Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Avgassystem

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Avgassystem

    Jahopp, då var det dags för nästa sak. Fick hojen billigt som sagt, och kunskap är ju makt sägs det.

    Vet någon om ljuddämparna från XS 400 passar på XJ 400? Om de gör det så blir det fler hojar som ev. kan agera donator från någon skrot. De sitter med en skruv och en slangklämma (?) enligt bild. Anledningen till att jag tror att dämparna från en XS passar är för att på min går rören från två cylindrar ihop till ett rör innan dämparen. På en XS (som är tvåcylindrig) så antar jag att rören går bak till ung. samma ställe som mitt.



    Det stora hålet finns vid pilen, det finns några till småhål.



    Kommer att plocka loss dämparen i morgon kväll så hoppas jag att vi kan svetsa dit en plåt bara över hålet så länge, den låter inte trevligt just nu. Rören man skymtar där inne ligger helt lösa och skramlar.



    Alternativet är väl att försöka sno ihop något själv, men det är inte så enkelt när det är konformat och en vinkel mitt på.
    /Erik

  2. #2
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Nu kan inte jag dessa två hojar alls egentligen, men jag antar att om det finns en svets tillgänglig, så borde det inte vara något problem att fixa till och med lite rör justera så att dom passar.
    Om jag förstår dig rätt, är donatorn ett sk 4-1 system, vilket kan vara knivigare att lösa om du behöver 4-2?

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Nä, donatorn (XS 400) är ett 2-2, alltså 2 cylindrar och 2 avgasrör. Min är 4-cylindrig och där går 2 pipor ihop till en innan ljuddämpare, alltså 4-2.
    /Erik

  4. #4
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Har upptäckt dessutom när jag har hållit på mer att det är som en "burk" under motorn där rören från cylindrarna går in, sedan i andra änden är det två pipor ut där ljuddämparna är anslutna.

    Begagnade ljuddämpare har jag inte fått tag på, ska jag bygga själv blir det ett större projekt så det får bli i vinter i så fall. Även att köpa färdiga ljuddämpare blir ett projekt att få dit för då måste jag fixa rör som ska bockas m.m.

    Ska försöka få hjälp från verkstaden på jobbet att svetsa på en plåt, men till dess så blir det så här. Nöden är uppfinningens moder sägs det, jag är förvånad att jag fick det så tätt så att det blev lika lite ljud som innan det rostade hål.



    Inte snyggt men funktionellt. Ljudnivån innan var olidligt hög.
    Senast redigerat av erikn den 2013-06-28 klockan 11:50.
    /Erik

  5. #5
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    En chansning är att kanske kan en ljuddämpare till Honda Vf 750 från åttiotalet passa. De ser ut att ganska lik utformning. Dessa bör gå att hitta begagnade till ett vettigt pris.

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Avgassystem

    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg



    Inte snyggt men funktionellt. Ljudnivån innan var olidligt hög.
    Tycker lagningen är synnerligen snygg!

    Sent from my Samsung Galaxy Note.

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jovars, men jag var lite orolig att den skulle lossna. Någon licenssvetsare blir man ju inte, och jag fick inte loss ljuddämparen så jag låg under och svetsade. Svågerns MIG var inparkerad med tre st 200 liters fat, så den kom jag inte åt. Fick låna en svets för pinne, så det är vad det är svetsat med. Dessutom var batterierna slut till autoglaset så jag fick börja svetsa i blindo (som förr i tiden) så det blev ju så där (milt sagt). Men jag hittar fler och fler rosthål, men ljudnivån är acceptabel. Ska ta reda på vad original kostar, annars har det varit tunnsått med alternativ. Har hittat nya i England som ska vara till XJ 550, jag tror att de passar min också men måste vara säker. Så det får vara så här så länge.

    Ska kolla tipset ang. Hondan.

    Har haft lite annat att syssla med, dotterns Polo har jag bytt kamrem på, första tvärställda motor jag byter på. Var mindre trångt än jag trodde, men ett fasligt hissande upp och ner med motorn för att komma åt.

    Håller på att bygga en frigge till ena dottern på landet.

    Har haft loss centralstödet och riktat det idag då det tog i ljuddämparen, det måste ha blivit krokigt i någon tidigare innehavares vurpa.



    Innan massa värme och stor polygrip:



    Efter:



    Edit:
    ---------
    Sedan gjorde jag ett olje- och filterbyte. Gamla oljan var inte grann, den är nog inte bytt på 10 år. Oljepluggen och skruven till oljefiltret satt så man fick ta i för kung och fosterland.
    ---------

    Men värst är bromsen. Hade loss oket idag för att motionera kolven för att se om det blev bättre. Blev tvungen att montera bort allt för att lyckas få in den igen, ett jobb. Måste nog få tag på ett nytt ok, eller rättare sagt ett bättre begagnat. För det här var det jävligaste jag varit med om, inkl de bilar jag hållit på med. Fattar inte hur man ska få isär det heller för att ev. renovera det. Tyvärr inga bilder på det missödet.
    Senast redigerat av erikn den 2013-07-06 klockan 22:33. Anledning: Glömde oljebytet.
    /Erik

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kolvar i ok kan sitta benhårt. Jag blev själv konfunderad på min ena bil. Jag tänkte att kolven kan bara inte fastna på detta viset men den satt som om den var fastsvetsad. Men efter fastsättning i skruvstädet och många hårda slag med hammaren på en grov skruvmejsel i hålet där anslutningen för oljan sitter så släppte kolven och föll ut. I mitt fall (Toyota) satt oljeanslutningen mitt på baksidan av oket så en skruvmejsel passade rakt in mot kolvens baksida.

    Nya packningar och uppsmörjning och oket fungerar klanderfritt.

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Får väl pressa ut det med bromsvätska. Det går. Problemet är om jag inte får ihop det igen, då har jag ingen broms. Och jag vet inte hur lång tid det tar att hitta en ersättare. Måste ha en först så att jag vågar meka.
    /Erik

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Får väl pressa ut det med bromsvätska. Det går. Problemet är om jag inte får ihop det igen, då har jag ingen broms. Och jag vet inte hur lång tid det tar att hitta en ersättare. Måste ha en först så att jag vågar meka.
    jag brukar göra så här om kolvarna kärvar. Lossa hela oket , men inte bromsslangen.
    Ta bort klossarna. Lägg tillbaka den ena och pumpa ut kolven mot den. Glöm inte att kolla att du har tillräckligt med bromsvätska. När kolven är ute mot klossen, så ta bort den.m du kan nu med hjälp av en smal remsa fint slippapper och bromsväska eller 5-56 slipa bort beläggningen från kolven. Att pressa tillbaka kolven kan vara lire lurigt ibland beroende på utförandet. Finns verktyg hos Biltema. Jag brukar använde någon typ av snickartving, som funkar klockrent.
    Om kolvpackningen är trasig vilket märks om kolven är blöt, så måste den bytas.
    Rekommenderar i så fall verkstad eller verkstadshandbok.

Liknande ämnen

  1. avgassystem/förgasare
    Av ardalen i forum Mekhörnan
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 14:25
  2. Avgassystem z 1000
    Av Torro i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-16, 21:55
  3. Marving avgassystem
    Av Kawaduce i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 10:38
  4. Detta med avgassystem...
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 12:39
  5. Avgassystem
    Av Guran 65 i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •