du kör på en vajerväg och det finns plats så kan du köra om.
    Vill utveckla svaret lite. Om du håller dig i samma fil, så får du köra om till vänster. Då kan man inte få kryssa över filmarkeringarna och köra om, för då kör man ju om en del på fel sida.

  10. #10
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Omkörning vid köbildning?

    Vi pratar lite olika här. Stillastående köer är en sak. Säg att ett fordon håller 50-60 på en 80-väg. Det går sakta med långtradare som accelererar sakta och mötande trafik hela tiden så bilarna tycker att de hinner aldrig köra om. Jag på hojen kör då om en bil/långtradare i taget tills jag kört om alla, det är ju tillåtet att köra om.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

Liknande ämnen

  1. Fullständigt vansinnig omkörning.
    Av Per Lindström i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-04, 13:37
  2. Lastbil omkörning
    Av Cy2 i forum Off topic
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-09-26, 10:00
  3. Omkörd på utsidan vid omkörning
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •