Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Avgassystem

  1. #11
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Kolvpackningen är inte paj, för den är inte blöt. Men satan (om det ordet får användas här) vad kolven satt. Jag har en polygrip modell större (köptes för att dra klämringskopplingar när jag byggde pool för två år sedan) och den har normalt inga problem att trycka in en kolv. Men jag har bara gjort det på bil förut, inbillade mig att det skulle vara samma sak på hojen. Men jag tog i allt jag kunde och den rörde sig inte. Fick lossa bromsslangen och jag tog även bort luftningsnippeln så att jag kom åt bättre, jag hade alltså hela oket löst på sidan om. Sedan höll jag på i 15 minuter med olika vinklar och rött ansikte av ansträngning för att få in den helt. Jag har inget minne av beläggning på kolven, men man har ju misstagit sig förr.

    Det är en gummidamask på glidpinnen som pajat, förmodligen pga varmgång av allt då det ligger emot. Så den måste jag köpa hur som helst.
    /Erik

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Kolvpackningen är inte paj, för den är inte blöt. Men satan (om det ordet får användas här) vad kolven satt. Jag har en polygrip modell större (köptes för att dra klämringskopplingar när jag byggde pool för två år sedan) och den har normalt inga problem att trycka in en kolv. Men jag har bara gjort det på bil förut, inbillade mig att det skulle vara samma sak på hojen. Men jag tog i allt jag kunde och den rörde sig inte. Fick lossa bromsslangen och jag tog även bort luftningsnippeln så att jag kom åt bättre, jag hade alltså hela oket löst på sidan om. Sedan höll jag på i 15 minuter med olika vinklar och rött ansikte av ansträngning för att få in den helt. Jag har inget minne av beläggning på kolven, men man har ju misstagit sig förr.

    Det är en gummidamask på glidpinnen som pajat, förmodligen pga varmgång av allt då det ligger emot. Så den måste jag köpa hur som helst.
    Man skall inte använda tänger odyl. för då kan det gå lite snett och blir väldigt svårt. En tving eller ett verktyg för tillbakapressning av kolven gör att man inte behöver svära denna gång. Då behöver varken nipplar eller slangar lossas och man slipper problemet med luftningen.

  3. #13
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har varit till Yamaha-center i Haninge idag och fick hjälp av en mycket hjälpsam kille där. Vi kollade många sprängskisser på XJ 400 och XJ 550 och jag fick en hel del klarhet. På sprängskisserna så såg jag att det var ljuddämpare från 1981 jag har på min hoj, skissen på 1983 såg helt annorlunda ut. Dessutom var det exakt samma artikelnummer på både 400 och 550. Tyvärr (eller kanske inte) så har ljuddämparna utgått, de gick inte ens att beställa från Japan. Men det spelar ingen roll, för de kostade nästan 4000 kr tillsammans så det ville jag inte ha hur som helst.

    OT, det samma gällde även bromsoket. Jag har varit runt på både Sporthoj.se och xjbikes.com, och en renovering är nog det som behövs. Tror inte att det är så svårt, bara tidsödande att få isär och se till att man får allt rent. Och som sagt bromsoket har samma delar (samma artikelnummer) så de är samma på båda modellerna. Enda skillnaden är att 550 har två st.

    Men en klurig sak. Hos Yamaha-center (som säljer originaldelar) så fanns inte damaskerna att köpa, de som sitter på glidpinnen (det är flytande ok) där det ena har gått sönder på min hoj pga varmgång. Inte heller med i renoveringskitet. Renoveringskitet kostade hos dem 320 kr. Hos 24MX.se så kostar deras renoveringskit 400 kr, och när jag pratade med kundtjänst på vägen ut till landet (tidsfördriv) så trodde hon jag pratade med att det ingick damaskerna.

    Jag kommer att beställa därifrån, men jag kommer att kolla att det verkligen är med damasker. Annars kan man ju lika gärna köpa original.
    /Erik

  4. #14
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Avgassystem

    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg

    Men en klurig sak. Hos Yamaha-center (som säljer originaldelar) så fanns inte damaskerna att köpa, de som sitter på glidpinnen (det är flytande ok) där det ena har gått sönder på min hoj pga varmgång.
    Nu är ju just dessa damasker mest som dammskydd och till viss del för att hålla ev smörjmedel kvar. Smörjmedel som ofta inte ska användas för plasten som glidpinnarna glider i är som det heter självsmörjande. Lite svart silvertejp som ju är följsam hade varit mitt val om damaskerna inte går att få tag på. Dock ska den ju sättas ditt som ett rör och inte tryckas fast. Lite vanlig plast med tejp i båda ändar skulle säkert också fungera.

    Sent from my Samsung Galaxy Note.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-07-10 klockan 19:38.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    42
    missvisande trådnamn här :-) "Avgassystem"

  6. #16
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Det blev lite OT (och det skrev jag i min kommentar också) men jag skrev även om avgassystemet i min post. Faktiskt...

    Men jag lovar, den dagen jag har beställt grejor och renoverar oket så kommer jag att skriva en tråd om det.
    /Erik

Liknande ämnen

  1. avgassystem/förgasare
    Av ardalen i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 14:25
  2. Avgassystem z 1000
    Av Torro i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:55
  3. Marving avgassystem
    Av Kawaduce i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 10:38
  4. Detta med avgassystem...
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 12:39
  5. Avgassystem
    Av Guran 65 i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •