Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: Ett långfinger....

  1. #21
    Mc-Bosse
    Gäst
    En idiot i en husbil bara svänger höger ut på en 100-väg med blicken mot mig på hojen och jag håller 100. Stopplikt har han men kör som om han har ett väjningspliktmärke och ingen trafik från vänster. Märkligt att han medans han svänger höger ut på vägen nästan har ögonkontakt med mig men ändå bara kör...

    Jag körde upp jämsides med ekipaget i typ 40- 50 km/tim som nu låg långt till höger, fällde upp visiret och skakade på huvudet. Han insåg att han gjort en riktig blunder såg jag på honom. Men sen var det inte mer med det. Jag kunde visserligen ha gett honom fingret och sparkat på husbilen men det hade ju varit att gå för långt tycker jag.

    Yrkesförare som jag är sedan 30 år tillbaka så har jag sett det mesta och denna husbilsförare fick nog helt enkelt ett totalt hjärnsläpp när han gjorde som han gjorde. Att han insåg att han gjort en blunder räckte för att jag skulle vara nöjd.

  2. #22
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Ja nog skäms jag också lite när jag gjort så och det är inget man skall rekommendera.
    Ett lite snällare sätt att säga ifrån, kan vara att hytta med fingret lite skämtsamt.
    Precis vad jag gjorde en gång, kände mig nöjd med det !

  3. #23
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Ett långfinger....

    Jag brukar lägga mig framför ärthjärnan och använda tummen ner.

  4. #24
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Något jag råkar ut för nästan dagligen är när jag ligger i vänsterfilen i en dubbelfilig rondell och ska rakt fram i rondellen, man kan alltid ge sig faen på att bilisten som ligger i högerfilen och också ska rakt fram skär rakt fram i rondellen och går in i min fil för att på andra sidan rondellen sedan gå tillbaka i högerfilen igen. Då blir det tuta och fingret!

    Snart 44 och 28e året på hoj.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  5. #25
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Snart 44 och 28e året på hoj.
    Nyss 55 och snart 7 månader och 1.600 mil på hoj

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Månne Visa inlägg
    Något jag råkar ut för nästan dagligen är när jag ligger i vänsterfilen i en dubbelfilig rondell och ska rakt fram i rondellen, man kan alltid ge sig faen på att bilisten som ligger i högerfilen och också ska rakt fram skär rakt fram i rondellen och går in i min fil för att på andra sidan rondellen sedan gå tillbaka i högerfilen igen. Då blir det tuta och fingret!

    Snart 44 och 28e året på hoj.
    Ja, det där med att gena i rondeller är ett jävla otyg! Ofta försöker jag hålla mig i högerfilen om jag ska rakt fram även med bil, bara för att slippa bekymret med bilar som kör vänstertrafik.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Ja, det där med att gena i rondeller är ett jävla otyg! Ofta försöker jag hålla mig i högerfilen om jag ska rakt fram även med bil, bara för att slippa bekymret med bilar som kör vänstertrafik.
    I min närhet har vi såna där CIRKULATIONSPLATSER som saknar RONDELL (det runda i mitten).
    Är bara symboliskt markerad med lite gatsten.
    Vilket naturligtvis en del pucken inte ser utan använder ytan som en vanlig fyrvägskorsning.
    "Intressanta situationer" kan uppstå ibland..

  8. #28
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542

    Ett långfinger....

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    I min närhet har vi såna där CIRKULATIONSPLATSER som saknar RONDELL (det runda i mitten).
    Är bara symboliskt markerad med lite gatsten.
    Vilket naturligtvis en del pucken inte ser utan använder ytan som en vanlig fyrvägskorsning.
    "Intressanta situationer" kan uppstå ibland..
    Jag använder ofta dessa som fyrvägskorsning om det inte finns nåt annat fordon där. Varför inte?

  9. #29
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Samma här.
    /Erik

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Jag använder ofta dessa som fyrvägskorsning om det inte finns nåt annat fordon där. Varför inte?
    Fast de där intressanta situationerna som LowTech nämner, uppstår kanske inte förrän man är fler i rondellen/cirkulationsplatsen. Då kan jag hålla med om att det är rätt puckat att köra som i en fyrvägskorsning. :-)
    Ensam, ja då kör jag också rätt över. Då känns det ganska puckat att snurra! :-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •